בסקר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון Ipsos מוביל ג'ו ביידן בפער מזערי על דונלד טראמפ, לקראת הבחירות לנשיאות שיהיו בנובמבר. הסקר התפרסם היום (חמישי), אחרי שהשניים הבטיחו רשמית את המועמדות שלהם, ומתכוננים לקרב שיהיה שחזור של בחירות 2020.
39% מהנשאלים הצהירו שבכוונתם להצביע לביידן, לעומת 38% שייתנו את קולם לטראמפ. מדובר בפער זעום שנמצא בטווח הטעות הסטטיסטית. נשאלים רבים שהתבקשו לבחור בין הנשיא הדמוקרטי ליריבו הרפובליקני עדיין מתלבטים, או מעדיפים להימנע מהבחירה בין השניים: 11% אמרו שיצביעו למועמד אחר, 5% השיבו שאין בכוונתם להצביע ו-7% ענו שאינם יודעים.
3 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
בחירות ארה"ב 2024 מועמדים דונלד טראמפ רוברט פ' קנדי ג'וניור ג'ו ביידן
ביידן, קנדי ג'וניור וטראמפ
(צילום: AFP, REUTERS/Jonathan Drake, רויטרס )
בסקרים שנערכו בחודשים האחרונים השיבו אמריקנים רבים כי ברצונם לראות שני מועמדים אחרים וצעירים יותר מביידן בן ה-81 וטראמפ בן ה-77. על רקע המיאוס מהשניים נתפס המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור בתור "הסוס השחור" של הבחירות. לפי הסקר, אם קנדי ג'וניור אכן יתמודד בנובמבר לצד טראמפ וביידן הוא יקבל 15% מהקולות - ירידה לעומת 17% בינואר.
קנדי ג'וניור בן ה-70 הוא נצר למשפחה האמריקנית המפורסמת. הוא נחשב לדמות שנויה במחלוקת ובמהלך מגפת הקורונה התבטא נגד החיסון לנגיף והשמיע אמירות שעוררו סערה, ואף השווה בין השואה לחובת החיסונים והגבלות הקורונה. הוא בנו של רוברט קנדי, אחיו של הנשיא לשעבר ג'ון קנדי. רוברט התמודד גם כן לנשיאות ארה"ב, ונרצח ב-1968, חמש שנים אחרי אחיו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
ארה"ב רוברט פ' קנדי ג'וניור מועמד עצמאי ב בחירות ל נשיאות
מועמד עצמאי ושנוי במחלוקת. קנדי ג'וניור
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
במפלגה הדמוקרטית מוטרדים מהמרוץ של קנדי ג'וניור לנשיאות. המועמד העצמאי מקבל אמנם את תמיכתם של מצביעים שלא מזוהים עם אחת משתי המפלגות הגדולות, אך לפי פרשנים גוזל קולות בעיקר מביידן. הדמוקרטים טוענים כי את הקמפיין של קנדי ג'וניור מממנים בעיקר תורמים אמידים שמקושרים לטראמפ - והרפובליקנים מנצלים את המועמד העצמאי למטרותיהם.
הסקר נערך אחרי פרישתה של ניקי היילי מהפריימריז הרפובליקניים, לאחר שאיבדה סיכוי מעשי לנצח את טראמפ. לפי הסקר, בשלב זה רק 37% מתומכיה של היילי מתכננים בשלב זה להצביע לטראמפ, ו-16% השיבו שבכוונתם להצביע לביידן. שאר המצביעים שהזדהו בסקר כתומכי היילי השיבו שיצביעו למועמד אחר, או שאין בכוונתם להגיע לקלפי בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
היילי בנאום הפרישה מהפריימריז הרפובליקניים
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
בנאום הפרישה שלה איחלה היילי הצלחה לטראמפ בבחירות - אך לא הצהירה שהיא תומכת בו, וקראה לו לזכות בקולות של המצביעים שתמכו בה במרוץ, וראו בה מועמדת עדיפה על הנשיא לשעבר. היילי ציינה שעל טראמפ מוטלת האחריות "לזכות בקולותיהם של האנשים במפלגה שלנו, ומחוצה לה, שלא תומכים בו. אני מקווה שהוא יעשה את זה". אחרי הודעת הפרישה שלה טראמפ, וגם ביידן, קראו לתומכי היילי להצטרף אליהם.
בשיטת הבחירות האמריקנית מי שנבחר לנשיא הוא המועמד שזוכה במספר האלקטורים הגדול ביותר במדינות השונות, ולא בהכרח מי שזכה בקולות רבים יותר של בוחרים בכלל ארה"ב. עם זאת, סקרים ארציים, ובמיוחד השינויים הנרשמים בהם, מלמדים על הלך הרוח ועל מאזן הכוחות.