בישראל העריכו אמש (שבת) כי הסיבה להחזקתם של בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין כ"קלף מיקוח" היא ניסיון לפרוץ להישג מדיני מול ישראל - אך עדיין לא מה ארדואן ירצה לבקש בתמורה לשחרורם.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הערכה: הטורקים ינסו לסחוט הישג מדיני. בני הזוג אוקנין
(מתוך פייסבוק)
בין האפשרויות שנבחנות בישראל זו התחייבות שטורקיה תסחט על כך שישראל לא תכיר בשואת העם הארמני. על אף שהצעות החוק היו מגיעות לרוב מהאופוזיציה והליכוד היה מטרפד כדי לא לפגוע ביחסים עם טורקיה - הפעם ש"ס והליכוד הגישו הצעה דומה. אפשרות נוספת היא שארדואן מעוניין להבטיח שישראל לא תפגע באינטרסים שלו בלוב - מדינה עם השפעה טורקית משמעותית. ארדואן עוקב אחרי הפעילות של המוסד בלוב - ומעוניין שישראל תשתף איתו פעולה בנושא.

המעצר הדרמטי בטורקיה - כתבות נוספות

ראש הממשלה בנט מעורב בפעולות ובמאמצים שנעשים עבור בני הזוג, ומתואם עם הנשיא ושר החוץ - אך בלשכתו של בנט שומרים על פרופיל נמוך כדי לא להעצים את הפרשה. בנט עצמו שוחח עם בני המשפחה של העצורים ועדכן אותם על המאמצים לשחררם. בלשכתו אמרו כי "ראש הממשלה ביקש לחזק את בני המשפחה ולעדכנם במאמצים הנעשים להחזרתם של בני הזוג, שכפי שהודגש כבר על ידי גורמים רשמיים, אינם עובדים עבור אף סוכנות ישראלית. ראש הממשלה אמר כי הדרגים הבכירים ביותר בישראל עסקו בנושא לאורך כל סוף השבוע, בהובלת משרד החוץ, וימשיכו לפעול ללא לאות, במטרה להביאו לידי פתרון בהקדם האפשרי".
3 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
ארדואן נפתלי בנט
ארדואן נפתלי בנט
שומרים על פרופיל נמוך. בנט וארדואן
(צילום: AFP)
כלי התקשורת בטורקיה עדיין לא מבליטים את דבר המעצר, מה שמאפשר לישראל לטפל במעצר מאחורי הקלעים לפני שהטורקים יגבירו את הדרישות. בינתיים, לפיד הורה לשרים לשמור על שתיקה ולא להתבטא בנושא.
גורמים שמעורים ביחסים בין ישראל לטורקיה אמרו כי ארדואן מתוסכל מכך שישראל מתעלמת ממנו, והוא עלול לנצל את פרשת מעצרם של בני הזוג אוקנין כדי לאלץ את ישראל להתייחס אליו ברצינות - אחרי ההתעלמות מהדיווחים על מעצרם של 15 "סוכני מוסד" בטורקיה. בירושלים טענו שלטורקים יש דמיון מפותח וכי אף אחד מהעצורים אינו ישראלי, אך ישנה אפשרות שמעצר בני הזוג אוקנין נועד גם כדי להשיג ערבויות שישראל תפסיק לעקוב אחרי פעילי חמאס שנמצאים בטורקיה.
בינתיים, עורכי דינם של בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין, שנעצרו בתחילת השבוע באיסטנבול ונחשדו בריגול, נערכים לערער על הארכת מעצרם עד להגשת כתב אישום בגין "ריגול צבאי ומדיני". נטלי העבירה ביום שישי מסר קולי למשפחתה בישראל, ובו ביקשה מהמשפחה "לעשות הכול כדי להציל אותנו". גם לפיד שוחח עם בני המשפחה ועדכן אותם שמשרדו ביקש ביקור דחוף אצל מורדי ונטלי - ופועל לשחרורם בכל הדרגים.
פורסם לראשונה: 22:42, 13.11.21