מושל מחוז פסקוב במערב רוסיה, שסמוך לגבול עם בלארוס, דיווח הבוקר (שבת) על תקיפה של שני כטב"מים בקרבת הגבול. המושל, מיכאיל ודרניקוב, אמר שהתקיפה גרמה לפיצוץ ולנזק בבניין שמשמש לתפעול צינור נפט. הוא הוסיף כי התקיפה הייתה בכפר במרחק 10 ק"מ מהגבול. כלי תקשורת רוסי דיווח כי הכטב"מים תקפו את תחנת שאיבת הנפט של "טרנסנפט" בפסקוב.
המושל לא הפנה אצבע מאשימה לעבר אוקראינה, אך במהלך המלחמה מאשימה מוסקבה את קייב בשורת פיצוצים "מסתוריים" - חלקם במרחק מאות קילומטרים מגבול המדינות. קייב מקפידה שלא לקחת אחריות על המתקפות האלה, שצוברות תאוצה בשבועות האחרונים. כמה מהפיצוצים הסתיימו בהרוגים ובפצועים, והיו במתקנים צבאיים ובאתרים שמשמשים לתחזוקה של תשתיות.
בצהריים דיווחו כלי תקשורת ברוסיה על מתקפה נוספת: לפי דיווחים שני כטב"מים תקפו את צינור הנפט "דרוז'בה" במחוז טבר – הסמוך למחוז פסקוב. במקביל הודיע מושל מחוז קורסק בקרבת הגבול האוקראיני על הפגזה בכפר שנמצא במרחק קילומטרים מהגבול, שבה נהרג פועל בניין.

10 צפייה בגלריה
חצי חצי חיל המתנדבים הרוסי  גבול רוסיה ו מתקפת טילים מרפאה ב דניפרו אוקראינה
חצי חצי חיל המתנדבים הרוסי  גבול רוסיה ו מתקפת טילים מרפאה ב דניפרו אוקראינה
"חיל המתנדבים הרוסי", שאנשיו פלשו לבלגורוד, וההרס במרפאה בדניפרו
(צילום: רויטרס, AFP)
בסוף השבוע דיווחה רוסיה על תקיפות כטב"מים גם בעיר קרסנודר בדרום המדינה, שנמצאת במחוז בעל אותו שם שגובל בחצי האי קרים - שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014. לפי הדיווחים שני כטב"מים תקפו בניין שנמצא במרכז קרסונדר. לבניין נגרם נזק, ולא היו נפגעים.
תקיפות הכטב"מים בגבול בלארוס ובקרסונדר הן חריגות, בניגוד לאזורים רוסיים בקרבת הגבול האוקראיני שסופגים אש בתקופה האחרונה - בראשם מחוז בלגורוד.
רוסיה האשימה אתמול את האוקראינים בעשרות תקיפות במחוז בלגורוד בתוך יממה אחת - ימים ספורים אחרי הפלישה הדרמטית של ארגוני מורדים רוסיים שמתנגדים לשלטונו של ולדימיר פוטין. לפי מושל בלגורוד ויאצ'סלב גלדקוב צבא אוקראינה תקף במשך כמה שעות עיירה שנמצאת במרחק 7 ק"מ מהגבול. הוא טען כי אוקראינה השתמשה במתקפה בכטב"מים, מרגמות ובארטילריה. לדבריו במתקפה נגרם נזק לארבעה בתים, בית עסק, מכונית, צינור גז וקווי חשמל.
10 צפייה בגלריה
ארגון המורדים חיל המתנדבים הרוסי אוקראינה גבול רוסיה
ארגון המורדים חיל המתנדבים הרוסי אוקראינה גבול רוסיה
המורדים הרוסים בגבול אוקראינה-רוסיה
(צילום: AFP)
אתמול דיווחה אוקראינה על שני הרוגים ו-30 פצועים, בהם ילדים, במתקפת טילים רוסית במרפאה בעיר דניפרו שבמזרח המדינה. מושל דנייפרופטרובסק, סרהיי לייסאק, פרסם תיעוד של הבניין הבוער בדניפרו - בן שלוש קומות - שנהרס כמעט לחלוטין. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תיאר את המתקפה כפשע נגד האנושות. "רק מדינה מרושעת יכולה להילחם נגד מרפאות. אין לזה שום מטרה צבאית, זה טרור רוסי טהור", אמר הנשיא האוקראיני.
בתקיפותיה באוקראינה עושה רוסיה שימוש גם בכטב"מים "מתאבדים" מתוצרת איראן. השבוע קרא זלנסקי לטהרן להפסיק לספק כטב"מים למוסקבה, והזהיר אותה שהיא הופכת לחלק מ"הצד האפל של ההיסטוריה". הרפובליקה האיסלאמית האשימה את נשיא אוקראינה בתעמולה נגדה.
דובר משרד החוץ בטהרן אמר אתמול כי הצהרותיו של זלנסקי שקריות והן חלק מ"תעמולה אנטי-איראנית", ומטרתן לקבל "כמה שיותר נשק וסיוע כלכלי ממדינות המערב". איראן הכחישה בתחילה שהיא מספקת כטב"מים לרוסיה, אך בהמשך אמרה כי העבירה כמות קטנה לפני המלחמה.

"מוכנים למתקפת-הנגד, הזדמנות שאסור להחמיץ"

בתוך כך אמר היום בכיר אוקראיני לרשת BBC כי אוקראינה מוכנה לפתוח במתקפת-הנגד שלה, שנועדה לשחרר את השטחים שנכבשו במהלך המלחמה. לפי אולכסיי דנילוב, מזכיר המועצה להגנה ולביטחון לאומי, אמר כי המתקפה עשויה להתחיל "מחר, מחרתיים או בתוך שבוע". הוא אמר שלקייב "אין זכות לעשות טעות" בהחלטתה מכיוון שמדובר ב"הזדמנות היסטורית שאסור להחמיץ".
משרד ההגנה האוקראיני טען אתמול כי רוסיה מתכננת "לביים תקלה גדולה" בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה באוקראינה, שנשלטת על-ידי כוחות פרו-רוסיים, במטרה לסכל את מתקפת-הנגד. התחנה בזפוריז'יה היא תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, ונמצאת באחד המחוזות שהקרמלין הכריז על סיפוחם לרוסיה. במהלך המלחמה התנהלו פעמים רבות חילופי אש בקרבת התחנה, והירי עורר דאגה רבה במערב. רוסיה ואוקראינה האשימו זו את זו בהפגזת התחנה.
לפי משרד ההגנה האוקראיני, רוסיה מתכננת להפגיז בקרוב את תחנת הכוח - ולאחר מכן לדווח על דליפה רדיאוקטיבית. הדיווח על הדליפה יוביל לפיתחת חקירה של גופים בינלאומיים - מה שלא יאפשר מתקפה נרחבת. משרד ההגנה לא סיפק הוכחות לטענותיו.
10 צפייה בגלריה
חיילים רוסים תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה
חיילים רוסים תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה
חיילים רוסים בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה
(צילום: AP)
בצל ההכנות למתקפת-הנגד אמר היום דובר משרד ההגנה בברלין שאוקראינה פנתה לגרמניה לפני ימים אחדים, וביקשה שתעביר לה טילי שיוט מסוג "טאורוס" – שמגיעים לטווח של 500 ק"מ. אם גרמניה תסכים לספק לקייב את הטילים, היא תצטרף לבריטניה – שהייתה החודש המדינה הראשונה שהצהירה בפומבי כי היא מספקת לקייב טילי שיוט ארוכי טווח.
בצהריים הודיעה רוסיה כי כוחותיה יירטו שני טילי שיוט בריטיים. לפי מוסקבה בנוסף יורטו טילי HARM מתוצרת ארה"ב, טילים ששוגרו ממערכת HIMARS האמריקנית ו-12 כטב"מים בתוך יממה.