אחרי 5 חודשי מלחמה בצפון, נראה ש"המעוז העורפי" של חיזבאללה בעומק לבנון כבר לא חסין: בסוף פברואר, לפני שבועיים, תקפה ישראל לראשונה זה שנים באזור בעלבכ השוכן בבקעת הלבנון ("אל-בקאע"), כ-100 ק"מ צפונית לגבול עם מטולה. ביום שני תקף צה"ל פעם נוספת באזור הזה, ושלשום כבר תקף שוב - פעמיים.
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב ישראלי בגבול לבנון
מטוס קרב ישראלי בגבול לבנון
תיעוד מאחת התקיפות שלשום באזור בעלבכ, ומטוס קרב של צה"ל בגבול עם לבנון
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
שלשום דווח כאמור על כמה תקיפות באזור בעלבכ ובקעת הלבנון, כשלפי הודעת דובר צה"ל הותקפו שתי מפקדות צבאיות של חיזבאללה, שם אוחסנו לדבריו "אמצעים משמעותיים" שמשמשים את הארגון מבחינת היבטי התעצמות צבאית. בהודעת צה"ל לא נמסר מה היו אותם "אמצעים". בלבנון דיווחו שבתקיפות שם נהרגו שני בני אדם, כשלפי סוכנות הידיעות רויטרס לפחות אחד מהם היה פעיל חיזבאללה.
ביום שני בלילה, לפי הודעת דובר צה"ל, בוצעה תקיפה גם כן באזור בקעת הלבנון - גם כן לעבר שני מתחמים של חיזבאללה. נמסר כי המתחמים "שייכים לכוח האווירי של חיזבאללה, שתכנן והוציא לפועל מתווים שונים לעבר שטח מדינת ישראל". בלבנון דיווחו על מותו של "אזרח" בתקיפות הללו, וברשת "אל-ערבייה" הסעודית נטען כי היעד שלהן "מחסני כטב"מים מתקדמים" של חיזבאללה.
הפעם הראשונה שבה הותקף אזור בעלבכ במהלך המלחמה הנוכחית הייתה כאמור בסוף החודש שעבר. ערוץ "אל-חדת'" הסעודי דיווח אז כי שני פעילי חיזבאללה נהרגו בתקיפות, ומצה"ל נמסר כי מטוסי קרב תקפו באזור מתחמים ששימשו את מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
הרס ב בעלבכ ב לבנון אחרי תקיפות  של צה"ל ב-11 במרץ נגד כוח אווירי של חיזבאללה
הרס ב בעלבכ ב לבנון אחרי תקיפות  של צה"ל ב-11 במרץ נגד כוח אווירי של חיזבאללה
הרס בבעלבכ, אחרי תקיפת צה"ל
(צילום: AFP)
אזור בעלבכ הוא אחד משלושה אזורים מרכזיים שבהם נמצאים השיעים בלבנון ובהם פעילי חיזבאללה. אזור נוסף הוא דרום לבנון לכל אורך הגבול עם ישראל, שנמצא בחודשים האחרונים בלב הלחימה בין חיזבאללה לישראל. פעילים רבים של הארגון חיים עם משפחותיהם ועובדים בכפרים הסמוכים לגבול. האזור השלישי הוא הבירה ביירות, שבינואר האחרון הפך גם הוא יעד לתקיפות במסגרת המלחמה הנוכחית - עם חיסולו של בכיר חמאס, סאלח אל-ערורי, ברובע הדאחייה השיעי.
הנוכחות של חיזבאללה בכל אחד מהאזורים האלה בלבנון מאפשרת לו שליטה בגזרות השונות. הנוכחות בבעלבכ מאפשרת לו לשלוט בעומק המדינה, בבקעת הלבנון, אזור הקרוב גם לגבול עם סוריה. הפעילות של חיזבאללה באזור זה, כמו באזורים אחרים שבשליטת הארגון, מתקיימת מלב האוכלוסייה האזרחית השיעית בעיירות והכפרים השונים. יש לציין כי מספר לא מבוטל מהרוגי הארגון מתחילת המלחמה, לפי פרסומים של חיזבאללה, מגיע מאזור אל-בקאע.

בקעת הלבנון מהווה מעין עורף לוגיסטי של הארגון. לפי פרסום שלשום של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון, באזור פרוסים נכסים אסטרטגיים של חיזבאללה: אתרים של היחידה האווירית ונכסים השייכים ליחידות הטילים ארוכי הטווח של הארגון. המרכז דיווח כי מוכרים שלושה מנחתים באזור המשמשים לתפעול כטב"מים של חיזבאללה. לפי פרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה וללבנון, יש להניח כי היכולות האסטרטגיות של חיזבאללה יוחזקו במקומות הרחוקים יותר מהגבול עם ישראל – כמו למשל אזור בעלבכ בבקעת הלבנון.
גם במקרה של הגעה להסכם עתידי בגזרה הצפונית מול לבנון וחיזבאללה, אזור בעלבכ יישאר מוקד התחמשות של ארגון הטרור. האזור הזה לא נכלל בכל שיח או הצעה שעלתה על הפרק בחודשים האחרונים בנוגע לרגיעה בזירה הצפונית. מדובר באזור המרוחק מישראל ונמצא למעשה בתחילתו של נהר הליטאני - שישראל מבקשת להרחיק צפונה ממנו את פעילי חיזבאללה. כלומר, גם במקרה של החלטה על פינוי גורמי חיזבאללה צפונה, קילומטרים ספורים מהגבול, או צפונית לנהר הליטאני - האזור ימשיך להוות איום.