ממשלת צ'ילה הכריזה הלילה (בין שלישי לרביעי) כי החליטה למנוע מחברות ישראליות להשתתף ביריד התעופה והחלל הגדול של אמריקה הלטינית (FIDAE), שצפוי להתקיים בחודש הבא בבירה סנטיאגו. במשרד ההגנה הצ'יליאני לא הסבירו את ההחלטה - אלא רק מסרו הודעה על סילוקה של ישראל מהתערוכה הביטחונית.
2 צפייה בגלריה
ארכיון 2016 סנטיאגו חיילות חיל האוויר של צ'ילה תערוכת תעופה
ארכיון 2016 סנטיאגו חיילות חיל האוויר של צ'ילה תערוכת תעופה
יריד התעופה בצ'ילה. ארכיון
(צילום: Martin BERNETTI / AFP)
צ'ילה החליטה להחזיר את השגריר מישראל כבר בחודש נובמבר האחרון, בטענה ש"ישראל הפרה את המשפט ההומניטרי הבינלאומי בעזה". הנשיא גבריאל בוריץ' אמר כי "צ'ילה מגנה בחריפות את הפעולות הצבאיות הללו ומתבוננת בהן בדאגה". השגריר, שנקרא להתייעצויות, לא הוחזר מאז ארצה.
אחרי החזרת השגריר, בוריץ' גינה "באופן החזק ביותר" את ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בבית הלבן אחרי פגישה עם הנשיא ג'ו ביידן. "מיום ליום מספר האזרחים ההרוגים בעזה ממשיך לעלות וניתן ללא ספק לומר שהתגובה הישראלית הייתה חסרת פרופורציה. המשפט ההומניטרי הבינלאומי מופר, ומה שמתרחש בעזה אינו מתקבל על הדעת". לדבריו, למרות שהוא מגנה את תקיפות חמאס, "לזכות להגנה עצמית של מדינה יש גבולות, וגבולות אלה כוללים כיבוד חייהם של אזרחים חפים מפשע, בעיקר ילדים".
צ'ילה גם הצטרפה לבקשה מבית הדין הפלילי בהאג לבחון פשעי מלחמה שבוצעו לכאורה בידי ישראל ברצועת עזה. לפי דיווחים במדינה, אחת הסיבות להחלטה של צ'ילה נובעת מפניות של ארגוני שמאל לנשיא בוריץ' - שנחשב לאנטי-ישראלי ולפרו-פלסטיני. בעבר כינה את ישראל "מדינה רצחנית", ותרם בחרם על מוצרים מהתנחלויות. ב-2022, בוריץ' הצהיר בטקס לרגל חג המולד שנערך עם הקהילה הפלסטינית בארצו - הנחשבת לגדולה ביותר מחוץ לעולם הערבי - כי מדינתו תפתח "שגרירות בפלסטין שתשב ברמאללה".
2 צפייה בגלריה
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
גבריאל בוריץ' ה נשיא החדש של צ'ילה נאום הניצחון ב סנטיאגו
כינה את ישראל "מדינה רצחנית". נשיא צ'ילה בוריץ'
(צילום: AFP)
שגריר ישראל בצ'ילה, גיל ארציאלי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ממשלת צ'ילה לא פנתה אליו לגבי ההחלטה, וכי הוא עודכן בהודעת משרד ההגנה הצ'יליאני. "קשה לומר שאנחנו מופתעים נוכח הדוקטרינה של ממשלת צ'ילה כלפי ישראל", אמר ארציאלי.
באתר משרד הביטחון נכתב כי משלחת ישראלית אמורה לצאת לתערוכה בין 9 ל-14 באפריל, אך לפי שעה לא נמסרה הודעה רשמית אחרת מישראל בעניין.