ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש הבוקר (חמישי) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפגישה רשמית ראשונה במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. על הפרק: המגעים לחידוש הסכם הגרעין עם איראן שיעמדו במוקד השיחות, והסיוע לאוקראינה בעקבות המלחמה.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

גורם אמריקני בכיר אמר אמש בתדרוך לכתבים המלווים את הנשיא כי ההצהרה ההיסטורית שתיחתם היום עם לפיד מאשררת את היחסים המיוחדים עם ישראל - ומרחיבה את המחויבות הביטחונית של וושינגטון כלפי ירושלים. "ההצהרה מדגישה את הפעולות האיראניות שמערערות את היציבות האזורית, בדגש על האיום כלפי ישראל, והיא מחייבת אותנו לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הגורם.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ויאיר לפיד בפגישתם
ג'ו ביידן ויאיר לפיד בפגישתם
ביידן ולפיד בפגישה בירושלים


5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
לפיד וביידן בנתב"ג, אתמול
(צילום: מארק ישראל סלם)
5 צפייה בגלריה
לפיד בפגישת הכנה לקראת פגישתו עם ביידן
לפיד בפגישת הכנה לקראת פגישתו עם ביידן
לפיד בפגישת הכנה לקראת השיחה עם ביידן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
למרות המחלוקות המשמעותיות בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע לאסטרטגיה מול האיראנים לקראת חידוש הסכם הגרעין, הגורם התעקש כי השיחות בנושא אינן מתוחות, גם לא בהשוואה לתקופה שבה הנשיא לשעבר אובמה חתם על ההסכם. "אנחנו מחויבים לעבוד יחד כדי להיאבק בתוקפנות האיראנית", הדגיש הגורם. "אנחנו מאוד מתואמים עם הממשלה הישראלית בעניין".
הוא ציין כי "הדלת שלנו פתוחה לדיפלומטיה, ואם איראן רוצה לחתום על העסקה, כבר הבהרנו שאנחנו מוכנים לכך. אם היא תסרב, נמשיך עם הסנקציות ונגביר את הבידוד המדיני על טהרן. כפי שהנשיא כתב במאמר בוושינגטון פוסט, ארה"ב בנתה קואליציה של 30 מדינות נגד איראן, כך שהפגישות שלנו עם הישראלים מתקיימות ברוח טובה".
כמו כן, הגורם הדגיש כי ההצהרה נועדה גם לחזק את התמיכה בהסכמי אברהם שנחתמו בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וקוראת להרחיב את שילובה של ישראל במרחב, מה שהוגדר כמטרת ביקורו של ביידן לפני נסיעתו לסעודיה.


על המגעים עם הפלסטינים אמר הגורם הבכיר כי אין לאמריקנים כוונה "להנחית" תוכנית שלום על ישראל. "אנחנו מציאותיים, לא חושבים שזו הדרך הנכונה", אמר אמש לכתבים המלווים את ביידן. על אף האזכור השולי בקבלת הפנים בנתב"ג, הגורם אמר כי ביידן יעסוק גם בניסיון לגבש הסכם מול הפלסטינים על היפרדות לשתי מדינות. "נושא שהאמין בו כל חייו", כפי שתואר. הוא ציין כי היחסים בין ארה"ב לפלסטינים נפגעו משמעותית בשנים האחרונות, וכי ממשל ביידן פועל כדי לשקם אותם.

חסימות ושיבושי תנועה בירושלים

בתוך כך, המשטרה הודיעה כי היום לא צפויות חסימות בכבישים הבינעירוניים, אך יורגשו שיבושים קשים ברחבי הבירה. מאות שוטרים, מתנדבים ולוחמי מג"ב נפרסו בעיר כדי לאבטח את הכבישים. לאורך כל היום ייחסמו וייפתחו לסירוגין הרחובות שלמה המלך–יצחק קריב, הכביש שמצומת דוד המלך ועד ז'בוטינסקי, כיכר פריז לכיוון רחוב אגרון, ומצומת הלל–מנשה בן ישראל לכיוון אגרון.

כמו כן, במהלך היום ייסגרו גם הרחובות מכיכר פריז לקרן היסוד, מצומת בית לחם–עמק רפאים לכיוון המלך דוד, רחוב דובנוב לכיוון ז'בוטינסקי ורחוב הנשיא פינת הארי לכיוון בית הנשיא.
החל משעות אחר הצהריים תיאסר תנועת הולכי רגל ברחובות המלך דוד, פלומר, ז'בוטינסקי עד הארי, הרצוג, הנשיא, שופן ורחוב מרכוס. בשעות הערב, תיאסר תנועת הולכי הרגל ברחובות המלך דוד, פלומר, קר היסוד, כיכר פריז, רחוב עזה עד צומת ניות ורחוב דוד איילון. לכל אורך הביקור תיאסר תנועת הולכי הרגל ברחוב דוד המלך בקטע הסמוך למלון דוד המלך.
בשעות הערב, לקראת קבלת הפנים בבית הנשיא ואירוע המכביה, ייחסמו לתנועה הרחובות המלך דוד, קרן היסוד, עזה, הרצוג וגולומב. במשטרה קראו לציבור שמתנייד בירושלים לנסוע בתחבורה הציבורית וברכבת הקלה.