סעודיה הודיעה לארה"ב כי לא תקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל עד שתוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967, הכוללת את מזרח ירושלים, ועד ש"התוקפנות הישראלית" ברצועת עזה תיפסק. כך נמסר הלילה (בין שלישי לרביעי) ממשרד החוץ הסעודי.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן, אסלאם מוחמד בן סלמאן ובנימין נתניהו
(צילים: AP, EPA)
הכותרת
האם המלחמה יצרה מזרח תיכון חדש?
24:57
הודעת משרד החוץ הסעודי מגיעה לאחר שדובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר אמש כי ממשל ביידן קיבל פידבק חיובי מצד סעודיה וישראל כי הן נכונות להמשיך בדיונים על נורמליזציה.
משרד החוץ של סעודיה הבהיר כי פרסם את ההודעה כדי "להדגיש את עמדתה האיתנה" של הממלכה בנוגע לסוגיה הפלסטינית, לנוכח האמירות שיוחסו לקירבי. המשא ומתן בין ישראל לסעודיה בתיווך ארה"ב, נזכיר, הוקפא עם פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, אחרי חודשים ארוכים של שיחות.
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג הביע אופטימיות כי ייתכן שהנורמליזציה עם סעודיה שוב על השולחן. שלשום הוא התראיין לכתב עת סטודנטיאלי של אוניברסיטת הרווארד העוסק ביחסים בינלאומיים, ובין היתר התייחס לאפשרות של נורמליזציה עם סעודיה. "המלחמה שנפתחה בעקבות טבח 7 באוקטובר האטה את מסלול הדברים, אך לאחרונה נשמעו קולות מריאד המציעים לחזור למסלול", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. בחמאס מנסים לטרפד את הנורמליזציה עם סעודיה
(צילום: AFP)
אתמול אמר גם השר בני גנץ כי הוא מעורב "באופן ישיר" במגעים לנורמליזציה עם סעודיה ומדינות נוספות. לדבריו, "זה יכול לחזק אותנו מול הציר האיראני, וגם לסייע בהכנסת גורמים מתונים שיאפשרו להסיר את שלטון חמאס בעזה, ולהחליפו בגורם שלא מפעיל טרור ולא מחנך לטרור. הרחבת הסכמי אברהם תהיה הישג אזורי שחמאס ביקש למנוע ב-7 באוקטובר. היא יכולה להיות חלק מהפתרון, ושלב בדרך לניצחון".
הודעת משרד החוץ הסעודי מגיעה לאחר שביום שישי דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי ריאד תהיה מוכנה להסתפק בהבטחה מדינית בלבד מירושלים להקמת מדינה פלסטינית - במטרה להגיע להסכם ברית הגנה עם וושינגטון לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר.
לפי הדיווח ברויטרס, הגורמים הסעודים הפצירו בוושינגטון ללחוץ על ישראל לסיים את המלחמה בעזה ולהתחייב ל"אופק מדיני" למדינה פלסטינית, ובתמורה ריאד תנרמל את היחסים עימה ותסייע במימון שיקום רצועת עזה. הלילה, כאמור, סעודיה הכחישה את הדיווח והבהירה שלא תנרמל את יחסיה עם ישראל לפני שתוקם בפועל מדינה פלסטינית.
בארה"ב קושרים בין עסקת החטופים של ישראל עם חמאס לנורמליזציה עם סעודיה. גורמים שמעורבים במגעים בין שני הצדדים אמרו בימים האחרונים כי האמריקנים מפעילים לחצים כבדים על ישראל להסכים לעסקה גם במחיר כבד, שכן הם מאמינים שעסקה כזו תביא להפוגה שתאפשר להם להתחיל אפקט דומינו שיכלול את הפסקת הפעולות העוינות בצפון שיאפשרו הסדר מול חיזבאללה, כמו גם את התנעת המגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
הנשיא הרצוג. הביע אופטימיות כי השיחות עם סעודיה עשויות להתחדש
(קרדיט צילום: חיים צח/לע״מ)
היעד שהאמריקנים הציבו לכך הוא חודש אפריל. הם מאמינים שנורמליזציה בין ישראל לסעודיה לא תגיע בלי הפוגה ממושכת, והם חושבים שנורמליזציה תאפשר לנתניהו לתרץ את אי-חידוש הלחימה ואת הוויתור על היעד של מיטוט חמאס. הבעיה היא שחמאס מודע לתוכנית הדומינו האמריקנית, וינסה - בשליחות איראן - לטרפד את הנורמליזציה עם סעודיה. לכן, אין כלל ודאות שחמאס יענה בחיוב למתווה העסקה.
סעודיה מאפשרת לאחרונה מעבר אוניות של חברות שילוח ישראליות, שחיפשו דרך לעקוף את המצור הימי שהטילו החות'ים על ישראל. כשהאוניות מגיעות לנמלי בחריין ודובאי, הסחורות מועברות משם במשאיות דרך סעודיה וירדן עד ישראל. לפי הערכות בענף, בחודש האחרון עשרות משאיות כאלה עשו את דרכן לארץ יבשתית והביאו סחורות שקודם לכן היו מגיעות בנתיב הים דרך הים האדום.
המעקף היצירתי יאפשר להביא סחורות לישראל לפני פסח. בעקבות המצור החות'י חברות ספנות החלו להקיף את דרום אפריקה ולהגיע לישראל דרך הים התיכון. חברת קוסקו הסינית, למשל, הודיעה שהיא מפסיקה להפליג לישראל - והיא לא היחידה.