1 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
ארכיון
(צילום: רויטרס)
לאחר שהמחאה בלמה, לעת עתה, את חקיקת הבזק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, מקדם כעת יריב לוין - שר המשפטים וסוכן הפירוק של בית המשפט העליון - הצעה פייסנית ומתונה לכאורה: הקואליציה הנוכחית, מהשמרניות והגזעניות שידענו, תמנה "רק" שני שופטי עליון. בפועל מדובר במעטפת לגלולת רעל. בארה"ב, לשם נשואות עיני פורום קהלת ושלוחיו, הצליח הנשיא דונלד טראמפ בקדנציה הבודדת שלו למנות שלושה שופטי עליון ולהטות לחלוטין את הרכבו. התוצאה לא איחרה לבוא וביוני האחרון, אחרי כמעט 50 שנה, בוטלה הזכות החוקתית להפלה בארה"ב.
מה יקרה כאן אצלנו? המחיר של הטיה נוספת של בג"ץ ימינה עלולה לעלות בחיי אדם. אין זו אמירה בעלמא או תסריט אימים, אלא מסקנה ישירה. במאבקים רבים העתירה לבג"ץ היא כלי משמעותי מסל הכלים, ולעיתים עצם הגשתה או אפילו האיום בכך מסייע להגיע להישגים מול רשויות אטומות.
רק בחודשים האחרונים הצלחנו ב"רופאים לזכויות אדם" לכפות על משרד הבריאות לבטח ילדים של הורים חסרי מעמד שאשרותיהם פגו (כואב שצריך את בג"ץ כדי להכיר בזכותם של ילדים לבריאות ללא תלות במעמד האזרחי של הוריהם); המשרד חויב לפעול לפתיחת יחידת דיאליזה לילדים בדרום (רק איום בעתירה פקח את עיני המשרד לסבל של משפחות באזור); המדינה חויבה להודיע לבתי החולים שעליהם לעדכן משפחות של אסירים מאושפזים (נורא שצריך את בג"ץ כדי לוודא זאת); המדינה תעניק זכויות סוציאליות ונגישות לביטוח בריאות לפלסטינים להטב"קים שנרדפים בשטחים וחיים בישראל ללא מעמד (ללא התערבות בג"ץ לא הצלחנו להביא את המדינה להקל בסבל של הקהילה הזו).
כיום עומדות על הפרק שתי סוגיות הרות גורל. הראשונה היא קרב בלימה של ממש מול מגפת האופיואידים שמתרגשת עלינו, ורק בזכות דיון בבג"ץ עומת משרד הבריאות עם הסתירה בין עמדת המומחים שלו עצמו לבין הפקרת מטופלים למדרון המסוכן של תלות במשככי כאבים. התיק השני שעודנו מתנהל בבית המשפט מאיר זרקור על הנהלים המעורפלים לגבי סודיות רפואית של תיקים פסיכיאטריים, ורק פנייה לבג"ץ ודרישתו להבהרות הובילו לדיון מקצועי בחשיפה מסוכנת של תיקים אישיים של מטופלים בבית חולים גדול.
אנחנו לא משלים את עצמנו. בג"ץ אינו מגדלור של זכויות אדם, וחותמת הגומי שלו ל"שיקולי הביטחון" שמוצגים בפניו בדלתיים סגורות היא מיסודות עוולות האפרטהייד. גם בנושאים אחרים הוא פוסק נגד המדינה רק לעיתים רחוקות. עם זאת, במקרים רבים מועילים הדיון הפומבי, דרישות בית המשפט להסברים וחשיפת מסמכים לריסון הפגיעה של המדינה בזכות לבריאות.
ד"ר גיא שלוד"ר גיא שלושירז גרינבוים
לכן, חשוב להבין שהאיום הנוכחי של המהפכה המשפטית אינו תיאורטי. לא מדובר רק בדיון משפטי-פילוסופי על הפרדת הרשויות. הקשיבו לנו, אנחנו שנמצאים יום יום בחזית המאבק על החיים של אלו שעבורם בג"ץ הוא קו ההגנה האחרון, אלה שלא הפגנה ולא מאמר בעיתון יצילו אותם. המחיר של מינוי שופט או שניים נוספים בעלי השקפת עולם של עליונות יהודית וקפיטליזם קיצוני הוא חיי אדם.
המחיר הזה ייגבה מהר. בפעם הבאה שנעתור כדי לאשר את יציאתה של אישה חולת סרטן מעזה לטיפולים במזרח ירושלים; בפעם הבאה שנעתור בשם אישה טרנסית לקבלת טיפול מציל חיים להתאמה מגדרית; בפעם הבאה שנעתור בשם ילד של הורים מבקשי מקלט לקבל ביטוח בריאות. גם אם לא יעבירו את פסקת ההתגברות או יבטלו את עילת הסבירות, אם נוותר ונאפשר מינויים פוליטיים עכשיו, נאבד את שארית ההגנה בפעם הבאה. תשאלו את הנערות במיסיסיפי.
  • ד"ר גיא שלו הוא מנכ"ל עמותת רופאים לזכויות אדם
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il