שם, כאן, ובכל מקום: טייסי האדיר אחראים לחלק מהתקיפות בלבנון מתחילת המלחמה, תוך שהם מנצלים את היכולות החמקניות והמתקדמות ביותר של מטוסי ה-F-35. כ-700 קילומטרים דרומה משם, בין אילת לים האדום, המטוסים הללו מהווים חומת הגנה אחרונה וקבועה לשיגורים המאיימים של המורדים החות'ים מתימן, עם פעולה שנכנסה להיסטוריה העולמית של מטוסי החמקן, ומתוארת כאן לראשונה.
טייסת 140 של מטוסי האדיר F-35 תקפה מאות יעדים ובהם מנהרות ופירים של חמאס ברצועת עזה במהלך המלחמה, ושניים ממטוסי הקרב החדישים של היחידה היו גם מהראשונים להגיע לעוטף מהכוננות שהחזיקו בבוקר הפלישה הרצחנית לנגב המערבי. לפני כשלושה שבועות היו אלו טייסי האדיר שגם תקפו לראשונה את היעד המרוחק ביותר שהותקף באופן גלוי על ידי צה"ל בעומק לבנון, מתחילת המערכה: מחסני אמל"ח של חיזבאללה ליד בעלבכ, מצפון-מזרח לביירות, כ-100 ק"מ מצפונה. בשבוע שעבר השלימו טייסי החמקן הישראלים תקיפה רביעית באותו אזור רגיש של צבא הטרור השיעי: שתי מפקדות של חיזבאללה לצד מחסני אמל"ח.
2 צפייה בגלריה
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
לראשונה בעולם הפיל חיל האוויר טיל שיוט באמצעות המטוס. F-35 בנבטים
(צילום: דובר צה"ל)
למרות שמטוס הקרב החדיש והמתקדם ביותר של חיל האוויר שמור לרוב למשימות אסטרטגיות בזירה הצפונית או זו המזרחית, בצבא משתמשים בו כל העת ברצועת עזה, לצד נוכחות קבועה של מטוסי הקרב בשמי הרצועה לזמינות מיידית לטובת החטיבות והגדודים שפועלים בשטח - בנוסף לתקיפות אוויריות מתוכננות. היכולות התקשוביות לשליטה, בקרה ורשתיות של האדיר מאפשרות לטייסים שבו לברור בצורה מדויקת בין סוגי החימושים השונים על המטוס או על מטוסים אחרים שבאוויר, בהתאם לסוג המטרה ש"צצה" באותו הרגע.
"תכנון מטרה לתקיפה יכול להתבצע מהקרקע, מהאוויר, בתוך דקות באירוע מתפרץ, וזה קורה כל יום כמעט", מספר טייס בכיר מהטייסת. "החיישנים המיוחדים שעל המטוס יוצרים תמונת קרב מלאה גם למבנים נוספים, גם כשמדובר בגזרת לחימה צפופה ופחות מאיימת עלינו כמטוסים, כמו רצועת עזה. על המסך בקוקפיט אנו רואים איזו פצצה נבחרה - ומשוגרת. כך השמדנו עם האדירים, בין היתר, בניין בעזה, רב-קומות ששלט על המרחב ואיימו ממנו על כוחותינו".
מטוסי האדיר משתלבים גם בתקיפות לחילוץ נפגעים בממד אווירי נוסף למסוקי הקרב, לטובת בידוד המרחב עם הפצצות "הבזק". בכך, מסוק קרב וגם מסוק סער כבלק הוק או יסעור יכולים לרדת בבטחה לגובה של 30 רגל לפינוי פצועים, כשאת האבטחה מלמעלה מפני חוליות נ"ט ומחבלים חמושים מקבלים המסוקים מגובה של 30 אלף רגל ממטוסי האדיר.
במהלך התמרון אף נכנס מפקד טייסת 140 סא"ל מ' לעומק השטח העזתי באופן רגלי, כדי להתרשם בגובה העיניים מהתקיפות שהוא ופקודיו אחראים להן, הרחק מחופי הרצועה, וגם כדי לשוחח עם חבריו מהחטיבות והגדודים, שלהם מסייעים הטייסים באופן קבוע. באחת מהזירות ראה סא"ל מ' כיצד פצצות של חיל האוויר נפלו כ-150 מטרים בלבד מכוח קרקעי, כחלק מהסיוע ההדוק בין הירוקים לכחולים.
אבל את הפעולה המשמעותית ביותר ברמה האסטרטגית מחזיקים טייסי האדיר מתחילת המלחמה בזירת ים סוף, מול איום החות'ים מתימן. בכל רגע נתון מאבטחים מטוסי האדיר מהאוויר, בחומה אווירית חסרת תקדים ובצמוד למערכות ההגנה האווירית של חץ 2, חץ 3 וכיפת ברזל, את הכניסה הדרומית לישראל - ממפרץ אילת ודרומה. התקפה יזומה ומשולבת ממוצעת של החות'ים יכולה לכלול למשל שיגור של כ-20 טילי שיוט, כטב"מים תוקפים וטילים בליסטיים ארוכי טווח, שכל אחד מהם מגיע במהירות שונה, בגבהים רחוקים זה מזה ומכיוונים שונים לעבר ישראל.
בכך מתחלקת משימה ההגנה בין הטייסות לסוללות ההגנה האווירית, לפי שכבות שונות: טיל קרקע-קרקע גדול שכבר שוגר מתימן לישראל מיורט באזור האטמוספירה על ידי טילי חץ, בעוד שמטרות אחרות קשות לזיהוי ואיטיות יותר כטיל שיוט, מטופלות על ידי המטוסים. טיל שיוט טס במהירות של 500 קמ"ש, שנחשבת איטית יותר. החמקנים גם יכולים לשאת יותר חימוש ביחס למטוסי F-16, ועל המלאכה מופקד בבסיס נבטים גף החימוש. רס"מ מיכאל מהטייסת: "מההתחלה אנחנו עם 40 אנשי צוות שמתנפלים תמיד על שמונה מטוסים שממריאים ונוחתים, ודואגים מיד לחמשם בפצצות, טילים ודלק".

הקואליציה שהוקמה, ובעיקר הכוחות האמריקניים, מספקת מנקודה דרומית לים האדום את הגילוי ולרוב גם את היירוט של עיקר רכיבי ההתקפה. מה שנותר ממנה - לרוב כמות בודדת של חימושים אוויריים - מיורט על ידי מטוסי האדיר או מערכות ההגנה האווירית במקטע האחרון לפני החדירה לאזור אילת. מטוסי האדיר מתפקדים באזור זה כמעין יחידת בקרה אווירית - בשל המכ"מים המתקדמים ביותר שיש על ה-F-35, ומסוגלים לאתר גם מטרות שטסות לאט ובגובה נמוך, ונחשבות קשות לגילוי.
בתחילת המלחמה הפילו טייסי חיל האוויר כך, לראשונה בהיסטוריה של חמקני ה-F-35 בעולם, טיל שיוט. במרחב פעלו כוחות של צבא ארה"ב אך הפעולה הייתה כולה בעברית. "ראיתי את טיל השיוט באור יום, דרך המצלמה של האדיר, בגובה נמוך יחסית", שחזר בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", רס"ן ה' מטייסת 140, שרשם היסטוריה בתור מי שיירט לראשונה טיל שיוט עם מטוס F-35.
"בן הזוג שלי למבנה הוא זה שגילה את המטרה. לקחתי מאחור את משימת היירוט בפגיעה ראשונה עם טיל ששיגרתי לעברו. התרגשתי בקוקפיט אחרי הפגיעה המוצלחת". רס"ן ה' הוסיף כי "אנחנו מתפתחים תוך כדי לחימה, עידכנו כבר את טכניקות הפעולה שלנו ותורות הלחימה גם מול אפשרות של נחילי טילי שיוט שכאלו או כטב"מים שיגיעו במקביל. טיל השיוט העוין היה יכול בקלות להתפוצץ על בית החולים יוספטל או על בית מלון, שבהם התאכסנו מפונים. במשימות כאלו אני יכול למצוא את עצמי טס ישירות מאזור אילת להתקפה ברצועת עזה ומשם לזירת לבנון וסוריה, ואם צריך לעוד זירות באותה גיחה - הארוכה שבהן במלחמה נמשכה שש שעות וחצי על האדיר".