פגישתם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק, שהתקיימה אתמול (יום רביעי) יותר מתשעה חודשים אחרי שהוקמה הממשלה, וברקע מחאות מחוץ למלון שבו נערכה, התאפיינה במתיחות שהורגשה באופן בולט, חרף החיבוקים החמים והמילים הטובות שהוחלפו בין השניים. מעיין בשן, מומחית לניתוח שפת גוף, אמרה ל-ynet כי מבטיהם ותנועותיהם של שני המנהיגים במהלך הפגישה הדגישו את המתיחות השוררת ביניהם.
בשן תיארה: "שפת הגוף יכולה לספר לי מה באמת מישהו מרגיש כלפי האדם השני, וגם כלפי מה שיוצא לו מהפה. פגישתו של נתניהו עם ביידן יכולה ללמד אותנו הרבה. עם כניסתו של נתניהו אנחנו רואים את כל הביטחון שהוא יודע לשדר - הוא נכנס עם חיוך אמיתי מכל הלב, עם העיניים, ולא שיחק משחק. נתניהו הגיש את ידו קדימה, הסתכל בצורה מאוד ממוקדת בביידן, מבלי להסתכל ימינה או שמאלה".
עם זאת, מדגישה בשן, שפת הגוף של ביידן העידה על קבלת פנים צוננת, בלשון המעטה. "כשביידן אומר לנתניהו 'ברוך הבא' ולוחץ את ידו, ארשת הפנים שלו משתנה לכעס - הגבות שלו מתכווצות והשפתיים מתהדקות. כל אלה אומרים שהוא רואה ומכיר את האדם שמולו, אך הרגש האמיתי שפרץ החוצה מהפנים שלו היה כעס", תיארה. "ביידן הסיט את מבטו מנתניהו מהר מאוד והמשיך הלאה לברך את האורחים האחרים, ולמעשה 'ייבש' את נתניהו בעודו מדבר אליו, כשכבר עבר ללחוץ את ידו של השר רון דרמר. כך, כבר בשלב הזה נתניהו קיבל מביידן כתף קרה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
קבלת פנים צוננת. נתניהו בפתח פגישתו עם ביידן
( צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
עוד ציינה בשן כי כאשר ראש הממשלה ונשיא ארה"ב התיישבו, ביידן בירך את הנוכחים ב"ברוך הבא", מבלי להביט לנתניהו בעיניו, כאשר מגמה זו נמשכה לאורך פגישתם. "הוא הסתכל הצידה. זה אומר לנו שהוא מדבר כעת כי הוא פוליטיקאי ולכן צריך להגיד את הדברים האלו, לא כי הוא באמת רוצה לברך את נתניהו. ביידן גם אמר לנתניהו שהוא מקווה שהם יפגשו בוושינגטון עד סוף השנה, אבל שוב לא הסתכל בעיניו. הוא גם שילב את הידיים שלו אחת בשנייה, דבר המעיד כי הוא אוצר בתוכו תחושה שלילית כלפי האדם שמולו.
בשן תיארה כיצד הנשיא ביידן ישב ברגליים משוכלות, כשברך רגלו העליונה פנתה דווקא לכיוון העיתונאים בחדר, ולא לכיוונו של נתניהו. למעשה, ביידן פנה אל נתניהו רק כראש הממשלה עבר לדבר על הסכם השלום האפשרי עם סעודיה. "בזמן שביבי מדבר ביידן נמצא קצת בעולם משלו: הוא מנקה את המכנס, ממש מגרד איזה כתם דמיוני. זה מראה שדבריו של נתניהו כלל לא מעניינים אותו. נתניהו, מצדו, רואה את זה ולא מתבלבל - הוא באמת איש תקשורת תותח - הוא ממשיך בשלו ומדבר על הסכסוך הערבי-ישראלי, על השלום עם סעודיה. הוא מדבר בצורה כריזמטית ומסתכל על ביידן, עד שהוא מצליח למשוך את תשומת ליבו והם מסתכלים אחד לשני בעיניים".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
נתניהו שמר לרוב על קשר עין, ביידן היה לבבי יותר כלפי ישראלים אחרים במשלחת
( צילום: AP Photo/Susan Walsh)
עם זאת, בשן הדגישה כי "דווקא כאשר נתניהו אומר שהוא מחויב לדמוקרטיה של ישראל, הוא משפיל את מבטו ועוצם עיניים. כך, שוב ושוב בעודו אומר שישראל תישאר דמוקרטית. זה מעיד על כך שנתניהו לא מתכוון למה שהוא אומר. לפי שפת הגוף שלו הוא לא מאמין בזה בכל ליבו ולא מחויב לכך".
בשן סיכמה כי "נראה שרגשותיו של ביידן כלפי נתניהו אינם חיוביים. הוא קצר רוח והוא לא מאמין לו. ביידן היה אפילו יותר לבבי כלפי בכירים אחרים במשלחת הישראלית. נתניהו, מצדו, יצא מגדרו. הוא יודע את העבודה ואמר את מה שרוצים לשמוע, אבל בנקודות הקריטיות הוא התקשה להסתיר את מה שהוא באמת חושב".