בעקבות פניית ישראל לשמונה מחברות מועצות הביטחון, שנחשפה ב-ynet, הגישו הלילה ארצות הברית, בריטניה וצרפת בקשה רשמית לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם לאור דוח האלימות המינית של חמאס ב-7 באוקטובר ונגד החטופות שבשבי.
בהודעת משרד החוץ נאמר כי לבקשתו של שר החוץ ישראל כץ, נענו שלוש המדינות, לאור הפשעים החמורים שעלו מדוח האו"ם. חברות מועצת הביטחון מבקשות לקיים את דיון החירום בתדרוך פומבי של הנציגה המיוחדת של האו"ם לאלימות מינית בעימותים ומחברת הדוח, פרמילה פאטן.
השר כץ הודיע שבני משפחות של החטופות בעזה יגיעו לאו"ם לקראת הדיון - והוא שוקל בצעד חריג להשתתף בעצמו בדיון הפתוח. "אני מברך את כל המדינות שתמכו בבקשתנו לכנס דיון חירום של מועצת הביטחון במטרה לדון בממצאים החמורים ולפרסם גינוי מפורש נגד חמאס על פשעיו המיניים וקריאה חד-משמעית לשחרור מיידי של כל החטופות והחטופים בעזה, ואני מצפה שמדינות נוספות יצטרפו לבקשה", אמר. "זהו ניצחון גדול לצדק ולמוסר וצעד חשוב בדרך להשבת החטופים הביתה".
לדבריו, "בכל רגע שעובר החטופות ממשיכות להיפגע בשבי ומזכ"ל האו"ם ממשיך לעצום עיניים ולאטום אוזניים כאילו לא קרה כלום. דווקא ביום האישה הבינלאומי שתיקתו המתמשכת מהווה חרפה ומטילה כתם שלא יימחה מעל ראשו".
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
פרט לארה"ב, בריטניה וצרפת, פנתה ישראל גם למלטה, אקוודור, יפן, שווייץ וסלובניה - מדינות שבירושלים סבורים כי חולקות עם ישראל ערכים משותפים - לאחר הדוח שקבע שביום פתיחת המלחמה התרחשה אלימות מינית בכמה מקומות לרבות אונס, עינויים מיניים, אונס קבוצתי ועוד.
בישראל מעריכים שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לא יקרא לכינוס מועצת הביטחון על פי סמכותו, ולכן מנסים לעקוף אותו. למדינות החברות במועצת הביטחון יש סמכות לקרוא לכינוס דחוף של המועצה. בישראל מקווים שכינוס כזה יקדם הכרה רשמית של האו"ם בחמאס כארגון טרור - מה שעד היום האו"ם התחמק ממנו.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
שר החוץ כץ
( צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
3 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
מחברת הדוח פאטן (משמאל) בביקורה בישראל
(צילום: משרד החוץ )
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שנחת השבוע בארץ לאחר שנקרא להתייעצויות, חתם על האיגרות שנשלחו לשמונה המדינות שחברות במועצת הביטחון.
באיגרת נכתב: "בדחיפות חמורה, אני קורא לך היום לקרוא לישיבה דחופה של מועצת הביטחון, לאחר דוח האו"ם מאתמול על הפשעים הנוראיים שביצע חמאס נגד נשים וילדות ישראליות ב-7 באוקטובר, כפי שהוצג על ידי השליחה המיוחדת לאלימות מינית בסכסוכים פרמילה פאטן. בדוח היא ציינה כי יש 'מידע ברור ומשכנע' לפיו בני ערובה שנתפסו ב-7 באוקטובר ומוחזקים כעת בעזה עברו אונס ועינויים מיניים.
"היא ציינה גם כי יש לה יסוד סביר להאמין שהאלימות המינית הזו נמשכת נגד אותם בני ערובה שעדיין מוחזקים על ידי חמאס וקיצונים אחרים בעזה", נכתב באיגרת שתישלח לגוטרש. "יתרה מזאת, פאטן מצאה כי יש יסוד סביר להניח שאלימות מינית הקשורה לעימות התרחשה בכמה מקומות, כולל אונס ואונס קבוצתי לפחות בשלושה מקומות בדרום ישראל. הם מצאו דפוס של קורבנות - בעיקר נשים - שנמצאו עירומים לחלוטין או חלקית, קשורים, ונורו על פני מספר מקומות".
עוד נכתב באיגרת כי "פאטן ציינה שידיעת ההיקף האמיתי של האלימות המינית שבוצעה במהלך מתקפות 7 באוקטובר 'עלולה לקחת חודשים או שנים, ואולי לעולם לא ייוודע במלואו'. מזכ"ל האו"ם הפעיל בדצמבר 2023, באופן חסר תקדים, את סעיף 99 של אמנת האו"ם כדי לכנס את ישיבת מועצת הביטחון הדחופה בנוגע לעזה ולמצב ההומניטרי שם.
"מדובר בעניין דחוף בחומרה מרבית, שחייב לקבל את מלוא תשומת הלב של מועצת הביטחון. המצב ההומניטרי החמור של החטופים ראוי לתשומת לב דומה. אני קורא לכם לקרוא לאלתר לכינוס מהמועצה, לאור הסכנה הברורה מצד חמאס לביטחון האזורי והאיומים המתמשכים על בני הערובה שלנו. על חמאס לתת דין וחשבון ולהגדיר אותו כארגון טרור".
בתוך כך, בכיר חמאס אוסאמה חמדאן קרא לביטולו של דוח שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים ולפיטוריה של המחברת פרמילה פאטן. "הדוח לא אמיתי, לא מקצועי ולא נשען על שום הוכחה", טען חמדאן.
הבכיר בחמאס האשים את פאטן, שלדבריו "שמעה רק את הנרטיב הישראלי ולא את הצד השני", וסילפה לטענתו את העובדות לאחר שאמרה כי "החטופות הוטרדו והותקפו". לדבריו, "מדובר בשערורייה של האו"ם".