כבר כמה חודשים שתושבי גוש דן רואים את עשרות הרכבות שחוצות את רחובותיו כשהן כמעט ריקות מאדם - ומתוסכלים מאי פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה.
"התחושה היא שהרכבת כבר כאן, אבל עדיין כל כך רחוקה", סיפר רונן, שנוסע ברכבו הפרטי מדי בוקר מביתו בפתח תקווה למקום עבודתו במרכז תל אביב. "אני מחכה להיפטר מהרכב ולעבור אליה, אבל לך תדע מתי זה יקרה. זה פשוט מטריף אותי". כמוהו, מאות אלפים חשים תסכול בעקבות חוסר הידיעה. מה שהיה אמור להיות האירוע התחבורתי הגדול במרכז ישראל - הפך לבדיחה.
4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה, תחנת שנקר בפתח תקווה
הרכבת הקלה, תחנת שנקר בפתח תקווה
תחנת הרכבת הקלה בפתח תקווה
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
האירוע התחבורתי הגדול במרכז ישראל הפך לבדיחה
(צילום: קובי קואנקס)
שני אישורים מפרידים בין תושבי גוש דן לבין הקו האדום של הרכבת הקלה, אך בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שבנתה את הקו לא מיהרו לתת תאריך יעד להפעלתו. זאת למרות שכבר כמה חודשים נוסעות לאורכו עשרות רכבות ריקות מאדם.
הקו האדום, שמשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים, היה אמור להיפתח כבר ב-30 בנובמבר אשתקד, אך בנת"ע דחו את הפתיחה לרבעון הראשון של השנה הנוכחית - מועד שחלף כבר מזמן.
לאחר הדחייה הראשונה הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי היא מצפה שהקו יחל את פעילותו אחרי יום העצמאות, ומאוחר יותר דובר על אמצע חודש יוני. אז הובטח כי בתום 45 ימי הרצה ללא תקלות תגיש חברת "תבל", שתפעיל את הקו, פנייה רשמית למשרד התחבורה ותבקש אישור לפתיחתו - אולם התקלות שהיו נותרו, ובקשת האישור לא נשלחה.
4 צפייה בגלריה
 מירי רגב
 מירי רגב
"מוכנה אפילו להיות נהגת אם זה מה שיעזור לפתוח את הקו". מירי רגב
(צילום: עמית שאבי)
הבעיה המרכזית שזוהתה היא תקלה במערכת האיתות שאינה פועלת כצפוי, ויוצרת בלימות פתאומיות. נוסף לכך התריעו צמד החברות הגרמניות שנבחרו לבחון את הקו טרם מתן היתר הפעילות על תקלה שנייה במערכת. לדבריהן, רכבות שעוצרות בתחנות מתגלגלות לאחור בחלק מהמקרים לאחר העצירה. בנת"ע טוענים כי הדבר לא משפיע על תפעול הרכבת ולא מייחסים לתקלה חשיבות.
"החברות הגרמניות יאפשרו לפתוח את הקו גם אם לא הכול ייפתר, הן רוצות לראות התקדמות", אומר גורם בכיר בנת"ע. לדבריו, "כמות עצירות הפתע ירדה משמעותית. יש מאות נסיעות ביום וניתן לספור את העצירות בכף יד אחת". גורם נוסף בחברה טוען כי האישורים הנדרשים יגיעו בקרוב, וכי "זה עניין של שבועות אחדים".
גם במשרד התחבורה העריכו כי שלב קבלת האישורים קרב, ואמרו כי הם נמצאים בקשר עם החברות הגרמניות. מנגד, בכיר במשרד הסביר כי בנת"ע העריכו בעבר שהאישורים יגיעו עד סוף חודש מאי. "אני לא יודע כמה הם חושבים שהם קרובים, אבל עד עכשיו הם לא הביאו אותם. בפועל אין אישורים חתומים וזה מה שקובע", אמר. ל-ynet נודע כי בחודשיים האחרונים נבחנה האפשרות להכריז על הפתיחה טרם קבלת האישורים, אך הרעיון נדחה כי במשרד התחבורה לא רצו לסכן חיי אדם.
4 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בינתיים, נדמה שבמשרד התחבורה מיואשים. חלקם אף צוחקים כשמספרים להם כי על ה"תיאוריה" שלפיה השרה ממסמסת את פתיחת הקו כדי לפגוע בסיכויי ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי לשמור על כיסאו בבחירות המוניציפאליות הקרובות. "אין דבר שרחוק יותר מהמציאות", הבהיר בכיר במשרד. "חולדאי הוא אולי לא כוס התה של מירי, אבל זה פרויקט הרבה יותר גדול מפוליטיקה. אני שמעתי במו אוזניי את מירי אומרת שהיא מוכנה אפילו להיות נהגת באחת הרכבות אם זה מה שיעזור לפתוח את הקו".
למרות זאת, מאז מינויה לתפקיד מתמודדת רגב שוב ושוב עם טענות על הכנסת שיקולים זרים להחלטותיה, בין השאר בהעברת פרויקט המטרו מנת"ע לחברת נתיבי ישראל - שיו"ר הדירקטוריון שלה מקורב אליה - ובבחירת מנכ"ל פוליטי שסוכלה, והפיכתו לפי הדיווחים למשנה שמקבל החלטות בפועל. היא מנגד טוענת לשיקולים מקצועיים בלבד, בין השאר בטענה שפרויקט המטרו הועבר מנת"ע בעקבות העיכובים הרבים ברכבת הקלה.
בתוך כך, ובזמן שמועד פתיחתו לא ידוע, במשרד התחבורה דנים כעת בסוגיה נוספת בנוגע ליום שלאחר פתיחתו - כמה חודשי נסיעה חינם יוענקו למשתמשי הקו, בתקופת ההרצה שבה ייתכן ויהיו תקלות. מדובר במהלך מוכר מאוד שנעשה לאורך השנים בכל קו חדש. פעולה זו למשל נמשכה למשך חצי שנה בפתיחת הקו המחושמל מירושלים לנתב״ג בזמנו.
בדיונים במשרד כעת יש שתי אסכולות. הראשונה, שבה תומכת השרה רגב, היא מענק ההטבה לשלושה חודשים, אך יש במשרד אנשים שמאמינים שיש להעמידה למשך חצי שנה. יש לציין כי גורם בנת"ע טען השבוע כי "למרות שרצינו לפתוח בנסיעות חינם, המשרד התנגד ואף אחד לא דיבר איתנו על הנושא ולא אישר זאת. לכן אנו לא נערכים לכך".
אותו גורם גם הסביר את פשר הפוסט שפרסמה בשבוע שעבר עמותת "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה בישראל, שבו נראה צילום מסך מאתר נת"ע שמציג שינוי בתדירות הנסיעות בקו, מנסיעה בכל שלוש דקות כפי שהוצג בעבר - לנסיעה כל שש דקות כעת. "שכולם יסירו דאגה מליבם - אמנם בהתחלה התדירות תהיה נמוכה יותר, אבל זה תהליך", הוא אמר. "כשהמערכת תתייצב אני מאמין שבשעות השיא תדירות הקווים תהיה בכל שלוש דקות וחצי. בשעות אחרות ביום התדירות תהיה רחבה יותר ותעלה לשש דקות, וזה מקובל בכל מקום".