5 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי. הגיע לביקור עבודה ראשון בפיקוד מרכז
(צילום: דובר צה''ל)
לא לחינם בחר הרמטכ"ל הנכנס, רב-אלוף הרצי הלוי, כבר ביומו הראשון בתפקיד להגיע לביקור בפיקוד המרכז. עם כל הכבוד לאיום האיראני, לחיזבאללה מצפון ולחמאס מדרום, הרמטכ"ל הלוי יודע היטב שאיו"ש היא הגזרה הבוערת – חבית חומר נפץ מבעבעת, שכבר עשרה חודשים גוזלת כוחות גדולים מאוד מצה"ל כדי לשמור שלא תתפוצץ.
5 צפייה בגלריה
הנשק של המחבל
הנשק של המחבל
נשק "קרלו" מאולתר שבו השתמש מחבל
המחיר שצה"ל משלם הוא כבד: פגיעה משמעותית באימוני היחידות וכפועל יוצא מכך גם בכשירות שלהן. כבר בחודשים הקרובים יצטרך רב-אלוף הלוי להחליט עד מתי יימשך מבצע "שובר גלים", וכיצד לפעול בגזרת איו"ש המורכבת. אלה הן חמש הנקודות המרכזיות שעמן ייאלץ להתמודד שם:

1. פיגועי טרור

המספרים לא משקרים. מתחילת השנה יש רצף של פיגועי ירי, דקירה ודריסה ברחבי יהודה ושומרון. הפיגועים הולכים ומתגברים, כשהדבר המדאיג ביותר הוא דווקא דפוס המחבל הבודד: אותם אירועים, שבשונה מפיגועים של תשתיות טרור, קשה עד כמעט בלתי אפשרי לסכל מבעוד מועד. פיגועי "המחבל הבודד", כפי שאירע בשנת 2016, גורמים "להדבקה", וכך רצף של פיגועים – וחלילה נפגעים רבים – עלול לייצר גל טרור. המצב עדיין לא שם, אבל כך נראית התחלה.
במקביל, שיתוף הפעולה מול המנגנונים הפלסטיניים הוא קריטי מאוד. הוא מתקיים כעת בצורה יחסית טובה (למעט בג'נין ובשכם), אך נוכח הממשלה החדשה ואולי שינוי המדיניות - האתגר של שמירת התיאום הופך קשה יותר.
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ' וגלנט
סמוטריץ' וגלנט
המטכ"ל יעבוד לראשונה מול שני שרים במשרד הביטחון
(צילום: קובי קואנקס)

2. סמכויות ופקודות

איך שלא נהפוך את זה, הלוי יהיה הרמטכ"ל הראשון שיעבוד מול שר ביטחון ומול שר נוסף, דומיננטי מאוד, במשרד הביטחון. יש שיגידו מול שני שרי ביטחון. הסיבה היא פשוטה: על אף שהסמכויות שניתנו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ביהודה ושומרון הן לכאורה אזרחיות, כל דבר משליך על המצב הביטחוני. מאישורי בנייה בישיבות מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי, דרך פתיחות או סגירות מעברים ועד להרחבת כביש או אישורי אכיפה בשטחי C.
לכל פעולה שתגלה שינוי מדיניות בשטח – וסמוטריץ' מגיע כדי לשנות מדיניות – תהיה תגובה בצד הפלסטיני. בסיטואציה כזו הרמטכ"ל הלוי יצטרך לדעת כיצד לנווט בין רצונות השרים.

3. שמירה על קו התפר

אחד הלקחים הגדולים מגל הטרור ששטף את ישראל באביב האחרון הוא עיבוי קו התפר. מחבלים מאזור צפון השומרון הסתננו ללב הארץ בקלות בלתי נתפסת, בחלק מהמקרים אפילו עם מכוניות. כחלק ממבצע "שובר גלים" שעדיין נמשך, עיבה צה"ל את קו התפר והשקיע בו מיליוני שקלים. צה"ל בנה מכשול משמעותי בדרום הר חברון והשלים חלקים בגדר באזור צפון השומרון.
5 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים מתאספים סמוך לג'נין בחיפושים אחרי האסירים
חיילים ישראלים מתאספים סמוך לג'נין בחיפושים אחרי האסירים
פרצה בגדר הביטחון סמוך לג'נין
(צילום: AFP)
בנוסף, צה"ל פרס לוחמים לאורך קטעים רחבים בקו התפר. וזה עבד. כמות המסתננים ירדה מאלפים לעשרות בודדות. מספר מבקשי אישורי העבודה גדל בהתאמה במנהל ונוצרה תודעת גדר שלפיה כל מסתנן עלול להיתקל בלוחם חמוש. הלוי יצטרך לשמר את ההרתעה שנוצרה. לוחמים על הקו לא תמיד יהיו וגם את המכשול בדרום ינסו הפלסטינים לחצות בשיטות שונות. שימור תודעת הגדר הוא אחד המפתחות המרכזיים למניעת פיגועים בלב הארץ.

4. תחושת הביטחון של התושבים

המספרים מדברים בעד עצמם – רצף הפיגועים לא פוסק, מדי יום יש היתקלות והיא לא מתרחשת רק בלב הערים הפלסטיניות, אלא מגיעה לצירים וליישובים. זירת איו"ש מתוחה מאוד: ירי לעבר בתים - חלון בית ביישוב שקד נופץ מפגיעת קליע; ירי על צירים - אוטובוס נפגע מירי בציר 60 סמוך לכרמי צור; ופיגועי דקירה ודריסה - כמו האירוע שבו נפצע אלישיב נחום בהר חברון. רק בזכות הרבה מזל האירועים האלה לא הסתיימו בצורה קשה יותר.
5 צפייה בגלריה
אלישיב נחום נדקר בחווה בה הוא מתגורר בהר חברון
אלישיב נחום נדקר בחווה בה הוא מתגורר בהר חברון
אלישיב נחום נדקר בחווה בה הוא מתגורר בהר חברון
(צילום: TPS, חיים הורנשטיין)
בצה"ל עובדים קשה כדי לסכל ומחדדים את ערנות הלוחם בקצה, אבל בקרב התושבים כבר החלו להתגבש מחאות בשלל מוקדים וההערכות הן שאם פיגועי הירי יימשכו המחאות יגדלו. "אם אזרח ירגיש לא בטוח לנסוע על הכביש, אבין שנכשלתי", אמר לפני כמה חודשים בכיר באוגדת איו"ש.
תחושת הביטחון של התושבים היא אחד הדברים החשובים ביותר למפקד אוגדת איו"ש, ומה שעוד משפיע עליה הם התיעודים הפלסטיניים של פיגועי הירי, והפצתם ברשתות החברתיות. התיעוד מייצר תודעה שפוגעת בתחושת הביטחון.

5. הפרות סדר, אנרכיסטים, פשיעה לאומנית ופוליטיזציה

בשונה משאר הגזרות שאיתן מתמודד צה"ל, ביהודה ושומרון החיכוך עם האזרחים הוא תמידי ומייצר סיטואציות מורכבות. לא פעם מצא עצמו הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, מגיב לאירועי חיכוך שכאלה. מערכות הבחירות האחרונות חידדו את המתח בין שמאל לימין שחודר אט אט לצה"ל. מצד אחד אנרכיסטים שמפרים את הסדר ופוגעים בלוחמים, ומהצד השני נערי גבעות שפורעים בפלסטינים ובפעילי שמאל.