גורם מדיני בכיר אמר הערב (יום רביעי) בתדרוך לעיתונאים אחרי הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי השיחה בין השניים בארבע עיניים נמשכה כשעה, והתמקדה ב"קידום שלום ובבלימת איראן". מהבית הלבן נמסר כי ביידן הזמין את נתניהו לוושינגטון, והבהיר את דאגתו מהיעדר הסכמה רחבה.
לדברי הגורם, השיחה עסקה בקידום ההסכם עם סעודיה "בפירוט", וסוכם על המשך העיסוק בנושא בצוותי העבודה בשתי המדינות. "השיחה הייתה ידידותית, חמה וחברית, בין שני חברים שמכירים זה את זה 40 שנה", טען הגורם, בצל המתח שהורגש בהצהרה המשותפת והעובדה שהשניים לא נפגשו יותר מתשעה חודשים אחרי הקמת הממשלה.
הגורם ציין כי נושא המהפכה המשפטית עלה בשיחה בין השניים. "נתניהו אמר שהכיוון הוא להגיע לקונצנזוס עם חלקים באופוזיציה, או עם הציבור", אמר הגורם המדיני הבכיר. "ביידן שאל על הרפורמה, אבל לא אמר את דעתו". מהבית הלבן נמסר לאחר הפגישה כי הנשיא ביידן "הדגיש את דאגתו מכל שינוי יסודי למערכת הדמוקרטית של ישראל, אם יושג ללא הסכמה רחבה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
נתניהו וביידן בפגישתם בניו יורק
( צילום: AP Photo/Susan Walsh)
עם זאת, לפחות לדברי הגורם הישראלי, "עיקר השיחה עסק בשאלה איך לקדם את הסכם הנורמליזציה והשלום עם סעודיה. לא אם, אלא איך. נכנסנו להרבה פרטים. יש רצון להתגבר על המכשולים ואת זה עושים בעבודה משותפת. אין דרך אחרת". הוא הוסיף כי "יש זהות מוחלטת בין העמדות של ישראל וארה"ב ביחס לנושא של הגרעין האזרחי בסעודיה".
מהבית הלבן נמסר כאמור כי ביידן הזמין את נתניהו לבקר בבית הלבן לפני סוף השנה הנוכחית. בבית הלבן התייחסו גם למתיחות הגוברת ביהודה ושומרון: "הנשיא ביידן הדגיש את הצורך בפעולות מיידיות שיביאו לשיפור המצב הביטחוני והכלכלי של ישראל, וישמרו על האפשרות לפתרון שתי המדינות, שיביא לשלום ארוך טווח עם הפלסטינים. ביידן קרא לכל הצדדים למלא את ההתחייבויות שעליהן הסכימו בפסגה במצרים, בהן הימנעות ממהלכים חד צדדיים". עוד צוין כי שני המנהיגים וצוותיהם הסכימו לפעול כדי לכנס פסגות נוספות כמו אלו שהתקיימו בשארם א-שייח ובעקבה.
הגורם המדיני הבכיר הוסיף כי "ראש הממשלה הודה לנשיא על הפטור המתוכנן מוויזה לישראלים, וזה אמור להתבצע. האמריקנים אמורים להודיע על זה לקראת סוף החודש. ב-28 בספטמבר תפורסם ההחלטה, כשיום קודם לכן מזכיר המדינה בלינקן אמור לתת אותה לשר להגנת המולדת. ישראל עמדה בכל התנאים המקצועיים ואנחנו מאמינים שזה יקרה".

הגורם המדיני הבכיר התייחס גם לאמירה החריגה של נתניהו על כך שנורמליזציה עם סעודיה תסייע לקידום שלום עם הפלסטינים. לדבריו, "אנו דנים בנושאים האלה. נתניהו אמר לביידן שהפלסטינים הם חלק מהתהליך - אבל לא יהיה להם וטו עליו". הגורם הרחיב כי ישראל שואפת ל"הסכם ששתי המדינות יכולות לחיות איתו ולעבור את הרף של שמירה על הביטחון הישראלי. בנושא הגרעין אנחנו רואים עין בעין, גם על מה שאנו מסכימים עליו וגם על מה שלא".
הגורם המדיני הדגיש כי "הנושא הפלסטיני הוא אחד הקשיים בדרך להסכם. יש פה יעד ששלוש מדינות - ישראל, ארה"ב וסעודיה - מעוניינות להגיע אליו. יש רצון גדול, אבל בסוף זה קם ונופל על הפרטים הקטנים - התהליך צריך להיעשות בדיסקרטיות, בכמה מישורים במקביל, ברקע השאלה אם הוא יקדם את הביטחון והכלכלה. ארה"ב מעוניינת שיהיה שקט באזור וגם ישראל מעוניינת בכך. איראן היא גורם שלא מעוניין בשקט הזה, ונתניהו ציין זאת בפני הנשיא ביידן, שמודע לניסיונותיה להבעיר את האזור".
עם זאת, הגורם המדיני אמר שנתניהו לא שוקל שינויים בהרכב הממשלה אם יהיה הסכם עם סעודיה - על אף ששותפיו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' מתנגדים לוויתורים שדורשת ריאד לעשות לפלסטינים. "כל מי שרוצה להצטרף לממשלה ומוכן לקווי היסוד שלה - מוזמן. אבל לא על חשבון אף אחד".
הגורם ציין כי בניגוד לטענות נגד ביידן, "הוא היה חד לגמרי" בפגישה עם נתניהו.
2 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי באו"ם
פגישת ראש הממשלה נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי באו"ם
"יש כנות ביניהם, כל שיקולי ישראל הובהרו". נתניהו וזלנסקי
(צילום: איתמר אייכנר)
במקביל, הגורם המדיני הבכיר התייחס גם לפגישותיו של נתניהו עם המיליארדר אילון מאסק, עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. הגורם ציין כי "הדבר החשוב ביותר בפגישתו של נתניהו עם מאסק היה העובדה שהוא "מוכן לבדוק השקעות בישראל באופן מעשי. זו בשורה גדולה מאוד לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל".
עוד אמר הגורם הבכיר כי נתניהו וזלנסקי דיברו באריכות על המשך הסיוע של ישראל בתחום ההגנה האזרחית. "הפגישה הייתה חיובית", אמר. "כל השיקולים של ישראל הובהרו. ראש הממשלה לא מרח אף אחד, הוא אמר את האמת: 'אני יכול לעזור עד לגבול הזה'. יש כנות בין המנהיגים, לא מנסים למכור מה שלא ניתן למכור".
על פגישתו הראשונה של נתניהו עם ארדואן אמר הגורם המדיני הבכיר כי זו התמקדה בנושא האנרגיה. "נתניהו אמר לארדואן שנבחנת האופציה של הקמת צינור גז לטורקיה, אך טרם התקבלה החלטה", מסר.