בית המשפט העליון בבריטניה הורה היום (ג') לשליט דובאי, מוחמד בן רשיד אל-מכתום, לשלם לאשתו לשעבר סכום עתק של 554 מיליון פאונד – 733 מיליון דולר – כחלק מהסדר אשר שם סוף לקרב המשמורת בין אל-מכתום לנסיכה האיא בינת אל-חוסיין, אשר ברחה לממלכה ב-2019 עם שני ילדיהם – קרב משפטי ומכוער שחשף בפני העולם כולו את סודותיו ואורח החיים הראוותני של ארמון השייח. מדובר בהסדר הגירושים היקר ביותר שנקבע אי-פעם על-ידי בית משפט בממלכה.
5 צפייה בגלריה
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא ושליט דובאי אל-מכתום. "רוצה להיות חופשייה"
(צילום: רויטרס)
רובו הגדול של סכום העתק ששליט דובאי נדרש לשלם, כך לפי פסיקת בית המשפט הבריטי, נועד להגן על ביטחונה של הנסיכה האיא ושני ילדיה לכל אורח חייהם – אחרי שבשנה שעברה כבר קבע בית המשפט שהשייח ניהל נגד הנסיכה קמפיין של הפחדה ואיומים. השופט פיליפ מור ציין כי הנסיכה וילדיה זקוקים ל"אבטחה צמודה ביותר" וכי האיום הגדול ביותר על שלומם נשקף להם לא מאיומים חיצוניים – אלא מהשייח עצמו.
"היא לא מבקשת פרס בשביל עצמה, מלבד ביטחון", כתב השופט בפסק הדין. הוא ציין כי האבטחה היקרה נועדה למנוע אפשרות שהילדים ייחטפו בידי אביהם, וכן כדי לספק לנסיכה ולילדים צי של מכוניות מאובטחות, שיוחלפו מדי כמה שנים. הוא הדגיש כי האבטחה הצמודה נדרשת גם בשל מעמדה המלכותי של האיא, אחותו למחצה של מלך ירדן עבדאללה. "לכל שארית חייה, היא תמשיך לעמוד בפני סיכון ברור ומתמיד, בין אם זה מפניו (אל-מכתום) ובין אם זה מפני טרוריסט רגיל", כתב השופט.
לצד זאת, השופט הבהיר כי חלק נכבד מהסכום נועד גם לאפשר לנסיכה להמשיך לקיים את חיי הפאר שמהם נהנתה בתקופתה בדובאי, וכן כדי לפצות אותה על רכוש יקר ערך שאיבדה בעקבות גירושיה מהשייח. השופט הורה לו לשלם לאשתו לשעבר 251.5 מיליון פאונד בתשלום ישיר וחד-פעמי – בתוך שלושה חודשים – על מנת שתוכל לכסות את הוצאות האבטחה העתידיות שלה וכדי לאפשר לה לתחזק שתי אחוזות פאר שנמצאות בבעלותה בבריטניה, אחת מהן סמוכה לארמון קנזינגטון בלונדון.
5 צפייה בגלריה
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
האיא בדרך לבית המשפט בלונדון, בדיון מ-2019. ברחה לבריטניה אחרי ששמעה על חטיפת בתו של השליט - ואחרי רומן שקיימה עם שומר הראש
(צילום: AFP)
הסכום נועד גם לפצותה על תכשיטים וסוסי מרוץ שאיבדה, וכן כדי לכסות את העלויות הנדרשות בהחזקת מספר סוסי פוני וחיות מחמד. חמישה מיליון פאונד ישולמו לה מדי שנה כדי לממן לה ולילדיה חופשה לתקופה של תשעה שבועות. אל-מכתום נדרש גם להפקיד סכום של 290 מיליון פאונד על מנת שניתן יהיה להבטיח כי ישלם בכל שנה סכום של 5.6 מיליון פאונד לכל אחד משני הילדים. הסכום הסופי שיידרש לשלם לילדים עשוי להשתנות, בהתאם לכמות השנים שבהן יחיו ובאפשרות שיתפייסו מול אביהם בעתיד.

רומן עם שומר הראש, ואקדח על הכרית

הנסיכה האיא, בת 47 כיום, נישאה לאל-מכתום, מיליארד בן 72 ואחד מעשירי העולם, בשנת 2004, והייתה אז לאשתו השישית. לשניים נולדו שני ילדים – ג'לילה, בת 14 כיום, וזייד, בן 9. באפריל 2019 היא ברחה עם הילדים ללונדון, בצל איומים והפחדות שספגה מצד השליט ואנשיו. מקורבי הנסיכה סיפרו אז כי ברחה אחרי שהתוודעה לסיפור חטיפתה של שייחה לטיפה – בתו של שייח מוחמד: במבצע שזכה בשנת 2018 לכותרות ברחבי העולם נעצרה שייחה לטיפה בפשיטה של כוחות קומנדו בלב ים כשניסתה לברוח לחו"ל – והוחזרה בכפייה לנסיכות. מאז אותו אירוע חדלה האיא להרגיש בטוחה בדובאי. זמן לא רב לפני כן החלה לנהל רומן עם אחד משומרי ראשה הבריטיים, ועובדה זו הוסיפה לחששהּ.
בשנה שעברה, אחרי בריחתה לבריטניה, פתח אל-מכתום במאבק משפטי נגדה בניסיון להחזיר את הילדים הביתה. לאל-מכתום יש בסך הכול 25 ילדים, ובנה של הנסיכה, זייד, הוא הצעיר שבהם. הנסיכה פנתה לבית המשפט הבריטי וביקשה ממנו לתת הגנה לילדים ולהשאירם בבריטניה. בהמשך ויתר השייח על ניסיונו להחזירם, אך ניהל מאבק משפטי בניסיון למנוע מבית המשפט לפרסם את ממצאי חקירתו בנוגע לטענות הנסיכה. גם המאבק הזה נכשל, ובית המשפט פסק אשתקד כי טענותיה היו אמינות.
5 צפייה בגלריה
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
איומים מפורשים, ואקדח על הכרית. הנסיכה והשייח לפני הגירושים
(צילום: רויטרס)
בפסיקה אשתקד נקבע כי האיומים שספגה האיא משליט דובאי נמשכו גם לאחר שעברה ללונדון, וכי השייח השתמש במנגנוני המדינה כדי "לזרוע פחד, להתנכל ולדכא תוך זלזול מוחלט בשלטון החוק". במהלך המשפט, כשהעידה על ההפחדות וההתעללויות שספגה מהשליט, סיפרה הנסיכה כי קיבלה פתקים אנונימיים ובהם איומים על חיי בנה ובתה, וכי בשלב מסוים נחת מסוק ליד ביתה והטייס אמר לה שבא לקחת אותה לכלא במדבר. עוד לדבריה, פעמיים הונח אקדח על הכרית שלה כשהנשק אינו נצור.
רק לפני כחודשיים קבע בית המשפט העליון בבריטניה כי במסגרת אותו קמפיין שניהל נגד אשתו לשעבר, אל-מכתום הורה לפרוץ לטלפונים שלה ושל עורכי דינה – באמצעות תוכנת "פגסוס" של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO. השייח הכחיש אז שידע על הפריצה לטלפונים.
לקראת פסק הדין שניתן היום, העידה הנסיכה פעם נוספת בפני בית המשפט – ואמרה כי אותו תשלום ענק וחד-פעמי שאל-מכתום נדרש לשלם יאפשר לה להתנתק ממנו באופן מוחלט ומיידי, וכך להשתחרר מאחיזתו על חייה ועל חיי ילדיה. "אני באמת רוצה להיות חופשייה, ואני רוצה שהם יהיו חופשיים", היא אמרה לבית המשפט, בעדות שנמשכה שבע שעות.
5 צפייה בגלריה
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
הנסיכה האיא בת חוסיין רעייתו של שליט דובאי בית משפט ב לונדון
המאבטח של הנסיכה העיד בסודיות בבית המשפט, מאחורי וילון מוגף
(צילום: AFP)
החשש הרב לביטחונה התבטא גם באופן שבו העיד בבית המשפט ראש צוות האבטחה של הנסיכה – שנודע רק בשם "מנהל מס' 1". הוא הובא לאולם בית המשפט בסתר, והעיד מאחורי וילון מוגף כרק השופט ושני עורכי דין ראו את פניו. גם את שמו לא אמר בעדות, אלא העביר אותו בפתק לשופט.

בלי גבולות: 2 מיליון פאונד רק לתותים

בתגובה לפסק הדין היום דובר מטעמו של השייח אמר רק כי "הוא תמיד הבטיח תמיכה לילדיו" – וביקש מהתקשורת לשמור על פרטיותם. עם זאת, עורך דינו ניג'ל דאייר טען בפני בית המשפט כי דרישותיה הכלכליות של הנסיכה "חסרות תקדים" ואף "מגוחכות". הוא טען גם כי היא משתמשת בילדים כתירוץ על מנת לחלץ מהשייח כספים לתועלתה האישית. בין היתר האשים כי ניצלה 6.7 מיליון פאונד מכספים שנועדו לילדים על מנת לשלם לקבוצה של "סוחטים" כדי להשתיק רומן שניהלה. הטענה הזו לא הוכחה, והאיא טענה שהשתמשה בכספים הללו מכיוון שהייתה מפוחדת.
קרב המשמורת חשף כאמור את התככים בארמון המלוכה של השייח, שמשמש גם כסגן נשיא איחוד האמירויות וראש ממשלתה. עורכי דינה של הנסיכה טענו כי כאשתו לשעבר של אחד מעשירי העולם היא רשאית לדרוש ממנו "מיליארדים", ותיארו בפני בית המשפט את אורח החיים הראוותני ו"חסר הגבולות", כלשונם, שבו חיו והיא וילדיה בדובאי. לדברי עורכי הדין, לנסיכה הייתה אז גישה לעשרות בתי פאר, לצי של מטוסים פרטיים ולחשבון של 400 מיליון פאונד. בפסיקה היום קבע בית המשפט כי בתקופתה בדובאי נהנתה הנסיכה האיא מתקציב שנתי של 83 מיליון פאונד, בנוסף לסכום של 9 מיליון פאונד שנועד ל"בזבוזים".
5 צפייה בגלריה
דובאי. עשרות בתי פאר, צי של מטוסים פרטיים וחשבון לבזבוזים
דובאי. עשרות בתי פאר, צי של מטוסים פרטיים וחשבון לבזבוזים
דובאי. עשרות בתי פאר, צי של מטוסים פרטיים וחשבון לבזבוזים
(צילום: Shutterstock)
"אני מזכיר לעצמי שכסף בכלל לא היה עניין במהלך הנישואים", כתב השופט מור בפסק הדין, כאשר התייחס לאישור אחת מדרישותיה של הנסיכה – תשלום של 1.9 מיליון פאונד על מנת להרחיב את המטבח באחוזה שלה בלונדון, לקנות לו וילונות חדשים וכן להציב בו תנור לאפיית פיצות. מור הדגיש כי אין בכוונתו להעניק לנסיכה "צ'ק פתוח" בכל הנוגע לדרישותיה הכלכליות, אך אמר כי הוא ישקול אותן על בסיס "הנסיבות החריגות של התיק הזה, כמו רמת החיים השופעת וחסרת התקדים שממנו נהנו הצדדים בדובאי".
בין היתר, בעדותה בבית המשפט אמרה האיא כי אין זה מופרז מצדה לבקש מיליונים כד לשלם לעוזרות בית, על ביגוד וכן כדי לתחזק את שתי האחוזות שלה, ששווי אחת מהן מוערך ב-100 מיליון פאונד – וכן כדי לצאת לחופשות מפעם לפעם. היא אמרה לבית המשפט כי התכשיטים שלה מתקופתה בדובאי, ששווי חלקם מוערך בכ-20 מיליון פאונד, היו יכולים "למלא" את אולם בית המשפט. כראיה נוספת לאורח החיים הראוותני שמצדיק את הסכום הענקי שקבע לטובתה, מור ציין בין היתר כי בקיץ אחד שהעביר בבריטניה שילם אל-מכתום 2 מיליון פאונד – רק על תותים.
הסכום הסופי שנקבע לטובת האיא, 554 מיליון פאונד, הוא כאמור הגדול ביותר אי-פעם שנקבע על-ידי בית משפט בבריטניה, אך הוא קטן הרבה יותר מהסכום שהנסיכה דרשה במקור – 1.4 מיליארד פאונד. בכלי התקשורת הבריטיים ציינו כי הסכם הגירושים היקר ביותר שעד עתה נקבע בבריטניה היה ב-2016, אז נדרש האוליגרך הרוסי פרחאד אחמדוב לשלם לטטיאנה אחמדובה סכום של 450 מיליון פאונד.