גורמים אמריקנים וסעודים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ממשל ביידן מקדם הסכם דיפלומטי ארוך-טווח בחודשים הקרובים, שלוחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להתחייב להקמת מדינה פלסטינית - בתמורה להכרה דיפלומטית מריאד. לפי הדיווח, הבית הלבן מציע לסעודיה מערכת יחסים הדוקה יותר עם וושינגטון בתמורה לכך שתנרמל את יחסיה עם ישראל, לצד סיוע ברכישת כוח גרעיני אזרחי ודחיפה מחודשת למדינה פלסטינית. לפי גורמים רשמיים בארה"ב, המשא ומתן נמצא כעת ב"שלבים אחרונים".
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
לדברי הגורמים האמריקנים, היירוט המשותף של המתקפה האיראנית בשבת הבהיר לישראל עד כמה תוכל לשפר את ביטחונה באמצעות יחסים הדוקים יותר עם סעודיה. עם זאת, לדברי גורמים אמריקנים וישראלים, המכשול העיקרי הוא עדיין הניסיון לשכנע את נתניהו להסכים לשיחות על הקמת מדינה פלסטינית - לאור דעת הקהל בישראל ושותפיו בקואליציה. כניסיון לשבור את הקיפאון, הציעו בכירים סעודים לארה"ב שיסכימו לקבל "הבטחות מילוליות" בלבד מישראל שתקיים שיחות על הקמת מדינה פלסטינית, כדי להבטיח את החלקים האחרים של העסקה - שמעניינים את ריאד יותר.
גורמים סעודים אמרו כי עסקה כזו תסייע לישראל גם באסטרטגיית יציאה פוטנציאלית מרצועת עזה כשהמלחמה תיפסק. ארה"ב, נזכיר, שרטטה תוכנית לאחר המלחמה שתתבסס על חיילים ממדינות ערב כדי לאבטח את עזה. עם זאת, התוכנית עדיין נתקלת בהתנגדות כל עוד ישראל לא תתחייב למהלכים פומביים לקידום הקמת המדינה הפלסטינית.
בעיתון האמריקני צוין כי אם ארה"ב תגבש עסקה עם ריאד, שתיכשל רק כי ישראל לא מוכנה לתמוך במדינה פלסטינית, "גורם אמריקני בכיר" עשוי לשאת נאום שיפרט את ההטבות שתקבל ישראל מהחבילה הדיפלומטית.
עבור הנשיא ג'ו ביידן, נטען בדיווח, ההימור על המהלך יכול לאפשר פריצת דרך דיפלומטית משמעותית באמצע שנת בחירות, כזו שתרחיב את הסכמי אברהם, שעליהם חתם יריבו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. מאמצי ארה"ב לקדם הסכם נורמליזציה נפסקו בעקבות מתקפת הפתע של חמאס, והתמרון הקרקעי ברצועת עזה שהחל בעקבותיה. גורמים ערבים אמרו כי הפסקת אש זמנית בלחימה תקל על הסעודים לסכם את חלקם בטיוטת ההסכם בתיווך האמריקני. אולם, צוין ב"וול סטריט ג'ורנל", השיחות על הפסקת האש ושחרור החטופים מתעכבות.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לדיווחים על ההתקדמות במשא ומתן, שידרוש הכרה במדינה פלסטינית, וכתב בחשבונו ברשת X: "בעד שלום עם עמי האזור. בעד שלום תמורת שלום! אנחנו מאמינים שגם סעודיה רוצה בכך. מדינה פלסטינית היא מכשול לשלום וסכנה קיומית לישראל. לא נאפשר. לא במעשים ולא בהצהרות".
עם פרוץ המלחמה, היו מי שטענו כי בין היתר חמאס רצה למנוע את הסכם הנורמליזציה בין המדינות באמצעות המתקפה. לפני חודשיים, סעודיה הודיעה לארה"ב כי לא תקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל עד שתוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967, הכוללת את מזרח ירושלים, ועד ש"התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה תיפסק.
הודעת משרד החוץ הסעודי בנושא, הגיעה אחרי שדובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר כי ממשל ביידן קיבל פידבק חיובי מצד סעודיה וישראל כי הן נכונות להמשיך בדיונים על נורמליזציה. משרד החוץ של סעודיה הבהיר כי פרסם את ההודעה כדי "להדגיש את עמדתה האיתנה" של הממלכה בנוגע לסוגיה הפלסטינית, לנוכח האמירות של קירבי.