2 צפייה בגלריה
ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
המורים קיוו לפתוח את השנה עם בשורה כלכלית משמעותית - והתאכזבו. ליברמן, שאשא ביטון ובן דויד בסיום השביתה
(צילום: מוטי קמחי)
מורים רבים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים נדהמו כאשר פתחו את תלוש השכר שלהם לחודש ספטמבר. לא רק שהם לא זכו בתוספת השכר שהובטחה להם – שכרם קוזז בגין ימי השביתה. אותם ימי שביתה נכפו על המורים החברים בהסתדרות, שלא יכלו לבחור אם להשתתף במחאה. "פתחתי את תלוש השכר והוכיתי בהלם מהסכום שראיתי", כך סיפרה מורה המלמדת בבית ספר יסודי בתל אביב. "בפירוט הסעיפים התברר שניכו לי את כל ימי השביתה, וגם את היום החופשי שלי, שבו לא אמורים לנכות לי שכר כלל. ניכו לי פעמיים שכר מאותו יום, כלומר קיזוז כפול".
בתום קיץ של מחאות ומו"מ ארוך עם משרד האוצר, קיוו המורים לפתוח את שנת הלימודים עם בשורה כלכלית משמעותית, אולם כגודל הציפייה - גודל האכזבה. הסיכום שעליו הצהירו שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ממש לפני פתיחת השנה עדיין לא נחתם, ולכן היה ברור להם שלא יקבלו עדיין את התוספת המיוחלת. ואולם, העובדה שימי שביתה נוכו משכרם גרמה למפח נפש בקרב המורים. הם התלוננו גם כי הקיזוז כלל את היום החופשי שלהם, שבו הם אינם עובדים, בלי קשר לשביתה. מצב זה מוסיף לתסכול של אנשי ההוראה ואולי אף לרצון לעזוב את המקצוע, שגם כך סובל ממחסור בכוח אדם.

2 צפייה בגלריה
סמדר מורס
סמדר מורס
"השטח נותר עם חור גדול בכיס ובחשבון הבנק". מורס
(צילום: שאול גולן)
סמדר מורס, מנהלת בית ספר ומייסדת תנועת שטח בחינוך בשם "1 בספטמבר", אמרה כי "יותר מחודש עבר מאז החתימה על הסכם השכר, והשטח נותר רק עם מסמך הסכמות מעורפל וחור גדול בכיס ובחשבון הבנק. הפגיעה המתמשכת בפרנסתם של נשות ואנשי החינוך והטיפול זועקת לשמיים. כעת הפגיעה הולכת ומעמיקה עם ניכוי ימי השביתה שנגזרו עליהם על ידי הסתדרות המורים. אל מול הפניות להסתדרות המורים ולמשרד החינוך בבקשה לקבל הבהרות בגין קיזוזים אלה – אין קול ואין עונה. זהו יחס פוגעני ומזלזל כלפי אנשי החינוך שמגיע בכל פעם לשיאים חדשים".
מהסתדרות המורים נמסר: "בעקבות לחץ שהפעילה שרת החינוך, קוזזו רק 10% מימי השביתה ולא 100% כפי שנדרש בחוק. מיד לאחר החתימה על הסכם השכר, הסתדרות המורים סיכמה עם הממונה על השכר באוצר כי יגבשו הסדר להחזרת כספי הקיזוז וימי השביתה. מדובר במאות בודדות של שקלים לכל עובד הוראה".
ממשרד החינוך נמסר: "הממונה על השכר באוצר אחראי על ניכויי שכר בגין ימי שביתה. יחד עם זאת, שרת החינוך נאבקה על מנת למנוע את הפגיעה בשכרם של עובדי ההוראה, במטרה להסדיר את הנושא בין האוצר להסתדרות המורים בהסכם הסופי הנכתב בימים אלה. במסגרת הקיזוז הנדרש על ידי משרד האוצר בחוק, במשכורת אוגוסט, לצד הניכוי של ימי השביתה, קיבלו עובדי ההוראה מקדמות בגובה של 90% מסכום הניכוי, במטרה להגיע להסדרה שתייתר את הניכוי".
ממשרד האוצר נמסר: "יש החלטת ממשלה משנת 1980 שמחייבת קיזוז שכר בגין שביתה. זה תקף לכל שביתה באשר היא".