ארה"ב הטילה הלילה (בין שישי לשבת) סנקציות אישיות על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על שר החוץ שלו סרגיי לברוב, על שר ההגנה סרגיי שויגו ועל הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב. הסנקציות כוללות איסור כניסה לארה"ב והקפאת נכסיהם שם. "ארה"ב פועלת בתיאום עם בעלות בריתה כדי להבטיח שרוסיה תשלם מחיר כלכלי ודיפלומטי כבד על פלישתה לאוקראינה", מסרה בהצהרה שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן. לדבריה, אם יהיה צורך, ארה"ב מוכנה להטיל על רוסיה הגבלות נוספות בשל "התנהלותה המזעזעת". בנוסף לסנקציות, הממשל האמריקני ביקש מהקונגרס לאשר סיוע הומניטרי והגנתי לאוקראינה בגובה של 6.4 מיליארד דולר.

5 צפייה בגלריה
"מחיר כלכלי ודיפלומטי כבד". פוטין
"מחיר כלכלי ודיפלומטי כבד". פוטין
"מחיר כלכלי ודיפלומטי כבד". פוטין
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מפגש ב מוסקבה רוסיה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מפגש ב מוסקבה רוסיה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף
גם שר החוץ ברשימת הסנקציות. לברוב
(צילום: EPA/RUSSIAN FOREIGN AFFAIRS MINISTRY HANDOUT)
גם הלילה דיווחו כלי תקשורת באוקראינה על הדי פיצוצים בבירה קייב. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הצבא הרוסי ינסה להסתער על קייב ולהשתלט עליה הלילה, וקרא לתושבי העיר להגן עליה. "הלילה הזה יהיה קשה, קשה מאוד. הלילה האויב ישתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לפרוץ את ההגנות שלנו בצורה השפלה, הקשה והבלתי אנושית ביותר. הלילה הם ינסו להשתלט על קייב", אמר זלנסקי בהצהרה שפרסם. "אסור לנו לאבד את קייב. בלילה הזה אנחנו חייבים להתמיד. גורלה של אוקראינה נחרץ עכשיו".
זמן קצר לאחר מכן, רוסיה הטילה וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה לגנותה בעקבות הפלישה לאוקראינה. סין, איחוד האמירויות והודו נמנעו בהצבעה על ההצעה שנוסחה על ידי ארה"ב. 11 החברות הנותרות במועצת הביטחון הצביעו בעד. הצעת ההחלטה צפויה לעבור כעת להצבעה בעצרת הכללית של האו"ם המונה 193 חברות.
5 צפייה בגלריה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
מצטרף לסנקציות של האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה. ביידן
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
בוריס ג'ונסון ראש ממשלת בריטניה
"חבילת הסנקציות הגדולה והחמורה אי פעם". ג'ונסון
(צילום: AFP)
עוד לפני ההכרזה על הסנקציות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי ארבעה בנקים גדולים ברוסיה ינותקו מהמערכת הכלכלית העולמית ותימנע אפשרות לממן את הצבא הרוסי. משרד האוצר האמריקני הודיע כי ארה"ב תטיל סנקציות גם על בנקים בלארוסיים וגורמי ביטחון במדינה הפרו-רוסית בשל תמיכתה בפלישה. גם על מקורבים מאוד לרודן לוקשנקו השולט בבלארוס הוטלו עיצומים. עם זאת, על התעשייה החזקה ביותר של רוסיה, הנפט והגז, לא הוטלו עיצומים - וביידן שלח מסר חד-משמעי לחברות האנרגיה בארה"ב שלא ינצלו את המשבר להעלאת מחירים.
הסנקציות האמריקניות מצטרפות לסנקציות שהטילו אתמול האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה על פוטין ולברוב. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר אמש כי כעת ישנם שלושה מנהיגים בעולם המתמודדים עם סנקציות מצד האיחוד - פוטין, נשיא סוריה בשאר אסד ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לדברי בורל, הסנקציות האירופיות יחמירו את האינפלציה ברוסיה, יפגעו בתעשייה שלה ויובילו להפחתת ההשקעות הזרות במדינה.
האיחוד האירופי הכריז על הסנקציות בתום ישיבת שרי החוץ של 27 המדינות החברות באיחוד, אף שרוסיה הזהירה כי סנקציות אישיות על פוטין ייחשבו מבחינתה לחציית קו אדום, וכי היא תראה בהן הכרזה על ניתוק היחסים איתה. במסגרת העיצומים של אירופה יוקפאו נכסים של פוטין ולברוב, וסנקציות נוספות יוטלו על המגזר הפיננסי ומגזר האנרגיה של רוסיה. אירופה הטילה עוד קודם סנקציות על אוליגרכים ומקורבים לפוטין שלדבריה מרוויחים מתקיפת אוקראינה. בורל הזהיר כי ישנן סנקציות נוספות שהאיחוד עשוי להטיל על רוסיה בימים הקרובים.

5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
"גורלה של אוקראינה נחרץ עכשיו". זלנסקי
(צילום: EPA)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון חשף אתמול בבוקר בפרלמנט סבב סנקציות חדש שלדבריו היא "חבילת הסנקציות הכלכליות הגדולה והחמורה ביותר שאי פעם הוטלה על רוסיה". הסנקציות שעליהן הכריז ג'ונסון כוללות הקפאת הנכסים בבריטניה של הבנקים הגדולים ברוסיה והדרתם מהמערכת הפיננסית הבריטית. פירוש הדבר שלא תהיה להם גישה למטבע הבריטי ולא יוכלו להעביר את התשלומים דרך בריטניה. בנוסף, חברות רוסיות גדולות לא יוכלו לגייס הון או ללוות כספים בשווקים הבריטיים.
בריטניה גם מקפיאה גם את הנכסים של 100 אינדיבידואלים וחברות, ביניהם חתנו לשעבר של פוטין, קיריל שמאלוב, ופטר פרדקוב, מנכ"ל Promsvyazbank, שגם עליה הוטלו סנקציות. החברות שהסנקציות כוונו נגדן כללו את רוסטק, חברת ההגנה הגדולה ברוסיה, Tactical Missile Corporation ספקית הטילים הגדולה במדינה ויצרנית הטנקים Uralvagonzavod. כמו כן, חברת התעופה הלאומית של רוסיה אירופלוט לא תורשה לנחות בבריטניה.
סנקציות נוספות כוללות איסור על ייצוא של רכיבים שיכולים לשמש לצרכים צבאיים ובמקביל בריטניה תפסיק ייצוא של פריטי הייטק וציוד לזיקוק נפט. תהיה גם הגבלה על הפיקדונות שרוסים יוכלו להפקיד בחשבונות בנק בריטיים. ג'ונסון סיים ואמר כי נותרו עוד אפשרויות לסנקציות נוספות, כולל הרחקתה של רוסיה ממערכת התשלומים SWIFT. הוא הוסיף כי הסנקציות יחולו גם על בלארוס, בשל הסיוע שהעניקה לרוסיה בתקיפה.
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע אמש כי גם הוא יטיל סנקציות ישירות על פוטין, על לברוב ועל נשיא בלארוס לוקשנקו. טרודו הוסיף כי הוא תומך בהשעייתה של רוסיה ממערכת העברות הכספים הבינלאומית "סוויפט".
גם יפן, אוסטרליה, ניו זילנד וטייוואן הטילו עיצומים נגד רוסיה. בנוסף, פורום שבע המדינות המתועשות הגדולות בעולם, ה-G7, גינה שלשום בחריפות את הפלישה הרוסית לאוקראינה ואיים בחבילת סנקציות כלכליות כבדות על מוסקבה. "המשבר הזה הוא איום כבד על הסדר העולמי, עם השלכות שיורגשו גם מחוץ לאירופה", מסרו מנהיגי המדינות בהצהרה משותפת. "הנשיא פוטין החזיר את המלחמה ליבשת האירופית - ומציב את עצמו בצד הלא-נכון של ההיסטוריה".