המפגש בין ביידן לנתניהו
(צילום: רועי אברהם, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון אינטרקונטיננטל בניו יורק - יותר מתשעה חודשים אחרי שהוקמה הממשלה, דבר חריג במיוחד ביחסים החמים וההיסטוריים בין ארצות הברית לישראל. ברקע התקיימו מחאות מחוץ למלון בניו יורק וגם מול שגרירויות ארה"ב בארץ, וחרף החיבוקים החמים והמילים הטובות - המתח הורגש.
ביידן איחר לפגישה בכ-40 דקות, על אף שהתקיימה במלון שבו הוא שוהה. ההצהרה לתקשורת נמסרה בחדר ממוסך, מה שגרם לבעיות קליטה קשות ולפגיעה בשידור הישיר שלה. הפגישה נמשכה כשעה ולא התארכה מעבר למצופה - בניגוד למפגשי עבר בין מנהיגי המדינות. בחדר הסמוך אמור הנשיא האמריקני להיפגש עם נשיא ברזיל - ושם האווירה חגיגית בהרבה, עם שלטים על השותפות בין המדינות ועל הברית בין העמים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ביידן ונתניהו בפגישתם בניו יורק
( צילום: AP Photo/Susan Walsh)
הכתב המדיני של ynet מדווח מפגישת נתניהו וביידן
(צילום: איתמר אייכנר)

לצד ביידן ונתניהו ישבו בכירים משתי המדינות, בהם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן וראש המל"ל צחי הנגבי. למרות זאת, המנהיגים נועדו בהמשך גם בארבע עיניים.
השניים בחרו לא להתייחס מפורשות למתיחות ביניהם, לפחות בהצהרה הפומבית, ולעובדה שמדובר בפגישה ראשונה ביניהם מאז כוננה הממשלה. ביידן אמנם ניסה לשבור את הקרח והזכיר בהצהרה את היכרותו ארוכת השנים עם נתניהו, אבל הנשיא - שבכמה הזדמנויות השנה הפציר בנתניהו לעצור את המהפכה המשפטית ולקדמה רק בהסכמה רחבה - בחר להדגיש את הערכים הדמוקרטיים ואת חשיבות השמירה על איזונים ובלמים. הוא גם ציין שיש בין השניים פערים.
נתניהו, כתגובה לכך, הדגיש כי ישראל תישאר דמוקרטיה - דבר שעד לאחרונה אף מנהיג ישראלי לא נדרש לעשות בפגישה עם נשיא ארה"ב. ראש הממשלה הקפיד לפזר חיוכים במהלך הפגישה בניסיון להציג אווירה חיובית, אך התנהגותו של ביידן לא התאפיינה ככזו לכל אורכה. הנשיא ביידן, נזכיר, אף התבטא מפורשות באופן חריג לפני כמה חודשים, כשאמר שלא יזמין את נתניהו לבית הלבן - בעדות פומבית נדירה לפגיעה בברית החמה והמסורתית בין המדינות.
2 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ למלון של ג'ו ביידן בזמן פגישתו על בנימין נתניהו
הפגנות מחוץ למלון של ג'ו ביידן בזמן פגישתו על בנימין נתניהו
הפגנות נגד המהפכה המשפטית במקביל לפגישה
(צילום: איתמר אייכנר )
הפגנות מחוץ למלון שבו התקיימה הפגישה
( צילום: איתמר אייכנר )

ביידן ונתניהו גם דיברו בפתיחות יוצאת דופן על נורמליזציה של ישראל עם סעודיה, ולמעשה הצהירו שזו אחת ממטרות פגישתם. במקום מכבסת המילים הנהוגה בדרך כלל, של "קואליציה אזורית", הפעם הוזכרה הממלכה הסעודית במפורש. הנשיא אף התלוצץ ואמר כי אם היו אומרים את הדברים האלה לפני עשר שנים, "היו חושבים ששתינו משהו". נתניהו ציין שהמשקה היה כנראה וויסקי אירי.
ראש הממשלה גם הפתיע כשהזכיר את הפלסטינים בהצהרה המשותפת עם ביידן. "אנחנו יכולים להקים ברית אסטרטגית שתסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי, שיקדם פיוס בין העולם האיסלאמי למדינה היהודית", אמר. "אני מאמין שתחת הנהגתך ניתן להגיע להסכם חסר תקדים עם סעודיה ואף לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים". נתניהו, נזכיר, אמר בעבר ששלום עם סעודיה הוא מפתח לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני - אך התבטאות מפורשת כזו, בממשלה עם המפלגות הקיצוניות ביותר מימין בפוליטיקה הישראלית, נחשבת חריגה.