על רקע מטח הרקטות ששוגר מלבנון לאזור צפת והביא למותה של אישה ולפציעתם של שמונה נוספים, שר האנרגיה אלי כהן התייחס הבוקר (רביעי) למצב בגבול הצפון בריאיון לאולפן ynet. על הסכם מדיני אפשרי עם חיזבאללה אמר: "ישראל סומכת רק על עצמה, אנו מחויבים להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם". על המחלוקות הפוליטיות סביב חוק הגיוס, בצל מסר הרמטכ"ל הרצי הלוי לחרדים, אמר כהן: "כולם צריכים לשאת בנטל".

"אנחנו סומכים רק על עצמנו, אך ורק על צה"ל ועל כוחות הביטחון", אמר כהן. "ברור שתפיסת הביטחון של מדינת ישראל אחרי אירועי 7 באוקטובר תשתנה באופן מוחלט, ואנחנו כמובן נראה פריסה יותר משמעותית של כוחות על הגבול, גם בצפון וגם בדרום. מעבר לאותה נוכחות מודיעינית יש כמובן פעילות מאוד אינטנסיבית של ארה"ב ושל מדינות אירופה ובראשן צרפת. הן מאוד רוצות לפעול ולקדם הסדר מדיני, אבל ממשלת לבנון לא בדיוק. ההחלטות לא מתקבלות בביירות, אלא בטהרן".
לדברי השר כהן, "אם לא יהיה הסדר מדיני שיניח את דעתנו וייתן ביטחון, אנחנו ערוכים לפעול צבאית. אנחנו בהחלט בוחנים את האופציה המדינית, ואם היא תיתן לנו את הביטחון ואת הכלים להרחיק את כוח רדואן - אז זאת אופציה. יכול להיות שבמסגרת הסיכומים כן יהיה כוח בינלאומי, אבל אנחנו סומכים בסוף היום רק על עצמנו, ולכן גם תפיסת הביטחון תהיה שם שונה. נסראללה וסינוואר גיבורים גדולים מתחת לאדמה ובבונקרים. אני אומר לנסראללה - אם יש לך קליטה בבונקר, תסתכל במצלמות וברחפנים מה קורה בעזה. זה יהיה הגורל של כל לבנון, כולל ביירות".

3 צפייה בגלריה
נפילה בצפת
נפילה בצפת
זירת נפילה בצפת
(צילום: אלימלך גרסטל)
כהן, שהיה עד לא מזמן שר החוץ, התייחס בריאיון גם ליחסים המתוחים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואמר: "יש לנו שותפות מלאה עם ארה"ב, היא בעלת בריתנו וראינו את זה בצורה מאוד משמעותית במהלך המלחמה - גם בחימושים, גם בפעילות מדינית וגם במעורבות שלהם בנושא של החטופים. הם בהחלט עומדים לצידנו, אבל גם בין מדינות שהן בעלות ברית יכולים להיות חילוקי דעות כאלה ואחרים".
"לדוגמה בסוגיית המדינה הפלסטינית או בסוגיית אופן התקיפה. גם בצפון, בסופו של דבר מי שיחליט לקבל את המתווה המדיני או לדחות אותו יהיו הקבינט והממשלה. אנחנו מחויבים לדאוג שתושבי הצפון יוכלו לחזור בביטחון לבתיהם, לישון טוב בלילה ולהרגיש בטוחים. מי שיהיה ערב לביטחון שלהם זו רק מדינת ישראל".
כהן התייחס גם לסנקציות שהטילו ארה"ב, בריטניה וצרפת נגד מתנחלים, וביקר את ההחלטה. "אני חושב שהטלת הסנקציות היא שגיאה חמורה, אין לזה מקום וזה לא נכון. ישראל היא מדינת חוק וסדר שבה מי שנוקט באלימות, גם אם הוא מתיישב, מעמידים אותו לדין ומביאים אותו בפני בית משפט. כך מדינת ישראל נוהגת, ולכן אני לא רוצה להכתים את המתיישבים כולם. מדובר במקרים ממש בודדים שאפשר לספור אותם על שתי כפות ידיים, ולא מעבר לכך. צריך לתת להם גיבוי.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה נאום
חסן נסראללה נאום
"הוא גיבור גדול מתחת לאדמה". נסראללה
"אני הייתי מצפה מכל אותן מדינות לומר בצורה ברורה לרשות הפלסטינית שהיא מעודדת אלימות. זה המקום היחיד בעולם שבו נותנים משכורות ותמריצים לרוצחי יהודים. אין אף מקום בעולם שאנשים מקבלים כסף על מנת לרצוח, ולכן בנושא הזה יש צביעות שאני לא מקבל אותה. צריך לשנות את המשוואה ולהסביר שישראל היא מדינת חוק ושמי שמעודד אלימות זו הרשות הפלסטינית. אגב, הם אלו שרוצים לשלם משכורות למחבלים, כולל מחבלי הנוחבה".
על המחלוקות סביב חוק הגיוס, שבמסגרתו יעלה גיל הפטור משירות מילואים והפטור לחרדים יימשך, אמר: "אני חושב שכל מי שעיניו בראשו מבין שאחרי 7 באוקטובר התפיסה השתנתה ושאנחנו צריכים לפעול לכך שכל חלקי האוכלוסייה - החרדים, הערבים ואולי גם חלק מהחילונים שלא מתגייסים - שייקחו חלק בנטל הביטחוני והנטל הכלכלי. מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים מאוד משמעותיים, ואנחנו צריכים שכולם יישאו תחת הנטל. אני נגד הנושא של שיח מפלג, מספיק עם השיח המפלג והמשסה נגד רבדים באוכלוסייה. אין לי ספק שאפשר לעשות את זה בשיח של הבנה ובשיח של הידברות.
"האתגר הביטחוני הוא משמעותי, אנחנו נצטרך יותר כוחות. דיברנו על זה שהנוכחות בגדר ובגבולות צריכה להיות מכופלת ואפילו פי 3 בהשוואה למה שהיה בעבר. אני אשאף לעשות דבר אחד מרכזי - לדאוג שכל אחד יעשה או שירות צבאי או שירות לאומי. צריך לדאוג לזה שכולם ייכנסו מתחת לאלונקה, בשיח ענייני, כי אני לא רוצה שזה יהיה ענייני פוליטיקה או שיח מפלג. אני רואה גם אצל המנהיגים החרדים הבנה של גודל השעה, הבנה שאנחנו צריכים כן להשקיע יותר בביטחון, להגדיל את הכוחות ולהירתם כלכלית. המלחמה עולה הרבה מאוד כסף ואני בהחלט אתמוך בלהרחיב את זה לכלל הרבדים באוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"המלצנו לממשלה בשלב זה שהחוק יגיע אלינו בצורה של הוראת שעה ולא כחקיקת קבע". אדלשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין קיימה היום דיון בהצעת חוק הגיוס במטרה להאריך את הוראת השעה עד סוף 2024. לדברי אדלשטיין, צריך לחוקק את החוק כהוראת שעה בינתיים. "זה נושא רגיש וטעון. יש דרישה ספציפית של הצבא לעת הזו, אבל אנחנו כמי שרואים את התמונה הגדולה עדיין לא ראינו איזו שהיא תזוזה להרחבת המעגל של המשרתים באופן אמיתי", אמר אדלשטיין. "אני לא מאלה שחושבים שצריך לעשות מזה רווח פוליטי, וזה בדיוק מה שיקרה בחודשים הקרובים בכנסת כשכל אחד יצעק כדי להביא מנדטים. אבל צריך לראות באופן אמיתי איך מרחיבים את המעגלים האלה, או שהאם עוד פעם זה ייפול על אותה אוכלוסייה".
עוד אמר אדלשטיין: "המלצנו מאוד לממשלה בשלב זה שהחוק יגיע אלינו בצורה של הוראת שעה ולא כחקיקת קבע. בלי שיש תוכניות ותשובות להרחבת המעגלים והמאגרים אני לא בטוח שאפשר לחוקק חוקים כאלה, לא של הארכת השירות ולא במה שנוגע למילואים, כחוק קבוע. את צרכי המלחמה אנחנו מבינים, אבל מעבר לזה זה יהיה פשוט לא נכון. האנשים שנושאים בנטל ותורמים מעצמם, עם כל הנסיבות הקשות, צריכים לקבל חזרה מהמדינה. אם לא נדאג להם, אנחנו נראה ירידה במוטיבציה של המשרתים\ וזה מצב שהמדינה שלנו לא יכולה להגיע אליו. לגבי הטווח הארוך, צריך לבנות תוכנית שתרחיב את השירות לכמה שיותר מעגלים".

שחר מור, אחיינו של אברהם מונדר שחטוף בעזה, עלה לדבר במשדר לאחר השר כהן - והעביר עליו ביקורת. "אני רוצה להתייחס לריאיון הנוראי של השר אלי כהן. אני רוצה להגיד לו - אתם עדיין ממשיכים כאילו אנחנו ב-6 באוקטובר. אני שמעתי אותו אומר 'הלכנו לתושבים בצפון ואמרנו להם שאנחנו נדאג לביטחונם'. איפה הביטחון של תושבי ניר עוז? אתה עוד מעז להבטיח ביטחון לתושבי הצפון? אחרי שהפקרת את תושבי עוטף עזה לפני כל כך מעט זמן ועוד לא תיקנתם את זה בכלל? ועוד לא הבאתם את החטופים? אני רואה אותו זחוח ומחייך, מדבר על גנרטורים. לדוד שלי יש גנרטור שיזרים לו אוויר צח? מה זה השטויות האלה? ממשיכים בקונספציה של 6 באוקטובר".
לדבריו, "הייתי מצפה מהשר כהן להקדיש את כל מרצו ופועלו הטוב לחטופים. חובת ההוכחה היא עליו. הוא נבחר ציבור. הוא לא הציבור - הוא נבחר ציבור. אני משתגע, 10 דקות של ריאיון איתו וכל מה שאמר היה 6 באוקטובר. כל מה שהוא אמר היה עמוק בתוך הקונספציה. כל פיסת מידע שאנחנו מקבלים רק גורמת לדאגה יותר ויותר עמוקה. לא שמענו מידע מדוד שלי יותר מחודשיים. זו לא רק בעיה שלנו, אלא של עוד 134 חבר'ה".
על התיעוד של יחיא סינוואר במנהרה שפורסם אתמול אמר: "את מי זה מעניין סרטון מלפני ארבעה חודשים? אלוהים ישמור, כמה בילד-אפ עשו לשטות הזאת. מה רצו להראות לי בזה שיש לו כפכפים? הוא הלך באיזשהו מקום לאיזשהו מקום, שמחת זקנתי. זה חדשות ישנות, מה זה רלוונטי? שידברו על החטופים. איפה דוד שלי?".