3 צפייה בגלריה
בייתאלה דיבסאלאר
בייתאלה דיבסאלאר
איראן לא האשימה את ישראל. הקצין האיראני שנהרג
סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה בצהריים (יום שבת) כי אדמירל-משנה בייתאלה דיבסאלאר נהרג "בזמן משימה". בהודעה שפרסם פיקוד חיל הים של מחוז נושהאר שבצפון איראן לא פורט כיצד נהרג הקצין האיראני הבכיר, אך נטען כי הוא מת "מות קדושים" והפך לשהיד. לפי שעה, איראן לא האשימה את ישראל במקרה, ולא התפרסמו דיווחים שקושרים אותה לכך.
מותו של הקצין התרחש אחרי שבמשך יותר מחודש לא התפרסמו דיווחים על בכירים איראנים שנהרגו ומותם קושר לישראל. בזמן הזה, נציין, התפרסמו דיווחים על ניסיונות איראניים להתנקש בישראלים בטורקיה - שהסתיימו בהדחת ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאאב.
3 צפייה בגלריה
מעורבים בפיתוח הנשק של חיזבאללה - ולא מתו בתאונות. כמאני ועבדוס
מעורבים בפיתוח הנשק של חיזבאללה - ולא מתו בתאונות. כמאני ועבדוס
מעורבים בפיתוח הנשק של חיזבאללה - ולא מתו בתאונות. כמאני ועבדוס
הדיווחים האחרונים שהתפרסמו נגעו למותם של הקצין הזוטר עלי כמאני והמדען מוחמד עבדוס, שלפי אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", שמשדר מלונדון וזוכה למימון סעודי, היו מעורבים בפיתוח נשק עבור חיזבאללה. האתר ציטט "גורם המעורה בפרטים", שטען כי השניים לא מתו כתוצאה מתאונת דרכים או תאונת עבודה. עם זאת, הוא לא ציין מה הייתה סיבת המוות של השניים.
כמאני, לפי הדיווחים אז בכלי התקשורת האיראניים, היה קצין זוטר בזרוע האווירית של משמרות המהפכה, והוא נהרג "במהלך משימה". באיראן טענו כי כמאני נהרג בתאונת דרכים בחומיין שבמערב המדינה בעת מילוי תפקידו, אך לא פורט מה עשה שם. זמן קצר לאחר מכן דיווחו באיראן כי המדען מוחמד עבדוס, שעבד בחברת פיתוח לוויינים, טילים בליסטיים וכטב"מים, מת גם הוא במהלך "משימה", כדברי האיראנים. משרד ההגנה של איראן הביע צער על מותם של השניים "בעת מילוי תפקידם", וכינה אותם "שהידים" - ללא כל הסבר. לפי הדיווחים, הם מתו בשתי תקריות נפרדות.
3 צפייה בגלריה
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
אנטזארי וארמולאי. באיראן חושדים: ישראל הרעילה אותם
מותם של הקצין והמדען היה האחרון בסדרת אירועים שבהם מתו בפתאומיות מדענים וקצינים איראנים. ב"ניו יורק טיימס" דווח בין היתר כי באיראן חושדים שישראל הרעילה את מדען התעופה איוב אנטזארי ומדען נוסף שלפי הדיווח שמו קמרן ארמולאי (שלפי דיווחים אחרים שמו מלאפור). לפי הדיווח שעליו חתום גם כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן - ואשר מבוסס על גורם איראני ועל שני גורמים נוספים בעלי קשרים לממשלה בטהרן ששמרו על עילום שם - החשד באיראן הוא שישראל הרעילה מזון שאכלו שני המדענים. בעיתון הדגישו את העובדה ששני המדענים היו צעירים יחסית, וששניהם חלו בפתאומיות בסוף מאי אף שהיו באזורים מרוחקים באיראן - ומתו בהפרש של ימים אחדים: אנטזארי בן ה-35 מת ב-31 במאי, בעוד ארמולאי בן ה-31 מת ב-2 ביוני.
זמן לא רב לפני שהשניים מתו, בחודש שעבר חוסל חסן סיאד חודאי, על ידי חמושים שירו בו ליד ביתו בטהרן, בהתנקשות שאיראן ייחסה לישראל והבטיחה נקמה עליה. ב"ניו יורק טיימס" דווח לאחר מכן כי ישראל עדכנה את ארה"ב כי היא זו שעומדת מאחורי החיסול של חודאי, קצין בדרגת קולונל ביחידה 840 בכוח קודס של משמרות המהפכה, שנטען כי הוביל שורה של ניסיונות לפגוע או לחטוף ישראלים בעולם.
בהמשך דווח על מותו של עלי איסמעיל זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס. ב"איראן אינטרנשיונל" דווח כי הוא נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי. באיראן הכחישו את הטענות.