1 צפייה בגלריה
תיעוד: אירוע אלימות בפינוי מאחז גופנה, בנימין
תיעוד: אירוע אלימות בפינוי מאחז גופנה, בנימין
פינוי מאחז גופנה, יולי האחרון
(צילום: יעקב אפללו, TPS)
מיד כשסיים את נאומו ירד בנימין נתניהו מהבמה ופילס את דרכו בין האנשים. הוא ניסה להגיע אל מכוניתו, כשאנשיו מקיפים אותו, עד שאישה שניצבה בסמוך והייתה נחושה להגיע אליו תפסה את תשומת ליבו. "התייחסת לזה שבני גנץ לא עמד בהתחייבות שלו", אמרה לו. "מה שהוא הבטיח, אנחנו נקיים", ענה לה נתניהו.
האירוע לא התרחש בבנייני האומה אחרי פרסום תוצאות המדגמים של בחירות 2022 אלא שבוע קודם לכן, במאחז גבעת הראל, שם הבטיח נתניהו להכשיר את ההתיישבות הצעירה. האישה לא הייתה פעילת ליכוד אלא דניאלה וייס, יו"ר תנועת נחלה, והשיחה לא עסקה בניצחון הליכוד אלא במאחז אביתר.
נתניהו קיבל לכאורה את מה שרצה: פוטנציאל לממשלת ימין יציבה לארבע שנים. אלא שכאב ראש לא קטן מסתמן דווקא מעבר לקו הירוק נוכח שלל סוגיות שנשארו ללא מענה ונדחו חודשים ארוכים. בגרסה הרזה, סוגיית ההתיישבות הצעירה כוללת כ-40 מאחזים ביהודה ושומרון שמצפים להסדרה על מנת לשפר את תנאי המחיה שם. מדובר בצעד דרמטי של הכשרה בדיעבד, או למעשה בהלבנה של עשרות מאחזים בהחלטה אחת. בגרסה המקורית, אגב, מדובר ב-70 מאחזים.
אנשי ההתיישבות הצעירה כבר ניהלו קמפיין מול ממשלת נתניהו, אבל זה בלם את המהלך. אז גנץ היה השותף הבכיר ובצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר התחממו על הקווים. כעת המצב שונה. ספק אם סמוטריץ' יוכל להסביר "מריחה" בהכשרת היישובים. שנית, לימור סון הר מלך, מספר 13 ברשימת הציונות הדתית, היא ממובילי המאבק לחזרה לחומש. היא שכלה את בעלה שולי ז"ל בפיגוע ירי ב-2003. תמונות של עימותים בחומש, החרמת ציוד, מעצרים של תלמידי ישיבה ופירוק בנייה בלתי חוקית, לא יעברו אצל הר מלך ובן-גביר. מנגד, החוק לא מאפשר מציאות חיים על הגבעה. בג"ץ מעורב פה ומערכת הביטחון נערכה כבר כמה פעמים לפינוי שנמנע ברגע האחרון.
עניין נוסף: על פי ההסכם שנחתם מול המתנחלים, כבר היו צריכים להיות כמה קרוואנים על הגבעה בשומרון, במאחז אביתר. זה לא קרה. רק לפני כמה ימים חידשו יוסי דגן ודניאלה וייס את המאבק על אביתר (כחלק מקמפיין הליכוד נגד גנץ), ונתניהו בביקורו בבנימין נרתם לסייע למימוש ההסכם. בנוסף, מאז ההסכם הקשיח גנץ את המדיניות שלו נגד מאחזים ביו"ש. חודשים ארוכים שהוא מגלח כל מאחז שקם. תמונות של לוחמי מג"ב מפנים נערי גבעות לא יעברו חלק בלשכת השר בן-גביר.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
כחלק ממדיניות חיזוק הרשות הפלסטינית העלים גנץ עין מבנייה בלתי חוקית של פלסטינים בשטחי C. יותר מכך, הוא אישר להם לבנות שם יותר מכל אחד אחר בשנים האחרונות. סמוטריץ' מכיר את הנושא טוב מכולם. מפעל חייו, רגבים, כבר עשה דוקטורט על האירוע. בגבעות יצפו לשינוי מדיניות. ועוד לא דיברנו על חאן אל-אחמר. כל אלה שטרות שנתניהו יצטרך לפרוע. ובהרכב הקואליציוני המסתמן, הפעם יהיה קשה לתרץ.
עוד בטרם פורסמו תוצאות האמת מיהרו יאיר לפיד וגנץ להבהיר, כל אחד בדרכו, כי אינם חלק מהממשלה הבאה. ביש עתיד אמרו כי הם נערכים לחילופי שלטון, ואילו גנץ הבהיר ש"פנינו לאופוזיציה". לטעמי, מטרת המהלך היא לגרום להקשחת עמדותיהם של שותפיו הקואליציוניים של נתניהו במהלך המו"מ. בעצם אומרים גנץ ולפיד לנתניהו: "אין לך אלטרנטיבה אחרת, זו הדייסה שבישלת. איתנו לא תוכל לסחור".
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"יהודה ושומרון"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il