ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתמו בצהריים על ההצהרה אותה כינו בישראל "היסטורית", שבה מתחייבות שתי המדינות למנוע מאיראן נשק גרעיני - ולאפשר לישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה. כמו כן, ההצהרה קוראת לשמור על עליונותה הצבאית של ישראל במרחב.
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ראש הממשלה ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
יאיר לפיד ראש הממשלה ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
"ארה"ב רואה את ביטחון ישראל כחיוני לאינטרסים של וושינגטון". ביידן ולפיד
(צילום: AFP)

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

נוסח ההצהרה המלאה שנחתמה בפתח מסיבת העיתונאים בירושלים:
"ארצות הברית וישראל מאשרות את הקשרים הבלתי ניתנים לערעור בין שתי מדינותינו ואת המחויבות המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל. מדינותינו מאשרות בנוסף כי השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל מושתתת על ערכים משותפים, אינטרסים משותפים וידידות אמת. מעבר לכך, ארצות הברית וישראל מאשרות כי בין הערכים שהמדינות חולקות נכללת מחויבות בלתי מעורערת לדמוקרטיה, לשלטון החוק ולקריאה ל'תיקון עולם'".
עוד נכתב כי "המנהיגים מביעים הערכה לראש הממשלה לשעבר בנט, שהוביל את הממשלה המגוונת ביותר בתולדות ישראל, ושתחת הנהגתו השותפות יוצאת הדופן הזו המשיכה להתחזק. בהלימה למערכת היחסים הביטחונית ארוכת השנים בין ארצות הברית וישראל ולמחויבות הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחונה של ישראל, ובמיוחד לשימור היתרון הצבאי האיכותי שלה, ארצות הברית חוזרת על מחויבותה האיתנה לשמר ולחזק את יכולתה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה כנגד כל איום או שילוב של איומים. ארצות הברית חוזרת ומדגישה כי ההתחייבויות הללו הן דו-מפלגתיות ומקודשות, וכי אינן רק מחויבויות מוסריות, אלא גם מחויבויות אסטרטגיות בעלות חשיבות לביטחון הלאומי של ארצות הברית עצמה".
לפי נוסח ההצהרה, "ארצות הברית מדגישה כי חלק בלתי נפרד מהתחייבות זו היא המחויבות לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי היא מוכנה להשתמש בכל רכיבי העוצמה הלאומית שלה כדי להבטיח תוצאה זו. ארצות הברית מוסיפה ומאשרת את המחויבות לעבוד יחד עם שותפים אחרים כדי להתעמת עם התוקפנות והפעילויות מערערות היציבות של איראן, בין אם הן מקודמות ישירות ובין אם באמצעות שלוחים וארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".
בנוסף, "ארצות הברית וישראל מציינות כי אין דבר המיטיב לשקף את התמיכה האיתנה והדו-מפלגתית של ארצות הברית בביטחון ישראל יותר מאשר מזכרי ההבנות חסרי התקדים בדבר סיוע ביטחוני שנחתמו על ידי ממשלי ארצות הברית בעשורים האחרונים, וכי הסדרים אלה מוכיחים במילים ובמעשים שארצות הברית רואה את ביטחון ישראל כחיוני לאינטרסים של ארצות הברית וכעוגן של יציבות אזורית".
עוד נכתב כי "ארצות הברית מביעה תמיכה חזקה ביישום מלא של תנאי מזכר ההבנות ההיסטורי הנוכחי בעניין 38 מיליארד דולר, באופן המכבד את מחויבותה המתמשכת של ארצות הברית לביטחון ישראל, וכן באמונה כי מזכר ההבנות הבא צריך להתייחס לאיומים המתעוררים ולמציאות חדשה. נוסף על כך, ארצות הברית מחויבת לאתר סיוע נוסף בהגנה מפני טילים מעבר למזכר ההבנות, בנסיבות חריגות, כגון העימות המזוין עם חמאס במשך אחד עשר ימים במאי 2021. ישראל מעריכה את מחויבותה של ארצות הברית למזכר ההבנות ואת הענקת מיליארד דולר נוספים מעבר לרמה שנקבעה במזכר ההבנות, כמימון נוסף להגנה מפני טילים בעקבות העימות ב-2021. יתר על כן, המדינות מביעות רצונן הרב לקדם את שותפות ההגנה של ארה"ב-ישראל באמצעות שיתוף פעולה בטכנולוגיות הגנה מתקדמות, כגון מערכות נשק מבוססות לייזר כדי להגן על שמי ישראל ובעתיד על שמיהם של שותפים ביטחוניים אחרים של ארצות הברית וישראל".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ארצות הברית מסיבת עיתונאים מכריזים הכרזה חותמים חתימה
"ארה"ב וישראל מאשרות כי ימשיכו לפעול יחד כדי להיאבק בכל הניסיונות להחרים את ישראל". ביידן
(צילום: לע"מ )
"ישראל מודה לארצות הברית על תמיכתה המתמשכת והענפה בהעמקה ובהרחבה של הסכמי אברהם ההיסטוריים. המדינות מאשרות כי הסכמי השלום והנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו מהווים תוספת קריטית להסכמי השלום האסטרטגיים של ישראל עם מצרים וירדן, שכולם חשובים לעתיד אזור המזרח התיכון ולמטרה של הביטחון האזורי, השגשוג והשלום באזור. המדינות מציינות כי פסגת הנגב ההיסטורית, שיזם ואירח ראש הממשלה לפיד, הייתה ציון דרך במאמצים משותפים של ארצות הברית וישראל לבנות מסגרת אזורית חדשה המשנה את פני המזרח התיכון.
"ארצות הברית וישראל מברכות בהקשר זה על המפגש שהתקיים במנאמה, בחריין ב-27 ביוני, שבו הוקם פורום הנגב לשיתוף פעולה אזורי. ארצות הברית מברכת על התפתחויות אלה ומחויבת להמשיך ולמלא תפקיד פעיל, כולל בהקשר של ביקורו הקרוב של הנשיא ביידן בערב הסעודית, בבניית ארכיטקטורה אזורית איתנה; בהעמקת את הקשרים בין ישראל לבין שותפיה האזוריים; בקידום האינטגרציה האזורית של ישראל לאורך זמן; ובהרחבת מעגל השלום כך שיכלול עוד מדינות ערביות ומוסלמיות.

לפי ההצהרה, "ארצות הברית וישראל מברכות גם על ההזדמנות להשתתף במפגש מרובע (היברידי), יחד עם מנהיגי הודו ואיחוד האמירויות, במסגרת יוזמת I2U2, שמביאה יחד את ארבע המדינות הללו לקדם שיתוף פעולה בכלכלה ובתשתיות אסטרטגיות, ומדגימה את חשיבות השותפות החדשה הזו, שהושקה לראשונה על ידי שרי החוץ שלהן באוקטובר 2021.
"ארצות הברית וישראל חוזרות ומבטאות את דאגתן ביחס להתקפות הנמשכות נגד אוקראינה, את מחויבותן לריבונות ולשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, ומאשרות את החשיבות של המשך סיוע הומניטרי לעם האוקראיני.
"ארצות הברית וישראל מאשרות כי ימשיכו לפעול יחד כדי להיאבק בכל הניסיונות להחרים את ישראל או ליצור דה-לגיטימציה לישראל, לשלול את זכותה להגנה עצמית, או לייחד אותה באופן בלתי הוגן בכל פורום, כולל באו"ם או בבית הדין הפלילי הבינלאומי. תוך כיבוד מלא של הזכות לחופש הביטוי, הן דוחות בתוקף את קמפיין ה-BDS. שתי המדינות ישתמשו בכלים העומדים לרשותן כדי להילחם בכל נגע ומקור של אנטישמיות וכדי להגיב בכל פעם שביקורת לגיטימית תחצה את הגבול לקנאות גזענית ולשנאה או תנסה לחתור תחת מקומה הראוי והלגיטימי של ישראל בקרב משפחת העמים.
"בהקשר זה, הן מביעות את דאגתן העמוקה מהעלייה הגלובלית באנטישמיות וחוזרות על מחויבותן לפעול נגד השנאה העתיקה הזו על כל ביטוייה. ארצות הברית גאה לעמוד לצד מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ולצדו של העם בישראל, שהאומץ, החוסן ורוח החדשנות יוצאי הדופן שלו מהווים השראה לרבים כל כך ברחבי העולם.

בנוסף נכתב כי "ארצות הברית וישראל מתחייבות להמשיך לדון באתגרים ובהזדמנויות ביחסי ישראל-פלסטינים. המדינות מגנות את סדרת הפיגועים הנתעבת נגד אזרחי ישראל בחודשים האחרונים ומאשרות את הצורך להתעמת עם כוחות רדיקליים, כגון חמאס, המבקשים ללבות את המתיחות ולהצית אלימות וטרור. הנשיא ביידן מאשר מחדש את תמיכתו ארוכת השנים והעקבית בפתרון שתי המדינות ובקידום מציאות שבה ישראלים ופלסטינים כאחד יוכלו ליהנות ממידה שווה של ביטחון, חירות ושגשוג. ארצות הברית עומדת מוכנה לעבוד עם ישראל, הרשות הפלסטינית ובעלי עניין אזוריים לטובת מטרה זו. המנהיגים מאשרים גם את מחויבותם המשותפת ליוזמות המחזקות את הכלכלה הפלסטינית ומשפרות את איכות החיים של פלסטינים.
"ארצות הברית וישראל נהנות משיתוף פעולה ודו-שיח נרחבים בין שתי מדינותיהן בתחומים קריטיים רבים - משיתוף פעולה פורץ דרך במדע וטכנולוגיה, דרך שיתוף מודיעין ייחודי ותרגילים צבאיים משותפים, ועד למאמצים משותפים בהתמודדות עם אתגרים גלובליים בוערים כגון שינוי אקלים, ביטחון תזונתי ובריאות. כדי להשלים את שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי הנרחב הקיים בין שתי מדינותיהם, וכדי להביא את שיתוף הפעולה ביניהן לשיא חדש, השיקו המנהיגים דיאלוג אסטרטגי רם דרג חדש בנושא טכנולוגיה, כדי ליצור שותפות טכנולוגית בין ארצות הברית לישראל בטכנולוגיות קריטיות ומפציעות, וכן בתחומים שהם מקור לדאגה עולמית: מוכנות למגפות, שינוי אקלים, בינה מלאכותית וטכנולוגיה מהימנה. השותפות הטכנולוגית החדשה הזו תהיה מיועדת להאיץ את סביבות החדשנות ההדדיות של המדינות ולהתמודד עם אתגרים גיאו-אסטרטגיים.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית
"ארה"ב וישראל מתחייבות להמשיך לדון באתגרים ובהזדמנויות ביחסי ישראל-פלסטינים". לפיד
(צילום: AFP)
"באותה רוח, ארצות הברית וישראל מאשרות את מחויבותן להמשיך במאמציהן המשותפים והמואצים לאפשר למחזיקי דרכונים ישראלים להיכלל בתוכנית הפטור מאשרה של ארצות הברית בהקדם האפשרי, וכן את תמיכתן בשיתוף פעולה מוגבר בנושא חילופי סייבר מבצעיים ובמאבק בפשיעת סייבר. המנהיגים מצהירים כי כל היוזמות הללו, ואינספור מאמצים משותפים אחרים, הננקטים בין עמיהם בכל דרג של ממשל וחברה האזרחית, מוכיחות כי השותפות האסטרטגית בין ארצות הברית לישראל היא הכרחית ותורמת תרומה עצומה, לא רק לטובת אזרחים אמריקאים וישראליים אלא גם לטובת המזרח התיכון והעולם.
"ברשימה זו של הישגים יוצאי דופן ועם תחושה של ההבטחה האדירה שמערכת היחסים שאין מקבילה לה בין ארצות הברית וישראל טומנת בחובה לעתיד, ארצות הברית וישראל מקדמות בחום את הכניסה לשנה ה-75 של שותפות מופלאה זו".
ההצהרה נחתמה בירושלים ביום ט"ו בתמוז התשפ"ב לפי הלוח העברי, שהוא יום 14 ביולי 2022, בשני עותקים בשפה האנגלית. עליה חתמו נשיא ארצות הברית של אמריקה ג'וזף ר' ביידן ג'וניור וראש ממשלת מדינת ישראל יאיר לפיד.