3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצבעה על חוק הגיוס
בנימין נתניהו בהצבעה על חוק הגיוס
נתניהו במליאת הכנסת, אמש
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בתום דיונים שנערכו אתמול (יום ב') בלשכת היועץ המשפטי לממשלה עם הצוות המורחב של התביעה בתיקי האלפים, גוברת ההערכה שהמשא ומתן עם יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו על הסדר טיעון לא יושלם בתוך שבועיים - אלא יימשך לתוך תקופת כהונתו של פרקליט המדינה עמית איסמן שיהפוך לממלא-מקומו של אביחי מנדלבליט.
נתניהו והחתירה להסדר טיעון - כתבות נוספות:
"הדיונים עם פרקליטי נתניהו יימשכו ובמקביל יתקיים סיעור מוחות עם אנשי צוות הפרקליטות המורחב עד שיתקבלו ההחלטות הסופיות אם העסקה תיחתם או תיכשל", אמרו גורמים משפטיים בכירים לאחר שראש הממשלה לשעבר נתן לסנגוריו אור ירוק להאיץ את המשא ומתן לאפשרות של חתימה על הסדר טיעון והגשת כתב אישום מתוקן לבית המשפט המחוזי בירושלים.

3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
מנדלבליט, נתניהו ואיסמן
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי, דנה קופל )
במשרד המשפטים הדגישו בעקבות מתן האישור מצדו של נתניהו כי מדובר רק בכניסה פורמלית למשא ומתן, שבמהלכו יתנהל דיון בפרטי ההסדר אך יעסוק גם בפעם הראשונה ב"אותיות הקטנות" של כתב האישום המתוקן. בנוסף לוויכוח בסוגיית הקלון, שיוטל על נתניהו במטרה להרחיקו מהחיים הפוליטיים למשך שבע שנים, צפוי גם מאבק על כל סעיף וסעיף שייכללו בהסדר.
"אין ספק שהמערכת הולכת לתקופה מאוד מתוחה שתכלול מאבקים ופיצוצים של המשא ומתן", אמר מקור משפטי בכיר. "עם זאת, כפי שמקורבי נתניהו ציינו, המרחקים הם לא כל גדולים ועם רצון טוב ניתן להשלים עסקה".

"נתניהו מבין את חלון ההזדמנויות"

במערכת המשפטית מעריכים שהמשא ומתן עלה מדרגה מכיוון שנתניהו מעוניין לבחון מקרוב את המוצע לו, אף על פי שהוא עדיין מתקשה לשכנע את בני משפחתו בנחיצות ההסדר. "נתניהו מבין את חלון ההזדמנויות, אך הבהיר שבכל דקה בטרם חתימה אפשר לסגת", ציין המקור המשפטי הבכיר.
שלשום נפגש נתניהו עם סנגוריו עמית חדד ובעז בן צור בביתו של בן צור ברמת גן. לפגישה הצטרפו גם בני משפחתו - הרעיה שרה והבנים יאיר ואבנר. הם הרבו בשאלות לשני הפרקליטים על הצפוי במקרה של חתימה על הסדר.

בני המשפחה התעניינו בעיקר בסוגיית הקלון והשלכותיה על עתידו הפוליטי של נתניהו. בנוסף, הם גם ביקשו לברר פרטים על אודות אישומי מרמה והפרת אמונים. עורכי הדין הביעו עמדה שמצדדת בהמשך המגעים לקראת חתימה על הסכם, ואכן, בסיום השיחה הייתה "הבנה" בין כל הנוכחים שהמשא ומתן יימשך ואף יואץ.
בפרקליטות אותתו בימים האחרונים לפרקליטי נתניהו כי לוח הזמנים לעריכת הסדר טיעון בימים שנותרו לכהונת היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הולך ומתקצר. בעוד שבועיים הוא פורש מכהונתו, ועד לבחירת מחליפו או מחליפתו ימלא את מקומו פרקליט המדינה איסמן.

מקורות משפטיים הסבירו כי לצורך עריכת הסדר טיעון רשמי יש הליך מסובך שאורך זמן רב. לדבריהם, "קודם לכן יש להגיע להסכם המסגרת שמקובל על שני הצדדים - על מה מסכימים, כשבראש ניצבת ההסכמה על סוגיית הקלון. לאחר מכן תוצג טיוטת ההסדר בפני הצוות המורחב של התביעה בתיקי האלפים, כ-20 איש, כדי שיעירו את הערותיהם.
"לאחר מכן יש לצלול לפרטי טיוטת כתב האישום החדש, שגם בו יתנהל ויכוח על הנרטיב המוצג, שמתאר את העבירות המופחתות של מרמה והפרת אמונים. כל סעיף וסעיף וכל מילה ומילה בהסכם ילובנו עד תום, הן מתוך עמידה על עקרונות והן לצורך 'הלבשתו' בתוכן משפטי מוקפד שיעמוד בפני השופטים שיידרשו לאשרו. הצורך בכך כפול - הלימה בין פרטי כתב האישום המתוקן שיהלום עבירות מופחתות, וגם מכיוון שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד הסדר הטיעון ועל הפרקליטות יוטל להגן עליו בבית המשפט העליון".

נודע כי פרקליטיו של נתניהו תומכים בהסדר הטיעון, וטוענים כי מבחינה משפטית מדובר בהסכם הוגן. עם זאת, הם מבינים שהכללת הטלת הקלון על נתניהו והרחקתו מהחיים הפוליטיים לתקופה ארוכה היא עניין בין נתניהו לבין עצמו ומשפחתו.
גורם שמקורב לצוות ההגנה אמר: "עורכי הדין מאיצים בנתניהו לקבל החלטה עכשיו, במהלך מה שנותר מכהונת מנדלבליט, אך אומרים לו שהצוות הבכיר בפרקליטות שיישאר אחרי מנדלבליט שתומך בעסקה לא פחות ממנו - ראש צוות התביעה עו"ד ליאת בן ארי ופרקליט המדינה עמית איסמן שיחליף למשך חודש את מנדלבליט - מוסמך לא פחות להשלים את העסקה".
בפרקליטות אומרים כי תשובתו המתמהמהת של נתניהו גוררת את המשא ומתן ללוח זמנים שמוגדר "על הקשקש", ושהם מצפים לתשובה מיו"ר האופוזיציה בתוך יום עד יומיים.
ההסדר המסתמן כולל נכון לעכשיו כמה אבני נגף לצורך מימושו. אלה הן הבעיות
מנדלבליט מגדיר את תנאי הסף, והם: הרשעת נתניהו בעבירות של שחיתות שלטונית. במילים אחרות, עבירת השוחד בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) תרד, ובמקומה נתניהו יודה בשתי עבירות שחיתות - מרמה והפרת אמונים בתיק זה וגם בתיק 1000 (פרשת המתנות). במקביל תוותר הפרקליטות על העמדת נתניהו לדין בתיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). ההסדר יכלול ענישה של מאסר למשך חצי שנה. על מנדלבליט מקובל שהיא תבוצע בדרך של עבודות שירות.
מכיוון שמי שמוסמך להטיל קלון על איש ציבור הוא בית המשפט, הפרקליטות צפויה לבקש לקבוע כי דבק במעשיו של נתניהו קלון ועל כן הוא פסול מכהונה ציבורית למשך שבע שנים כפי שמחייב החוק. אין כל אפשרות לקבוע הסדר מופחת של שנות הקלון. או שיש או שאין.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
ח"כ נתניהו בצאתו מהפגישה בבית סנגורו
(צילום: מוטי קמחי)
מנדלבליט עומד על כך בינתיים שההסדר יקבע הטלת "קלון סגור" על נתניהו. פירושו של דבר שיו"ר האופוזיציה יסכים במסגרת ההסדר שהפרקליטות תטען שנפל קלון במעשיו, ואילו נתניהו מצדו לא יטען אחרת. עם זאת, ההערכה היא שאם על כך יקום או ייפול ההסדר, מנדלבליט יכול להסכים שבמקביל לדרישתו להטיל על נתניהו קלון, הוא יכול לטעון מצדו שאין להטיל עליו קלון. במקרה כזה בית המשפט יכריע בין הטענות. ייתכן שהפרקליטות "תרד מהעץ" בנושא זה, מכיוון שרבים בקרבה משוכנעים שבית המשפט יטיל על נתניהו קלון.
בנוסף, היועץ המשפטי לממשלה מתנגד להסדר שבו נתניהו יחתום על ההסכם תוך כדי התפטרות מיידית מהכנסת. במצב כזה הוא לא יוגדר "איש ציבור", ובכך יתייתר לבינתיים הדיון בשאלת הקלון עד שיבקש לחזור ולהתמודד.
הפרקליטות תבקש לשמור בכתב האישום מתוקן על נרטיב מחמיר שבו יודגש ניסוח שיבטא את הסלידה של "הציבור" ממעשיו של נתניהו. יו"ר הליכוד, מן הסתם, ירצה נרטיב מקל.
במהלך דיון שנערך אמש ב"חוק הגיוס", שאותו הצליחה האופוזיציה להפיל, פנה נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד שנכחו במליאה ואמר להם: "חבר'ה, אין מה לעדכן. אם יהיה מה לעדכן - אעדכן". זאת הייתה ההתייחסות הראשונה של נתניהו לנושא. מוקדם יותר הוא ביטל את דיון 40 החתימות שבו היה אמור להתעמת עם ראש הממשלה נפתלי בנט. גם ישיבת סיעת הליכוד בכנסת בוטלה אתמול.
פורסם לראשונה: 22:47, 17.01.22