נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וקודמו בתפקיד דונלד טראמפ הבטיחו הלילה (בין שלישי לרביעי) באופן רשמי את מועמדותם בבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-5 בנובמבר - במה שיהיה קרב חוזר של הבחירות שנערכו ב-2020. כבר תקופה ארוכה שברור כי השניים יתמודדו זה מול זה בבחירות הקרובות, והלילה זה הפך לרשמי כשהם הבטיחו גם מתמטית את ניצחונותיהם בפריימריז.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ג'ו ביידן, דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. קרב חוזר
(צילום: Alex Brandon/AP, Stephanie Scarbrough/AP)
הכותרת
ארה"ב נערכת לקרב חוזר על הנשיאות
24:51
ביידן בן ה-81 זכה הלילה בפריימריז הדמוקרטיים במיסיסיפי, וושינגטון וג׳ורג׳יה, בעוד טראמפ, שיהיה בן 78 ביוני, ניצח גם הוא בפריימריז הרפובליקניים במדינות אלו - ובכך הבטיחו השניים את מועמדותם בבחירות שרבים רואים בהן כחשובות ביותר שראתה ארה"ב אי-פעם.
ביידן נזקק להגיע ל-1,968 צירים ועבר מספר זה כשהגיע ל-2,099 צירים. לנשיא האמריקני לא היו יריבים של ממש בפריימריז, ולמעשה היריב הרציני שלו לא היה אף מועמד - אלא תנועות המחאה נגד תמיכתו בישראל ובמלחמתה בעזה. תנועות אלה קראו לבוחרים הדמוקרטים להצביע "נמנע" בפריימריז והדבר אף צלח בכמה מדינות - מה שהדליק נורת אזהרה אצל הנשיא האמריקני.
ועדיין, הנשיא זכה בפריימריז בלי שום אתגר ממשי, וזו נקודת ציון משמעותית בקריירה ארוכה מאוד שב-2016 נראה היה כי הגיעה לסיומה, לאחר כהונתו כסגנו של הנשיא לשעבר ברק אובמה. בסרטון שפורסם אחרי שהבטיח את מועמדתו ביידן אמר: ״האם אתם מוכנים להגן על הדמוקרטיה שלנו? זה הזמן לבחור, בואו נבחר באמריקה״. עוד אמר ביידן: ״דונלד טראמפ מנהל מסע של טינה, נקמה ותגמול שמאיים על עצם הרעיון של אמריקה. הוא מהלל דיקטטורים ומתחייב להפוך לכזה בעצמו ביום הראשון לכהונתו. הוא מבקש לקבור את האמת של 6 בינואר בכך שהוא נשבע לחון את המתקוממים שהניחו פגיון בגרונה של הדמוקרטיה האמריקנית".
סגניתו, קמלה האריס, אמרה: ״הנשיא ביידן ואני לא לוקחים את המינוי הזה כמובן מאליו. כעת הבחירות הכלליות מתחילות ברצינות, והניגוד לא יכול להיות ברור יותר - טראמפ הוא איום על הדמוקרטיה שלנו ועל חירויות היסוד שלנו".
טראמפ, מצידו, נזקק ל-1,215 צירים ואף הוא עבר את המשוכה כשהגיע ל-1,228 אחרי ניצחונותיו הלילה. הייתה לו יריבה אחת בפריימריז, ניקי היילי, אבל גם היא לא ממש איימה עליו בשום שלב. עם זאת, העובדה שאפילו אחרי שפרשה מהמירוץ היא קיבלה הלילה בפריימריז בג׳ורג׳יה 15% מהקולות צריכה להדליק נורת אזהרה גם אצל טראמפ. לכל אורך הפריימריז נע מספר קבוע של כ-25% מהמצביעים הרפובליקנים שהצביעו להיילי או נמנעו, והשאלה הגדולה היא אם הם יתייצבו מאחורי הנשיא לשעבר בנובמבר.
לאחר שהבטיח את מועמדותו, טראמפ תקף את ביידן ברשת החברתית שלו Truth Social. "זה כבוד גדול לייצג את המפלגה הרפובליקנית כמועמד הנשיאותי שלה. המפלגה שלנו מאוחדת וחזקה, ומבינה היטב שאנו מתמודדים מול הנשיא הגרוע, הבלתי כשיר, המושחת וההרסני ביותר בתולדות ארה"ב. תחתיו אנחנו מדינת עולם שלישי שמשתמשת במערכת המשפט הבלתי צודקת כדי לרדוף אחר יריבו הפוליטי - אחריי!", כתב טראמפ. הוא הוסיף: "אל תפחדו. לא ניכשל וניקח בחזרה את המדינה שלנו שהייתה פעם נהדרת, נשים את אמריקה במקום הראשון ונהפוך אותה לגדולה שוב - גדולה מאי-פעם. 5 בנובמבר ייחשב כיום החשוב ביותר בהיסטוריה של ארצנו".
ביידן בן ה-81 הוא כבר כעת הנשיא המבוגר בתולדות ארה"ב, ואם ינצח בקרב על הבית הלבן פירוש הדבר שכשיעזוב את מעון הנשיא הוא יהיה בן 86. כבר בבחירות לנשיאות ב-2020 ניסו יריביו להציגו כאדם סנילי שכוחו אינו עוד במותניו, וכמה פליטות פה שסיפק לאורך הכהונה גרמו מבוכה לדוברי הבית הלבן, ונוצלו על-ידי מתנגדיו כדי לתקוף אותו. את הקמפיין הקרוב של ביידן צפויות ללוות שאלות בלתי פוסקות בנוגע לגילו ולמידת כשירותו.
5 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
זה מה שקרה אחרי הפעם הקודמת: תומכי טראמפ משתלטים על מדרגות הקפיטול ב-6 בינואר 2021
(צילום: רויטרס)
הוא מתמודד לכהונה נוספת בצל שורת הופעות פומביות מביכות, שהעלו תהיות לגבי מצבו הבריאותי - ואף הקוגניטיבי. ביידן אינו נשיא פופולארי, ודו"ח שפרסם בחודש שעבר התובע המיוחד רוברט הר, שחקר את פרשת המסמכים שנמצאו בביתו של הנשיא, העמיק את המשבר: הר החליט שלא להעמיד לדין את הנשיא הדמוקרטי, וציין כי אם יעמוד למשפט הוא עשוי להציג את עצמו למושבעים כ"קשיש סימפטי עם כוונות טובות, וזיכרון גרוע".
גילו המתקדם של ביידן צפוי לעמוד במרכז מערכת הבחירות למרות שטראמפ צעיר מביידן "רק" בארבע שנים - ורץ לנשיאות בזמן שארבעה כתבי אישום תלויים ועומדים נגדו. הסקרים שנערכים בארה"ב בחודשים האחרונים מראים שרוב הציבור מאס בביידן ובטראמפ, והיה מעדיף לראות במרוץ שני מועמדים אחרים - וצעירים יותר.
באשר לטראמפ, בשבוע שעבר בית המשפט העליון בארה"ב פסק לטובתו בערעור נגד מדינת קולורדו, שאסרה עליו להתמודד בבחירות במדינה. העליון, שרוב שופטיו שמרנים, קבע פה אחד כי לא ניתן למנוע מהנשיא לשעבר להתמודד בבחירות בנובמבר בעקבות חלקו במהומות הקפיטול. לפסיקה תהיה השפעה דרמטית על ניסיונות דומים לפסול את טראמפ במדינות אחרות בארה"ב. טראמפ בירך על החלטת שופטי העליון, והכריז שמדובר ב"ניצחון היסטורי לאמריקה".
5 צפייה בגלריה
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
תמונת המעצר של דונלד טראמפ
יתמודד לנשיאות עם ארבעה כתבי אישום. תמונת המעצר של דונלד טראמפ
(רויטרס)
בדצמבר, נזכיר, קבע בית המשפט העליון של קולורדו כי טראמפ לא כשיר לרוץ לנשיאות, עקב מעורבתו בהסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיון למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. בהחלטתו ציין בית המשפט בקולורדו את התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, שאוסר על מי שהיה מעורב בהמרדה להחזיק בתפקיד ציבורי. גם מדינות מיין ואילינוי אסרו על טראמפ להתמודד לאור התיקון ה-14 לחוקה, ולפסיקת העליון בעניינה של קולורדו תהיה השפעה על היכולת שלהן לממש את הפסילה. בהחלטתם התייחסו השופטים לתיקון ה-14 לחוקה, ואמרו כי מדינות אמנם יכולות לפסול מועמדים שהיו מעורבים בהמרדה - אך הסמכות לקבוע מהי המרדה שייכת לקונגרס, ולא למדינות.
אחרי בחירות 2020 סירב טראמפ להכיר בהפסדו, ופיזר טענות שקריות – שגם נדחו שוב ושוב על-ידי בתי המשפט – לפיהן הניצחון "נגנב" ממנו באמצעות זיופים ואי-סדרים. בהשראת הטענות הללו פרצו ב-6 בינואר 2021 המונים מתומכיו לקונגרס וזרעו בו הרס, בזמן ישיבת הסנאט שבה אושר ניצחונו של ביידן. בהתפרעות האלימה נהרגו חמישה בני אדם, ועוד חמישה שוטרים התאבדו בעקבותיה.