חיסולו של סאלח אל-עארורי מנחית מכה קשה על יכולתו של חמאס לבצע פעילות נגד ישראל ביהודה ושומרון וכן להוציא לפועל ירי רקטות ופיגועים מדרום לבנון וגם מסוריה. אל-עארורי היה המתאם והיזם של טרור וגרילה נגד ישראל בזירות האלה מאז ששוחרר מהכלא בישראל במרץ 2010. במשך 13 השנים שחלפו מאז הוא צבר כוח פוליטי ומעמד בהנהגת חמאס, בזכות היכולת שלו ליזום, לעורר ולתכנן פעולות נגד ישראל במקומות שבהם התגורר, כמו טורקיה, סוריה ולבנון.
3 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי
סאלח אל-עארורי
נסראללה העניק לאל-עארורי ואנשיו מעמד של ארגון בעל קשרים מיוחדים עם חיזבאללה
(צילום: AP)
אל-עארורי גורש כמה פעמים ממדינות מקלט בהן שהה, אבל בזכות היזמות הרצחנית שלו מעמדו בארגון לא נפגע. לאחרונה הוא בלט בקשרים שהצליח ליצור עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, והוא אף העמיד לרשות ארגון הטרור הלבנוני את קבוצות הפעילים של חמאס במחנות הפליטים של דרום לבנון סביב צור וצידון. התרחיש הצפוי כעת הוא שבעקבות החיסול, קבוצות פעילים אלו ירו לעבר ישראל.
למעשה, סאלח אל-עארורי הפך את חמאס ל"פרוקסי" (שליח) של חיזבאללה, כשנסראללה לא רצה להתעמת ישירות עם ישראל והעדיף שאנשי חמאס יעשו עבורו את העבודה, כפי שאכן קרה בכמה מקרים של ירי רקטות לישראל משטח לבנון בשנים 2022-23.
נסראללה אף העניק לאל-עארורי ואנשיו מעמד של ארגון פלסטיני בעל קשרים מיוחדים עם הארגון הלבנוני, מה שאפשר לו למקם את המשרד שלו ואת דירת מגוריו בלב הדאחייה בביירות, שם שוכנים גם המשרדים והמפקדות של חמאס ונסראללה עצמו. צריך לזכור שאל-עארורי היה מוסלמי סוני, בעוד שחיזבאללה הוא ארגון מוסלמי שיעי, ולכן היחסים הקרובים שהוא קשר עם הנהגת חיזבאללה, והעובדה שהפך את אנשי ארגונו בלבנון ובסוריה לשליחים של חיזבאללה, נתנו לו, לפי חוקי המשחק שהיו קיימים בשש השנים האחרונות בין צה"ל לחיזבאללה, חסינות מפני פגיעה כשהוא שוכן בלב הצבאי והפוליטי של הארגון הלבנוני.
עם זאת, אחרי ה-7 באוקטובר חוקי המשחק השתנו ואל-עארורי, למרות שחסה בצילו ובלב שטח חיזבאללה בביירות - הפך לבן מוות. הן בגלל הפעולות שיזם נגד ישראל, בעיקר ביהודה ושומרון אבל גם משטח לבנון, והן בגלל מעמדו הבכיר בארגון חמאס, שישראל הודיעה שהיא מתכוונת לפגוע באותם בכירים בכל מקום שבו הם יימצאו.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
הנהגת חמאס עשויה לדרוש סעיף חסינות מפני חיסול בעסקת החטופים. יחיא סינוואר
(צילום: AP)
התוצאה המיידית של הפגיעה באל-עארורי תהיה תחושת נרדפות בקרב אנשי ההנהגה המדינית של חמאס שנמצאים כעת בקטאר, ובהם ראש הלשכה המדינית של הארגון איסמעיל הנייה, שאל-עארורי היה סגנו, מוסא אבו מרזוק שאותו אל-עארורי החליף ואנשים נוספים בצמרת הארגון שנמצאים מחוץ לרצועת עזה.
יחיא סינוואר בוודאי לא ממש הצטער על חיסולו של אל-עארורי, שהיה יריבו הפוליטי המר והתחרה עמו על הנהגת הארגון, אבל לחיסול עשויה להיות השפעה על נכונות חמאס לבצע עסקת חטופים. ייתכן אפילו שההנהגה המדינית של הארגון, שנמצאת בקטאר, ומדברת גם עם המצרים, ילחצו על סינוואר לבצע עסקת חטופים, שאחד מסעיפיה יהיה סעיף חסינות של ההנהגה החמאסית מפני חיסול בידי ישראל. הנהגת חמאס עשויה לדרוש סעיף כזה בעסקת שחרור חטופים, וגם לסינוואר עשוי להיות אינטרס בסעיף חסינות מפני חיסול.
חמאס למעשה כבר הגיב לחיסול בזה שהקפיא את המשא ומתן לעסקת חטופים, אך בישראל לא מתרגשים מכך ומעריכים שדווקא חיסולו של אל-עארורי יסייע בסופו של דבר לקידום השיחות, כיוון שהוא מגביר את הלחץ הצבאי על חמאס.
3 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
סאלח אל-עארורי, חסן נסראללה וזיאד נח'אלה
סביר להעריך שחיזבאללה לא ינקוט בפעולה דרסטית. אל-עארורי ונסראללה
(צילום: HEZBOLLAH'S MEDIA OFFICE / AFP)
צה"ל העלה כוננות, בעיקר של אמצעי ההתרעה, ויש מוכנות לשנות את המצב בעורף, אם חיזבאללה יחליט להגיב לחיסול. סביר להניח שחיזבאללה יאיים על ישראל בפעולת גמול, מפני שחיסול אל-עארורי, שהיה בין חסותו של נסראללה ומקורב לאיראנים, פוגע קשות ביוקרת הארגון ובתחושת הנהגתו שהיא מרתיעה את ישראל. כעת ברור שמה שהיה עד ה-7 באוקטובר לא תקף גם לגבי ההרתעה ההדדית בין ישראל לחיזבאללה שהתכרסמה בשני הכיוונים.
סביר להעריך שחיזבאללה לא ינקוט בפעולה דרסטית, אלא ינסה לבצע משהו מדרום לבנון, ואם יצליח להרוג חיילים או אזרחים ישראלים, או לבצע הרס גדול בשטח ישראל - יודיע שזה תגמול נקם על חיסולו של אל-עארורי. אך חיזבאללה לא ישבור את הכלים ולא ייצא למלחמה רבתי. צריך לזכור שצה"ל פגע ביותר מעשרה אנשי חמאס שפעלו לאחרונה בשירות חיזבאללה, ירו רקטות ומרגמות לשטח ישראל ואף ניסו לחדור כדי לפגע. חיזבאללה לא כלל אותם ברשימת ההרוגים מבין לוחמיו שפרסם, ולכן ייתכן מאוד שיעבור בשתיקה גם על חיסולו של אל-עארורי. אלו הם שני התרחישים הסבירים באשר לתגובת חיזבאללה לחיסול.
חמאס לעומת זאת ינסה לנקום את חיסול אל-עארורי באמצעות ירי רקטות שעוד נשארו לו בעזה לעבר גוש דן והשפלה, וייתכן שנראה מספר ניסיונות פיגוע ביהודה ושומרון ואולי אפילו בחו"ל, במקומות שבהם לחמאס יש פעילים שמסוגלים לפעול, כמו למשל טורקיה. בכל מקרה, החיסול מהווה מכה מוראלית קשה לחמאס, וסביר בהחלט להניח שזה יגרום לא רק למחבלים של חמאס שנלחמים עדיין בשטח הרצועה לחשב מסלול מחדש - אלא גם ליחיא סינוואר שמבין שסיכוייו לשרוד מותנים עכשיו יותר מתמיד בשימוש שיעשה בקלף החטופים שבידיו. ייתכן שזה היה מה שרצה להשיג מי שהורה על חיסולו של אל-עארורי, כשההזדמנות המודיעינית צפה והבשילה.