2 צפייה בגלריה
תחנת הבעש"ט, תל אביב
תחנת הבעש"ט, תל אביב
הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ברכבת הקלה בגוש דן קיבלו את אישור ההפעלה מחברות הבדיקה הגרמניות - המסמך החשוב ביותר שבלעדיו הנסיעות לא היו יכולות לצאת לדרך.
בעקבות קבלת המסמך הנוגע לנושאי הבטיחות, מסתמן שבחודש הקרוב - אם לא יהיו תקלות מיוחדות - הציבור סוף-סוף, ואחרי דחייה של שנתיים, יוכל לעלות על הרכבת הקלה.
מדובר במסמך עקרוני שנשלח לנת"ע על ידי צמד החברות הגרמניות שהיו אמונות על מתן אישור הבטיחות להפעלת קו. ל-ynet נודע כי המסמך הגיע לידי נת"ע כבר במהלך סוף השבוע, והועבר למשרדי האוצר והתחבורה. "הפרויקט מתקדם בצורה טובה ומתכונן לפתיחה", צוין במכתב החברה הבודקת את בטיחות הרכבת, "בהסתמך על דיונים והתוצאות האחרונות, וכן מסמכים והוכחות שיגיעו, אנו מאמינים שנגיע לתאריך מוסכם לפתיחת הרכבת הקלה עד סוף החודש הקרוב". עוד נודע כי כבר ביום חמישי ערך ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור ישיבה שבה דנו בסוגיית פתיחת הקו.

שרת התחבורה מירי רגב, השוהה בגאורגיה בעקבות נסיעתה לצפות במשחק נבחרת ישראל הצעירה, בירכה על ההודעה ומטעמה נמסר ל-ynet: "אני שמחה ומאושרת שבקרוב יהיה שלב ראשון לפתרון לגודש בגוש דן, כשהקו האדום ייסע בו. אם לא יהיו תקלות מיוחדות בקרוב אזרחי ישראל ייהנו מהקו. משרד התחבורה בראשותי יעשה הכול כדי לקדם את שני הקווים הנותרים בגוש דן וכן את חיבור מדינת ישראל ברכבות כבדות וקלות ובאמצעי הסעת המונים נוספים".
רגב הנחתה את פלור ומנכ"ל המשרד משה בן זקן לכנס את הוועדה בעניין בהקדם, כשההערכות הן שתוך חודש הקו יחל לפעול.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"שמחה שבקרוב יהיה שלב ראשון לפתרון לגודש בגוש דן". רגב
(צילום: עוד צלמים)
הקו האדום, המשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים, היה אמור להיפתח כבר באוקטובר 2021, אך נדחה לנובמבר 2022.
לאחר הדחייה הראשונה הודיעה רגב כי היא מצפה שהקו יחל את פעילותו אחרי יום העצמאות השנה, ומאוחר יותר דובר על אמצע חודש יוני - אז הובטח כי בתום 45 ימי הרצה ללא תקלות תגיש חברת "תבל", שתפעיל את הקו, פנייה רשמית למשרד התחבורה ותבקש אישור לפתיחתו - אולם התקלות שהיו נותרו, ובקשת האישור לא נשלחה.
הבעיה המרכזית שזוהתה היא תקלה במערכת האיתות שאינה פועלת כצפוי, ויוצרת בלימות פתאומיות. נוסף לכך התריעו צמד החברות הגרמניות שנבחרו לבחון את הקו טרם מתן היתר הפעילות על תקלה שנייה במערכת. לדבריהן, רכבות שעוצרות בתחנות מתגלגלות לאחור בחלק מהמקרים לאחר העצירה. בנת"ע טענו אז כי הדבר לא משפיע על תפעול הרכבת וכי אינם מייחסים לתקלה חשיבות.
כבר ב-1973 הורתה ראש הממשלה דאז גולדה מאיר לבדוק הקמת רכבת תחתית בתל אביב. ב-1996 הוקמה חברת נת"ע, ובנובמבר 2003, לפני כמעט 20 שנה, פורסם המכרז הראשון לאחד מהקווים.