7 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י בשימוע בסנאט תו ירוק קורונה נגיף הקורונה
אנתוני פאוצ'י בשימוע בסנאט תו ירוק קורונה נגיף הקורונה
אופטימיות - לצד עומסים בבתי החולים. תו ירוק, מחלקת קורונה ופאוצ'י
(צילום: AP, דוברות בילינסון,gettyimages)
בישראל מעודדים אמנם שתחזיות האימה לא יתגשמו, אך מספר החולים במצב קשה נמצא בפירוש בעלייה - ובתי החולים התריעו גם אמש (יום ראשון) מפני העומסים הגדולים שלתחושתם לא מורגשים בציבור. "לציבור כבר לא אכפת מהקורונה, ואנחנו נשארנו עם כל העבודה", אמרה רונית אילסר, מנהלת הסיעוד במלר"ד (מיון) של קפלן.
ובינתיים, קבינט המומחים המליץ לבטל את התו הירוק, המסעדות ובתי הקפה מלאים, הבידודים במערכת החינוך יבוטלו מיום חמישי, ומאירופה ששוברת שיאי תחלואה נשמעים קולות על סיום מתקרב של המגפה. בכירים בממשלה כבר שללו אפשרות לסגר בישראל, וטוענים כי המדיניות הנוכחית הצליחה להתמודד עם האומיקרון. הסיבות לאופטימיות נעוצות, ככל הנראה, בכך שמספרי התחלואה הגבוהים עתידים לרדת בקרוב - אך למרות זאת נראה שיעבור עוד זמן רב עד שהעולם יוכל לשים מאחוריו את המגפה.
7 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת קורונה בשערי צדק. בבתי החולים דווקא לא מרגישים את סוף המגפה
(צילום: אלכס קולומויסקי )
7 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
"להיכנס למחול שדים בכל פעם שיש וריאנט חדש". פרופ' בליצר
(צילום: מוטי קמחי)

מסתמן: התו הירוק במתכונת הנוכחית לא יחודש

כפי שחשפנו ב-ynet כבר בשבוע שעבר, במשרד הבריאות דנים בכמה דרכים לבטל או לשנות את התו הירוק, ומומחים רבים תמכו בכך ואמרו כי מול האומיקרון אין לו משמעות. קבינט המומחים שמייעץ למשרד הבריאות הצטרף לקולות התומכים בביטול התו הירוק, אך לצד זאת הבהיר כי בקרב אוכלוסיות בסיכון יש לכונן מתווה חדש. לדבריהם, בהתכנסויות שבהם קיימים רבים באוכלוסייה זו, או בבתי אבות למשל, יש צורך בתו ירוק משולב עם בדיקת אנטיגן שלילית כדי לצמצם את הסיכונים עד כמה שניתן.
בביטול התו הירוק, בכל מקרה, תומכים שרים בכירים בממשלה - בהם שר האוצר אביגדור ליברמן. נדגיש כי בכל אופן ישנו קונצנזוס שהחיסונים כן מגינים מפני מחלה קשה, גם אם יעילותם מפני הדבקה נפגעה. כך למשל, בישראל, כל החולים המחוברים לאקמו אינם מחוסנים.
7 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
כיתה ריקה בבית ספר ברחבי הארץ
ארגוני ההורים דורשים לאפשר למידה היברידית. כיתה ריקה
ובינתיים, בצל הדיונים על ביטול התו הירוק בשל הירידה בהגנת החיסונים מפני הדבקה, התפרסמו נתונים מעודדים על החיסון הרביעי. שלפיהם הוא מגן פי 3 ויותר ממחלה קשה וכפי 2 מהדבקה, בהשוואה למחוסנים בשלוש מנות. הממצאים נבדקו על כ-400 אלף מחוסנים בני 60 ומעלה במנה הרביעית, ועל כ-600 אלף מחוסנים במנה השלישית מעל גיל 60.
הקלה נוספת שכבר הוכרזה בשבוע שעבר וצפויה לצאת לפועל ביום חמישי הקרוב היא ביטול הבידודים במערכת החינוך, שיביא הקלה למאות אלפי הורים וילדים שמצאו עצמם שוב ושוב מתמודדים עם בתי ספר וגנים שנסגרים בגלל חשיפה לחולים מאומתים. עם זאת, ולאור שיעורי ההדבקה הגבוהים, סביר שיהיו הידבקויות רבות של מורות שיותירו בתי ספר וגנים סגורים. ארגוני ההורים גם זועמים על כך שמשרד החינוך לא מחייב מורים לאפשר למידה היברדית שתשלב לימודים מרחוק עם למידה בכיתה, צעד שיאפשר לתלמידים מאומתים להשתתף בשיעורים ובכך ימנע פערים.

האומיקרון - סוף המגפה באירופה? לא כל-כך מהר

הנס קלוגה, המנהל האזורי באירופה של ארגון הבריאות העולמי (WHO), אמר אמש כי האומיקרון עשוי לקרב את היבשת לסיום מגפת הקורונה. עם זאת, הוא ציין כי "הנגיף הפתיע אותנו יותר מפעם אחת ולכן עלינו להיות זהירים מאוד". קלוגה הוסיף כי הווריאנט צפוי להשפיע על 60% מהאירופים עד חודש מרץ.
7 צפייה בגלריה
קורונה מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
קורונה מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום
מצנן את ההתלהבות. טדרוס אדהנום
(צילום: AP)
עם זאת, קלוגה הדגיש כי אירופה עדיין לא בשלב שבו הקורונה תהפוך למחלה אנדמית שניתן להתמודד איתה ללא הגבלות משמעותיות, כמו מחלות אחרות. "בינתיים יש להגן על האנשים בסיכון הרב ביותר", אמר.
ובנוסף להסתייגות שלו עצמו, דבריו של קלוגה עומדים בסתירה להצהרתו לפני כשבוע של יו"ר ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהאנום, שאמר כי המגפה עדיין אינה קרובה לסיום. מייק ראיין, מנהל אגף החירום בארגון אמר כי "הדיבורים על מחלת הקורונה בצל האומיקרון כפחות חמורה שגויים, משום שהנגיף מתפשט ללא שליטה". מאריה ואן קרקהוב, ראש מערך הקורונה בארגון, אמרה כי הנגיף מתפשט בעוצמה גבוהה סביב העולם, ודחקה במדינות לנקוט באמצעים להגנת האוכלוסייה, ובהם עטיית מסכה וריחוק חברתי. היא גם הזהירה מכך ש"זה לא יהיה הווריאנט המדאיג האחרון".

עומסים בבתי החולים בישראל ובעולם

ובצל ההצהרה האופטימית, העומס כתוצאה מגל האומיקרון מורגש בבתי החולים באירופה ובארצות הברית - וגם בישראל. משרד הבריאות לא פרסם אתמול את נתוני הקורונה, ואף לא הסביר מדוע. עם זאת, נכון לשבת היו 732 חולים שמאושפזים במצב קשה, מתוכם 208 במצב קריטי - ובתי החולים סובלים לצד העומסים גם מבידודים תכופים של אנשי צוות. פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא כבר אישר את הפרסום ב-ynet שלפיו ייתכן שעובדים חיוניים בבתי החולים ימשיכו לעבוד גם אם יהיו חיוביים, אך בשלב זה משרד הבריאות לא הוציא כל הוראה בנושא.
7 צפייה בגלריה
צוות מחלקת הקורונה בית חולים הדסה עין כרם
צוות מחלקת הקורונה בית חולים הדסה עין כרם
מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: עמית שאבי)
7 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
מחלקת הקורונה בבית חולים קפלן
"העומס קשה פיזית ומקצועית". בית החולים קפלן
(צילום: יריב כץ)
במשרד הבריאות ניסו בימים האחרונים לצנן את התחושה ש"האומיקרון הוא שפעת", ולדברי פרופ' סטיבן מלניק, מנהל מחלקה פנימית ג' בקפלן, "אין מה להשוות בין חולי קורונה לחולים רגילים מבחינת העומס". פרופ' מלניק הסביר: "רוב החולים מבוגרים יותר, הקשים מביניהם לא מחוסנים או כאלה שלא חוסנו במנה שלישית. ויש גם שני חולים שקיבלו חיסון רביעי אך חלו זמן קצר לאחר החיסון. העומס קשה מבחינה מקצועית ופיזית. אני בעיקר מוריד את הכובע בפני כוח העזר ולאחיות שעובדות ועובדים שעות ארוכות". גם בתי החולים וגם קבינט המומחים הזהירו אמש מירידה באיכות הטיפול בשל העומסים.
בינתיים, היועץ הבכיר של נשיא ארה"ב בנושאי הקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר כי למרות חוסר הוודאות, הוא מאמין שבקרוב יהיה שינוי במצב המגפה בארה"ב - שכמו שאר מדינות העולם חוותה זינוק בתחלואה בשל האומיקרון. "הדברים נראים טוב", אמר פאוצ'י למרות העומסים, תוך שהוא מתבסס על נתונים ממדינות אחרות ובהן גם ישראל (ככל הנראה בשל התחזיות שמנבאות ירידה משמעותית בתחלואה בקרוב).

זן חדש? לא להיבהל

פרופ' סיריל כהן התייחס אתמול בבוקר באולפן ynet לזן החדש של הקורונה, שמכונה BA2, ואמר כי "אפשר לקרוא לו 'האח הקטן של האומיקרון'". הזן כבר מהווה 50% מההדבקות בדנמרק, אך פרופ' כהן מאמין שההדבקה המהירה יותר היא דווקא חיובית - כי היא יכולה להאיץ את התהליך שמביא אותנו למצב שבו אנחנו פחות דואגים".

גם פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים, התייחס לווריאנט החדש והרגיע: "אנחנו לא יכולים להיכנס למחול שדים בכל פעם שיש וריאנט חדש. וריאנטים היו ויהיו, וזה חלק מהתפתחות טבעית של מחלה שמתפשטת אצל מיליוני אנשים".

גם בגל הנוכחי: הסתבכויות עם מסכות ומתנגדי חיסונים

ובינתיים, כפי שקורה כמעט מדי גל, גם באומיקרון היתקלויות של שוטרים עם מפרי הנחיות מסתיימות לא פעם בתקריות חמורות. כך למשל, תושב עפולה שהתעמת שלשום עם שוטר על רקע דו"ח בגין אי עטיית מסכה מצא את עצמו בבית חולים, ובהמשך גם עצור בחשד לתקיפת שוטר. בית משפט השלום בנצרת שחרר את החשוד למעצר בית, אולם המשטרה ערערה על כך. בית המשפט המחוזי בעיר דחה את הערעור, ואף קבע כי נראה שהשוטר הפעיל כוח בלתי סביר.


ומתנגדי החיסונים ממשיכים לעשות פרובוקציות: אתמול נאלץ יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב לעצור את הזום במהלך דיון, אחרי שמתנגד חיסונים שככל הנראה התפרץ אליו הקרין תמונות פורנוגרפיות.
פורסם לראשונה: 23:42, 23.01.22