סעודיה מתכננת להזמין את נשיא סוריה בשאר אסד לפסגת הליגה הערבית שתיערך בבירה ריאד בחודש מאי. כך סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס שלושה גורמים המעורים בפרטים. אם התוכנית אכן תתממש - היא תציין באופן רשמי את תום הבידוד האזורי של סוריה, שהחל עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה ב-2011.
3 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד, מנצח את הבחירות לנשיאות סוריה
בשאר אל אסד, מנצח את הבחירות לנשיאות סוריה
אסד. שגרירויות סעודיה וסוריה ייפתחו אחרי הרמדאן?
(צילום: EPA)
לפי שניים מהגורמים ששוחחו עם רויטרס, שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל-סעוד, צפוי להגיע לדמשק בשבועות הקרובים ולהזמין את אסד באופן רשמי להשתתף בפסגה שמתוכננת ל-19 במאי. דוברות הממשל הסעודי ומשרדי החוץ של שתי המדינות סירבו להתייחס לפרסום.
גמאל רושדי, דוברו של מזכ"ל הליגה הערבית, מסר כי הארגון לא מודע לכל הצעדים הבילטרליים שמתרחשים בין מדינות ערב. "אנחנו לא אמורים להיות מעודכנים מראש בנוגע לביקור המתוכנן", הוא אמר.
השתתפותו של אסד בפסגת הליגה הערבית תהווה את ההתפתחות המשמעותית ביותר במאמציו לשקם את מעמדה של סוריה בעולם הערבי, מאז השעייתה מהארגון ב-2011. אסד הוחרם על-ידי מדינות מערביות וערביות רבות בעקבות הדיכוי האלים שהפעיל נגד המפגינים בארצו, אלימות שהפכה בהמשך למלחמת אזרחים ממושכת.
חזרתה של סוריה לארגון, שבו חברות 22 מדינות, תהיה סמלית בעיקרה - אך היא תשקף שינוי בגישה של מדינות האזור כלפי המלחמה בסוריה. מאות אלפי בני אדם נהרגו במלחמת האזרחים שפיצלה את המדינה, ושהביאה להתערבות צבאית והומניטרית של מדינות זרות רבות.
3 צפייה בגלריה
אישה במרכז רחוב הרוס במחוז הטאי בטורקיה
אישה במרכז רחוב הרוס במחוז הטאי בטורקיה
רעידות האדמה דחו את השיחות. מחוז הטאי בטורקיה
(צילום: EPA)
בחודש שעבר כמה מקורות סיפרו לרויטרס כי ריאד ודמשק סיכמו על פתיחה מחודשת של השגרירויות זו אצל זו בתום חודש רמדאן. משרד החוץ הסעודי לא אישר זאת, אך מסר כי המדינות מקיימות שיחות בנוגע לחידוש השירותים הקונסולריים. אחד משלושת המקורות ששוחחו עם רויטרס ציין כי הדיונים בין המדינות מתקיימים למעלה משנה, וכי במרכזם רשימת דרישות סף מצידה של סעודיה, הכוללות בין השאר דרישה לשיתוף פעולה בנושא אבטחת הגבולות ומלחמה בהברחת הסמים.
שיחות ראשוניות סביב ביקור של שר החוץ הסעודי בדמשק, או לחלופין סביב ביקור של שר החוץ הסורי פייסל מקדאד בריאד, נדחו עקב רעידות האדמה הקטלניות שהכו בטורקיה ובסוריה בפברואר האחרון. כך לפי אחד הגורמים.
שחקנית מרכזית ובעלת השפעה בליגה הערבית היא מצרים, וגם היא חידשה את הקשרים עם אסד. בשישי האחרון, הצדדים הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה במהלך ביקורו הרשמי הראשון זה יותר מעשור של שר חוץ סורי בקהיר. מקור ביטחוני מצרי אמר לרויטרס כי מטרת הביקור הייתה הסדרת כמה נושאים לטובת שובה של סוריה לליגה הערבית, בתיווך מצרי-סעודי.
מספר מדינות, וביניהן ארצות הברית וקטאר, התנגדו לנורמליזציה ביחסים עם אסד, והדגישו את אכזריות משטרו במהלך מלחמת האזרחים, כמו גם את הצורך לרשום קודם לכן התקדמות כלשהי לעבר פתרון פוליטי למצב בסוריה.
3 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
התארגנות מחודשת של יחסי הכוחות האזוריים. מנהיג איראן חמינאי, ויורש העצר הסעודי בן סלמאן
(צילום: AP, EPA)
המגעים בין גורמים רשמיים מסעודיה וסוריה צברו תאוצה לאחרונה, זאת בעקבות הסכם חידוש היחסים בחודש שעבר בין סעודיה לאיראן - שנחשבת לתומכת הראשית של אסד. חידוש היחסים בין טהרן לריאד, לראשונה מאז הופסקו ב-2016, הינו חלק מהתארגנות מחודשת של יחסי הכוחות האזוריים במזרח התיכון, בצל המתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן.
אמש, כלי טיס בלתי מזוהה שחדר לישראל משטח סוריה הופל על ידי חיל האוויר. זאת אחרי ששלשום, משרד ההגנה הסורי האשים את ישראל בתקיפה אווירית של מטרות במחוז חומס. מקורות מערביים טענו כי שורת בסיסי אוויר שבהם שהו אנשי צבא איראניים הותקפה על ידי ישראל במרכז סוריה. הייתה זו התקיפה השלישית בסוריה שיוחסה לישראל תוך ארבעה ימים.
פורסם לראשונה: 23:58, 02.04.23