"קובי הוא קצין עם הרבה מאוד יוזמות ויצירתיות, עם כושר מנהיגות", אומר רב ניצב בדימוס יוחנן דנינו, לשעבר מפכ"ל המשטרה. גם המפכ"ל לשעבר, רב ניצב בדימוס אסף חפץ, חושב כי ניצב קובי שבתאי, שעל המלצתו לתפקיד הכריז אתמול (שלישי) השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, הוא האדם הנכון לתפקיד, אף שלא הגיע מ"המשטרה הכחולה" אלא מתפקידו כמפקד מג"ב. "קובי לא ישאיר אבן אחת לא הפוכה במשטרה", אומר חפץ. השניים תהו מדוע לקח כל כך הרבה זמן למנות מפכ"ל קבוע ומבינים ללבו של מ"מ המפכ"ל הנוכחי, מוטי כהן ואומרים כי "צריך להצדיע לו על התקופה הקשה שעשה".
3 צפייה בגלריה
קובי שבתאי
קובי שבתאי
מתבלט בצניעותו. קובי שבתאי
(צילום: נחום סגל)
רב ניצב יוחנן דנינו, אתה מכיר היטב את יעקב שבתאי כבר שנים ארוכות, מדובר במינוי ראוי למשטרת ישראל? "זה מינוי טוב וראוי, הוא קצין ומפקד מוכשר, אמיץ, ערכי, צנוע, ישר ועם ניסיון מבצעי ופיקודי מרשימים. אני חושב שאפשר היה להבחין שהוא שונה במובן הזה שהוא מאוד מאוד צנוע. בוא נגיד שאנחנו לא רואים יותר מדי אנשים מהסוג הזה במקומותינו. הוא היה בתפקידי מפתח, גם מפקד מרחב שומרון, גם מפקד מרחב שרון. אני מיניתי אותו לתפקיד הזה והוא עשה אותו לשביעות רצוני המלאה".
כשאתה שומע ביקורת אתמול של ממלא מקום המפכ"ל היוצא, מוטי כהן, ביקורת על המעורבות היתרה של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, מה חשבת? יכול להיות שהיא מגיעה בטיימינג קצת מוזר או שהיא אמיתית? "תראו, קודם כול אני חושב שהביקורת כביקורת היא מוצדקת ואני בזמנו גם התייחסתי לזה אני חושב שגם השר דיבר על זה. הטיימינג, תראו, על מוטי צריך להגיד מילה. אני חושב שהוא היה בתקופה לא קלה, מאוד מאוד מורכבת, אחת מהתקופות היותר מאתגרות. גם שלוש מערכות בחירות, גם תקופת קורונה, גם בלגן פוליטי חסר תקדים, אפילו הזוי. לכל מפכ"ל זה לא היה פשוט, בוודאי ובוודאי לממלא מקום. ואני חושב שהביקורת שלו, למרות שהיא מוצדקת ואולי היא נכונה, יכול להיות שבטיימינג היה צריך לחכות עם זה קצת, כי על רקע האי-בחירה לוקחים אותה קצת אחרת".
3 צפייה בגלריה
המפכ"ל לשעבר, רב ניצב בדימוס דנינו
המפכ"ל לשעבר, רב ניצב בדימוס דנינו
המפכ"ל לשעבר, רב ניצב בדימוס דנינו
(צילום: דנה קופל "ידיעות אחרונות")
רב ניצב חפץ, אני רוצה לשאול גם אותך, שמענו ביקורת מהכיוון שיעקב שבתאי לא מגיע משורות המשטרה הכחולה, יש לזה חשיבות בעיניך? "אין לזה שום חשיבות, קודם כול, הוא היה מפקד תחנה, מפקד מרחב, הוא מגיע בדיוק מהתפקידים המרכזיים במשטרה ואני מצטרף למה שאמר קודם יוחנן. הוא קצין מצוין, יוזם, הוא לא ישאיר אבן אחת לא הפוכה במשטרה ואני חושב שזו ברכה גדולה למשטרת ישראל ולעם ישראל".
"ואפרופו, מוטי כהן, אני חושב שצריך להצדיע לו על התקופה הקשה שהוא עשה. היה בתקופה מאוד קשה, לא במינוי מלא וזה מאוד הקשה עליו. בכל מקרה, אני חושב שכל המפכ"לים לשעבר והנציבים לשעבר מצדיעים לו ומברכים אותו על התקופה הטובה שהוא עשה שם ואני מאחל לקובי שבתאי הצלחה".
3 צפייה בגלריה
מוטי כהן אמיר אוחנה
מוטי כהן אמיר אוחנה
ביקורת מוצדקת. השר אוחנה ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי, דוברות המשטרה)
ועד כמה שאתה מכיר אותו, הוא יוכל לעמוד בלחצים פוליטיים במידה שאכן יהיו כאלה? "אין לי בכלל ספק, הוא בחור עם חוט שדרה חזק מאוד ואין לי ספק שהוא יעשה את העבודה כמו שצריך. ואני אומר, עוד פעם, ברכה למשטרת ישראל ולעם ישראל"
זאת אומרת, אם צריך להגיד, השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, לא בחר איזו דמות שהוא יוכל לשלוט בה, בובה על חוט, אלא משהו אחר לגמרי. דנינו: "ממש לא".
חפץ: "ללא ספק, אין לו שום יכולת לשלוט, הוא יודע את זה. הוא מינה לדעתי את האיש הנכון והשאלה היא למה זה לקח כל כך הרבה זמן – אפשר היה לעשות את הדבר הפשוט הזה כבר לפני שנה או שנתיים".
רב ניצב בדימוס דנינו, אתה מבין למה זה לקח כל כך הרבה זמן? כמה נזק נגרם למשטרה בגלל העיכוב המשמעותי הזה? "לא, חלק מהעיכובים בתחילת הדרך היו מערכת הבחירות, שממש אחת הובילה לשנייה, אבל מיד כשהממשלה התייצבה, וזה היה כבר יותר משנה היה צריך למנות מפכ"ל. העיכוב הזה, נתנו לו הרבה מאוד פרשנויות, אני לא רוצה להוסיף. הוא פגע במשטרה, הוא פגע בתפקוד של המשטרה, הוא החליש אותה. הוא פגע בציבור, בסופו של דבר, המשטרה צריכה להגן על הציבור ולשרת אותו ואני חושב שפגיעה במשטרה היא פגיעה בציבור".
מ"מ המפכ"ל הנוכחי, הודיע על פרישתו מהארגון אתמול אחרי ההודעה של אוחנה על המלצתו למינוי של ניצב שבתאי. באיגרת שכתב לשוטרים ובה הודיע על כוונותיו מתח כהן ביקורת על התנהלותו של אוחנה. "לצד האתגרים המוכרים", כתב ניצב כהן באיגרת לשוטרים, "בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש: ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל; מעורבות שאין לה מקום בארגון ולא נתתי לה יד. לנגד עיניי עומדת כל העת חובת השמירה על עצמאות המשטרה. לכן, עשיתי כל שלאל ידי על-מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר.
השר לא נשאר חייב וענה אמש כי "שר אמור להיות מעורב בענייני משרדו, והשר לביטחון פנים חייב להיות מעורב בעבודת המשטרה, גם אם זו תופעה חדשה עבור מישהו במשטרה או בשירות הציבורי בכלל".
אתמול היו מי שחילק תשבוחות למפכ"ל המיועד והיו גם כאלה שהביעו תמיהה על המינוי. הבוקר, בתשובה לשאלה אם הוא מתרגש, ענה ניצב שבתאי: "בהחלט כן".