המשטרה הצבאית עצרה אמש (יום ראשון) לוחם צה"ל שבשבת האחרונה ירה בפלסטיני (40) במהלך עימות אלים בין מתנחלים לפלסטינים שמסקו זיתים ליד היישוב רחלים שבשומרון.
לדברי הפלסטינים, ההרוג, בילאל מוחמד סאלח, נפגע מכדור בחזה. כוחות צה"ל ומשטרה הגיעו למקום רק אחרי שהאירוע הסתיים, ומדובר צה"ל נמסר כי הלוחם שנעצר ירה בפלסטיני באמצעות נשקו הצבאי בעת שהיה בחופשה. "בעקבות המקרה נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית, והחייל נעצר אמש לצורכי חקירה", אמרו בדובר צה"ל.

עורכי דינו של החייל, המייצגים אותו מטעם ארגון "חוננו", תקפו בחריפות את התנהלות צה"ל במכתב ששלחו לפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי. עורכי הדין טענו כי החייל נעצר לאחר ש"הותקף בידי המון ערבי והגן על חייו ועל חיי משפחתו כאשר סיירו ליד המטע החקלאי שלהם סמוך ליישוב". הם כינו את מעצרו "שערורייה והתנהלות פסולה ופגומה", ודרשו לשחררו באופן מיידי.
באי כוחו של החייל, עורכי הדין עדי קידר ונתי רום, טענו כי מדובר ב"לוחם צה"ל שהגן על בני משפחתו בעת ניסיון לינץ' שעברו בשבת". הם מסרו כי "הלוחם, אשר מוצב בימים אלו יחד עם יחידתו בגבול הצפון, סיפר לחוקרים על סכנת החיים שהוא ובני משפחתו היו בה, על ההמון הערבי שתקף אותם באבנים וסלעים, ושיתף פעולה מלאה בחקירה. מיד בסיומה הוא שוחרר לביתו, אך אתמול בשעות הצהריים זומן לחקירה נוספת, ולתדהמתו בסיומה הודיעו לו כי הוא נעצר".
2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני מזירת האירוע בשומרון
תיעוד פלסטיני מזירת האירוע בשומרון
תיעוד פלסטיני מהזירה
2 צפייה בגלריה
בילאל מוחמד סאלח
בילאל מוחמד סאלח
ההרוג, בילאל מוחמד סאלח
במכתב שנשלח לפצ"ר, עו"ד קידר טען כי "במהלך יידוי האבנים, שהיו מסכנות חיים, נאלץ החייל, לוחם בגדוד הנח"ל החרדי לבצע ירי באוויר. לדבריו, כאשר גם פעולה זו לא הרתיעה את העבריינים, דרדר אמצעים באופן שבו ביצע יריה נוספת לכיוון רגליו של אחד המיידים, אשר לא פגעה. כמו כן, הירי היה בעזרת כוונת אופטית, והחייל זיהה את הפגיעה בקרקע ולא באף אדם אחר, ואף התנהלות הפורעים הערבים בשטח לא מותירה ספק כי בשלב זה לא נפגע אדם".
עוד צוין במכתב כי "עם חילוץ המשפחה מהמקום, נעשה דיווח מיידי גם למוקד שומרון וגם למפקדו האישי של החייל". קידר כתב כי "חקירה ככל שמתבצעת, ראוי לה שתבוצע שעה שהחייל משוחרר, ואף מן הדין כי ישוב ללחימה לצד חבריו". עוד טען קידר כי "תמונות הלוויה, והתמיכה בחמאס במהלכה על ידי בני המשפחה, מבהירים היטב מי אויב ומי עמית. על צה"ל לרדוף את מיידי האבנים מסכני החיים ולא אלו שמגנים על חייהם, חיי משפחתם והאזור. אני קורה לך לשוב ולבחון מחדש ולהורות לגורם הרלוונטי להורות על שחרורו המיידי של החייל".
עו"ד רום טען כי לא הוכח שהיה הרוג במקום. "מדובר בטענה שכלל לא נבדקה", אמר. "לוחם הגיע לחופשה קצרה בביתו, טייל עם אביו ושני אחיו הקטנים על יד הבית והותקף במטר של עשרות אבנים. זו סכנת חיים ברורה ומיידית שגרמה לכך שהוא ירה באוויר", הוסיף.
מנגד, בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית נטען כי עשרות מתנחלים תקפו מוסקי זיתים פלסטינים באזורים שונים בגדה, בכלל זה בסלפית ובחברון. לטענת הפלסטינים, הם גם עצרו כבשים של אזרחים באזור אל-דרג', מזרחית ליטא, ומנעו מרועים לקבל אותם.
כמה ימים לפני התקרית נפצעו שני צעירים יהודים, אחד מהם באורח קשה והשני באורח קל, כשהותקפו באלות ובאבנים במהלך עימות עם פלסטינים בחווה חקלאית ליד צומת רימונים שבבנימין. החשודים נמלטו לאחד הכפרים הסמוכים. הפלסטינים מצדם טענו כי העימות פרץ אחרי שמתנחלים חמושים תקפו משפחה מדיר ג'ריר שליד רמאללה שהגיעה למסוק זיתים.
בתקופה האחרונה החלה עונת המסיק, ועל רקע זה אירעו כמה וכמה עימותים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך עונת המסיק ניתנת לפלסטינים גישה נרחבת לחלקות מסיק זיתים ברחבי יו"ש, ובחלק מהן המסיק מתבצע בסמוך ליישובים הישראליים. המתנחלים טוענים כי העובדה שמאפשרים לפלסטינים למסוק זיתים בזמן מלחמה פוגעת בביטחון התושבים.