חצי יממה אחרי העימותים האלימים אמש (ראשון) בין שוטרים לבין פלסטינים בשער שכם בירושלים, טוען ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) כי האחריות על התחממות הרוחות מוטלת בעיקר על המשטרה ועל ראש הממשלה החליפי. בראיון לאולפן ynet הבוקר הוא אמר: "אני מכבד מאוד את יאיר לפיד, הוא אדם שקול. אני לא מבין למה היה צריך לבקר שם אתמול ולקומם את הפלסטינים. זה היה מיותר לחלוטין".
אתה טוען שזה הדליק את השטח? "לא רוצה להגיד את זה, אבל זה התקבל בצורה לא טובה בלשון המעטה. אני משתמש בביטויים עדינים כי אני יודע שבניגוד לאחרים, הכוונה שלו בדרך כלל היא להרגיע ולא להתסיס. הביקור שלו לא מובן לי בכלל".
אתה מצליח להבין מה היה שם אתמול? מדובר בחג, לא היו מחסומים, לא היו גדרות, המשטרה עשתה כל מה שהיא יכולה, העירייה עשתה כל מה שהיא יכולה. למה בכל זאת ראינו מהומות? "בכל מקום, במיוחד ירושלים ובשער שכם, התוצאה של נוכחות של המון שוטרים היא חיכוך ועימותים. מה שחשוב זה להעביר את חודש הרמדאן כפי שמוסלמים רוצים להעביר אותו".


אבל אני חייבת להתייחס לתמונות שאנחנו רואים. שוטרים אמורים לשמור על הסדר. לזרוק עליהם בעקבות זה מוטות ברזל ולתקוף אותם, זה קצת נוגד את רוח התפילות שעליה אתה מדבר. "אמרתי כבר לפני כמה שבועות: ככל שהנוכחות של המשטרה תהיה גדולה, במסר של כוח ועוד כוח, התוצאה תהיה הפוכה. לא זה מה שאנחנו רוצים".
אולי המסר צריך להיות לצעירים המתפרעים מאמש: אם פשוט תלכו להתפלל ותחגגו, הנוכחות המשטרתית תרד מאליה. למה שזה לא יהיה המסר? "פעילים פלסטינים הגיעו אתמול כדי למנוע חיכוך במקום בבאב אל-עמוד, אני יודע על כך. צריך לעשות יותר כדי להרחיק אפשרויות של עימותים".
אתה מצפה שלא תהיה נוכחות משטרתית היום באזור הזה בשער שכם? "ככל שלא תהיה נוכחות משטרתית, הדברים יתנהלו עם פחות חיכוכים. אני רוצה להזכיר שפעם ביום האדמה המשטרה הייתה נכנסת ליישובים הערביים והתוצאה הייתה עימותים, ירי, פגיעות, פצועים. בשנים האחרונות היא לא נכנסת ליישובים - ואין חיכוך. תראי איזו משוואה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
תיעוד מהפרות סדר בשער שכם בתחילת חודש הרמדאן
מעצרים בשער שכם, אתמול
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. קרעי: "אוהבת לעשות יחצ"
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. קרעי: "אוהבת לעשות יחצ"
ח"כ סילמן והשר הורוביץ. קרעי: "אוהבת לעשות יחצ"
(צילום: יואב דודקביץ')
לאולפן ynet התראיין גם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) שהתייחס להגעה של לפיד לשער שכם ואמר: "המניעים שלו לא טהורים אבל המעשה הוא בהחלט נכון. המניע שלו היה יחצני כמובן, אבל יהודים יכולים להסתובב בעיר הבירה שלהם, בין אם אלה אזרחים פשוטים ובין אם אלה שרים או ח"כים. אנחנו לא צריכים לפחד מהפורעים".
הוא התייחס לקרע האפשרי בקואליציה, על רקע העימות בין ח"כ עידית סילמן (ימינה) לשר הבריאות ניצן הורוביץ בנושא הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח. לדברי קרעי, הוא לא סבור שהמהלך של סילמן מרמז על עריקה אפשרית שלה לגוש הליכוד: "החבורה הזו של ימינה אוהבת לעשות יחצ. הרי על נושא החמץ בפסח יש קונצנזוס. אז סילמן אומרת את מה שהיא אומרת, אבל נראה אותה באמת מצביעה נגד הצעות חוק של הממשלה".
אז היא פונה לבייס שלה, או למה שהיא חושבת שהוא הבייס שלה, ולא ייצא מזה שום דבר? "אני מאמין שכך הדבר כך הם פני הדברים. אני מקווה מאוד להתבדות, אבל שבענו מספיק מהחבורה של ימינה שהבטיחו הבטחות ובסוף עשו את מה שנוח לכיסא שלהם".
זו לא קריצה שלה למפלגות החרדיות? "אני לא חושב. המפלגות החרדיות לא יכנסו לעולם לתוך ממשלה כזו ששונאת אותם".