הליגה הערבית החליטה בצהריים (יום א') רשמית על החזרת סוריה לשורות הארגון, 12 שנה אחרי שהושעתה ממנו כעונש על האכזריות שבה דיכא משטרו של בשאר אסד את ההתקוממות העממית נגדו. את ההחלטה קיבלו שרי החוץ של הליגה המתכנסים בקהיר, והיא תאפשר לסוריה להשתתף כבר בוועידת הפסגה של הארגון שתיערך ב-19 במאי בסעודיה. מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, אמר כי אסד עצמו יוכל להגיע לפסגה בריאד אם ירצה בכך.
4 צפייה בגלריה
מצרים קהיר ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית החזרת סוריה לארגון
מצרים קהיר ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית החזרת סוריה לארגון
ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית, היום. "אין פתרון צבאי בסוריה, רק מדיני"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
בשאר אסד נשיא סוריה פרויקט העשור
בשאר אסד נשיא סוריה פרויקט העשור
נשיא סוריה אסד. באמצע העשור שעבר נראה שהוא בדרך לתבוסה
(צילום: AP)
החזרת סוריה לליגה הערבית היא שיאו של תהליך הפיוס בין משטר אסד לעולם הערבי, אחרי שנים שבהן היה המשטר מנודה. בחודשים האחרונים החלו עוד ועוד מדינות לשקם את הקשרים איתו, והבולטות שבהן היו מצרים וסעודיה. לאחרונה הן שלחו את שרי החוץ שלהן לביקורים רשמיים בדמשק, ושר החוץ של סוריה ביקר בריאד, הביקור הראשון של שר חוץ סורי שם מאז 2012. גם האמירויות, בחריין ותוניסיה החליטו לחדש את היחסים עם אסד.
מלחמת האזרחים בסוריה, נזכיר, פרצה במרץ 2011, אז שטף את המזרח התיכון גל המהפכות של "האביב הערבי". ההתקוממות נגד אסד הפכה במהרה למלחמה איומה, שבמהלכה נהרגו מאות אלפי בני אדם ועוד מיליונים נעקרו מבתיהם. באמצע העשור שעבר איבד אסד את רוב שטחי ארצו למורדים ונראה כי שלטונו עומד ליפול, אבל אז נחלץ צבא רוסיה לעזרתו, ויחד איתו ועם סיוע מאיראן ומחיזבאללה הוא הצליח להשיב לעצמו את השליטה ברוב חלקי המדינה. כיום משטר אסד נהנה מיציבות, והמורדים ותומכיהם מכונסים ברובם באזור אידליב שבצפון-מערב המדינה. בשבוע שעבר ביקר בסוריה נשיא איראן איברהים ראיסי, ביקור ראשון של נשיא איראני במדינה מאז 2010, והכריז בפני אסד: "ניצחתם".
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד בדמשק
נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם נשיא סוריה בשאר אסד בדמשק
הפגישה עם ראיסי בשבוע שעבר. "ניצחתם!"
(צילום: AFP)
בצל ההבנה שהמשטר הסורי יצא מהמלחמה כשידו על העליונה, החלו לאחרונה מדינות ערב והאיסלאם לקיים איתו שיחות גישוש במטרה לחדש את היחסים, אם כי חלקן עדיין עושות זאת בזהירות ובהסתייגות מסוימת. קטאר, מהתומכות הראשיות של ארגוני המורדים בסוריה, ידועה למשל כמי שמתנגדת בשלב זה לנרמול היחסים עם אסד. שר החוץ שלה לא הגיע לישיבת שרי הליגה הערבית היום בקהיר, ולא ברור אם היא מתכוונת להתנגד רשמית להחזרת סוריה לארגון. בדרך כלל חותרות מדינות הליגה הערבית להעביר החלטות בהסכמה כללית, אך כללי הארגון מאפשרים לאשרן גם ברוב פשוט, כך שרוב כזה מספיק להחזרת המשטר.
גם לאחר שהוחלט להחזיר את סוריה לליגה הערבית, 22 מדינות הארגון צפויות לנהל עם משטר אסד משא ומתן על תנאי ההחזרה. לפי שעה לא ברור מה יהיו דרישותיהן, אבל ההערכה היא כי נושאים מרכזיים שאותם הן יעלו יהיו החייאת המשא ומתן בין אסד לארגוני המורדים הנצורים באזור אידליב בחסות האו"ם, סוגיית הסמים הבלתי-חוקיים שמוברחים מסוריה למדינות באזור – וסוגיית הפליטים. בשבוע שעבר נערכו בירדן שיחות בהשתתפות נציגים מסעודיה, עיראק, מצרים וסוריה, שבה גובשה מפת דרכים להחזרת סוריה לחיק העולם הערבי, אך פרטיה הסופיים עדיין אינם ידועים.
4 צפייה בגלריה
מצרים קהיר ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית החזרת סוריה לארגון
מצרים קהיר ישיבת שרי החוץ של הליגה הערבית החזרת סוריה לארגון
שרי החוץ של ירדן ומצרים עם מזכ"ל הליגה הערבית, בצהריים בקהיר. "יש לנו אחריות היסטורית"
(צילום: AFP)
להאצה של נרמול היחסים עם משטר אסד תרמו בין השאר רעידות האדמה האדירות שפקדו את טורקיה ואת סוריה בתחילת פברואר, ושבהן נהרגו יותר מ-50 אלף איש (רובם בטורקיה). בעקבות האסון ההוא נחלצו מדינות ערביות לעזרת סוריה, והיחסים איתה התחממו. גם הסכם חידוש היחסים בין איראן, בעלת בריתו של אסד, לסעודיה, שהייתה מגדולי המסייעים למורדים נגדו, יצר מצב חדש שבו בעלות בריתן מוכנות לשבת עם דמשק באותו השולחן.
שר החוץ המצרי הסביר בצהריים את ההחלטה להחזיר את סוריה לליגה הערבית: "השלטון בסוריה מקבל על עצמו אחראיות מלאה להגיע לפתרון מדיני", אמר. "פתרון הבעיה בסוריה אינו יכול להיות צבאי, אלא מדיני בלבד, ועל הקהילה הבינלאומית לעמוד בהתחייבויותיה כלפי העם הסורי. יש לנו אחריות היסטורית לעמוד לצד העם הסורי ולהביא לסיום הפרק העצוב הזה בהיסטוריה שלו".