4 צפייה בגלריה
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
כמחאה על הסגר בשועפט: שביתה והפרות סדר
בעקבות הפיגוע במחסום שועפט במוצאי השבת האחרונה, שבו נהרגה סמל נועה לזר ונפצע באורח קשה המאבטח דוד מורל, הוכרז סגר על מחנה הפליטים. בתגובה, אמש (יום שלישי) המשפחות בשועפט קיימו ישיבה שבה החליטו על צעדי מחאה נגד הסגר.
בין היתר הוחלט על שביתה כללית בשועפט ובכפר ענאתה, וכן על אי שיתוף פעולה עם ישראל - התושבים הערבים לא יצאו לעבודה בשטח המדינה, ולימודים לא יתקיימו. במקביל, במחנה הפליטים שועפט ובענאתה מתקיימות משעות הבוקר המוקדמות הפרות סדר שכוללות הבערת צמיגים.

עלי, תושב מחנה הפליטים שועפט, סיפר לאולפן ynet כי לסגר יש השלכות קשות על תושבי המקום. "אני עובד בתנובה, וכבר ארבעה ימים אני מתעכב בין שלוש לארבע שעות כדי להגיע לעבודה. אני יוצא מהבית בשעה 08:00 ועובד עד חצות. המצב הזה לא הגיוני", תיאר.
לדברי עלי, הסגר גרם גם למחסור במזון במחנה הפליטים, שכן לא מתאפשר לחנויות לחדש את המלאי. על הפרות הסדר אמר עלי: "מדובר בבלגן של ילדים בני 16. אין להם בהכרח הורה שיכול לעצור אותם. בינתיים המצב כאן רק מחמיר. מי יודע אם המחבל מסתתר כאן בכלל".
4 צפייה בגלריה
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
שביתה בעיסאוויה במחאה על הסגר במחנה הפליטים שועפט
במקביל, מיליציית "גוב האריות", שפועלת תחת ארגוני טרור בג'נין ובשכם, לקחה אתמול אחריות על פיגוע הירי במחסום שבי שומרון שבו נהרג סמ"ר עידו ברוך, ומנסה לתפוס את הפיקוד על כל הגזרות הפלסטיניות. המיליציה הכריזה על שביתה כללית בכל הערים והכפרים הפלסטיניים, בהם סילוואן, ענאתה, כפר עקב, אך נתקלה בהיענות מעורבת.
בשכם מתקיימת שביתה חלקית שבמסגרתה לא מתקיים מסחר והאוניברסיטאות מעבירות שיעורים דרך הזום. עם זאת, ערביי ישראל לא נכנסו לעיר, דבר שהביא לנזקים כלכליים. כדי לשבש את פעילות המחבלים באזור, כוחות הביטחון הכריזו על כיתור העיר, ובעת זו הכניסה לשכם מתאפשרת בשלוש נקודות, עם כניסה חופשית ובידוק ביטחוני מקיף ביציאה.
4 צפייה בגלריה
שכם צה"ל טרור מחבלים מחבל לוחמים
שכם צה"ל טרור מחבלים מחבל לוחמים
המחסום בכניסה לשכם, היום
(צילום: דובר צה"ל)
מנגד, תושבי ג'נין לא נענו לשביתה שיזמו המחבלים לנוכח מצבם הכלכלי הרעוע, וסוחרי העיר סירבו לסגור את החנויות. המסחר מתקיים גם במזרח ירושלים, אך בשכונות שמעבר לגדר לא מתקיימים לימודים, והפועלים והעובדים הפלסטיניים נשארו בבתיהם.
אביב טטרסקי, מעמותת "עיר עמים", אמר כי "השביתה הכללית היום במזרח ירושלים מראה שאנחנו עוברים משלב של חמושים פלסטינים ועימותים עם מפרי סדר למחאה עממית רחבה יותר. דבר משמעותי נוסף הוא שהמחאה הזו מתרחשת גם בירושלים ולא רק בערי הגדה". טטרסקי טוען כי הפעלת כוח מצד כוחות הביטחון תביא להתרחבות המחאה. "אי אפשר לבודד את המתרחש בשכונות הפלסטיניות. באופן בלתי נמנע המצב זולג גם לאזורים הישראלים.
4 צפייה בגלריה
חצי חצאים עידו ברוך ונועה לזר
חצי חצאים עידו ברוך ונועה לזר
נהרגו בפיגועים האחרונים: עידו ברוך ונועה לזר
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא)
"במקביל, הטלת הגבלות הגיל על כניסת מוסלמים אל הר הבית עוברת מתחת לרדאר של הציבור הישראלי, אבל מעוררת תסיסה רבה במזרח ירושלים. על אחת כמה וכמה כשהמשטרה אפשרה אתמול נטילת לולב בהר הבית. כל ההתרחשויות הללו עומדות להתנקז לתפילות יום שישי במסגד אל-אקצא. הפעלת כוח ישראלית מול מחאות פלסטיניות סביב תפילת הצהריים תהיה שגיאה קשה שעלולה לדרדר את המצב עוד יותר", הזהיר.
בחמאס הביעו תמיכה בשביתה, כאשר דובר ארגון הטרור בירושלים, מוחמד חמאדה, אמר כי "השביתה היא אישור עממי מחודש לתמיכה בגישת ההתנגדות לכיבוש. ההתנגדות של עמנו לכיבוש ומתנחליו תתגבר בימים הקרובים. ירושלים ומסגד אל-אקצא הם לב הסכסוך והפתיל של ההתקוממויות. אנו קוראים לכל האומה הערבית והאסלאמית לתמוך בעמנו ולתת תמיכה לאנשינו האיתנים בירושלים".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה