נשיא סין שי ג'ינפינג נועד אחר הצהריים (יום ב') במוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בביקור הראשון שלו שם מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה. הביקור זוכה לתשומת לב רבה בעולם, ונתפס כעדות נוספת למאמציו של שי למתג עצמו כגורם בעל השפעה בזירה הבינלאומית, כשברקע "יוזמת השלום" שסין חשפה בחודש שעבר ובמרכזה קריאה להפסקת אש בין הרוסים לאוקראינים. מנגד, הביקור מעיד גם על הידוק היחסים המתמשך בין מוסקבה לבייג'ינג, שתי מעצמות שיחסיהן מול המערב הידרדרו משמעותית בשנים האחרונות, ואשר מבקשות לפגוע במעמדה הדומיננטי של ארה"ב בסדר העולמי.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב קרמלין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג ב קרמלין
פוטין ושי בקרמלין, בצהריים. כינו זה את זה "חבר יקר"
( צילום: AP )
8 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג אחרי שנחת ב מוסקבה לפסגה עם נשיא רוסיה פוטין
נשיא סין שי ג'ינפינג אחרי שנחת ב מוסקבה לפסגה עם נשיא רוסיה פוטין
שי מתקבל במסדר כבוד במוסקבה, בצהריים. יחתום עם פוטין על הסכם ל"עידן חדש" ביחסים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג אחרי שנחת ב מוסקבה לפסגה עם נשיא רוסיה פוטין
נשיא סין שי ג'ינפינג אחרי שנחת ב מוסקבה לפסגה עם נשיא רוסיה פוטין
שי יוצא מהמטוס. במערב ובקייב מתבוננים בחשדנות רבה
(צילום: AFP)
בפתח פגישתם בקרמלין שוחחו פוטין ושי מול מצלמות הטלוויזיה, ופוטין כינה את שי "חבר יקר" ואמר כי הוא מקנא מעט ב"קפיצה הענקית" שעשתה סין בעשורים האחרונים. פוטין הוסיף כי תחת הנהגתו של שי הפכה סין לחזקה יותר, כשברקע הדמיון שרואים רבים בין שלטונם האוטוריטרי של שני המנהיגים: כמו פוטין גם שי פעל להארכת כהונתו באופן בלתי מוגבל, ורק לאחרונה מונה רשמית לכהונה שלישית כנשיא. פוטין הוסיף כי התעמק ביוזמת השלום של סין וכי בכוונתו לדון בה עם עמיתו. הוא טען כי הוא פתוח תמיד למשא ומתן מול אוקראינה, אבל הסיכויים למו"מ מוצלח בין הצדדים קלושים – לנוכח העובדה שפוטין מסרב מכל וכל לוותר השטחים שכבש, וקייב דורשת זאת כתנאי מינימום. גם שי כינה את פוטין "חבר יקר", והביע ביטחון שיזכה לתמיכה בבחירות לנשיאות רוסיה בשנה הבאה.
ביקורו של שי במוסקבה יימשך יומיים. הקרמלין הגדיר את הפגישה היום כ"לא-רשמית", ומסר כי מחר ייערכו המפגשים הרשמיים בין המנהיגים ואנשיהם. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר כי פוטין יספק לשי "הבהרות" בנוגע לאופן שבו מוסקבה רואה את הסכסוך מול אוקראינה. לדברי הקרמלין במהלך הביקור יחתמו בייג'ינג ומוסקבה גם על הסכם רחב היקף שיכניס את "היחסים האסטרטגיים" ביניהן ל"עידן חדש", ובנוסף תיחתם הצהרת שיתוף פעולה כלכלי עד 2030 לפחות.
עם נחיתתו במוסקבה בצהריים ובפתח המפגש בקרמלין אחר כך מסר שי רק הצהרות כלליות, ובין היתר הביע תקווה שהביקור יהיה "פורה", תיאר את סין ורוסיה כ"שכנות טובות" ואמר כי בכוונתו לקדם יחד עם מוסקבה "סדר עולמי שמבוסס על החוק הבינלאומי". סין, נזכיר, מתחזקת יחסים הדוקים עם רוסיה כבר שנים ארוכות, ואלו רק התהדקו בעקבות העימות של שתיהן עם ארה"ב והמערב. ימים אחדים לפני תחילת המלחמה באוקראינה חתמו פוטין ושי על הסכם שיתוף פעולה "ללא גבולות", כלשונם, ומאז הפלישה סין נמנעה מלגנות את מוסקבה והאשימה שארה"ב היא זו שדחפה את רוסיה לפלוש לאוקראינה.
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור קודם של שי במוסקבה ב2015
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור קודם של שי במוסקבה ב2015
פוטין ושי בביקור קודם שערך הנשיא הסיני במוסקבה, בעשור שעבר. בייג'ינג רוצה להפוך לדומיננטית בזירה הבינלאומית
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
בובה בובות בבושקה בחנות ב מוסקבה של פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג לקראת ביקורו של שי ב רוסיה
בובה בובות בבושקה בחנות ב מוסקבה של פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג לקראת ביקורו של שי ב רוסיה
בובות בבושקה בדמות פוטין ושי בחנות במוסקבה. רוסיה תלויה כלכלית בסינים
(צילום: EPA)
מנגד מנסה סין לשמור גם על ארשת פנים ניטרלית והצהירה כי היא תומכת בשלמות הטריטוריאלית של כלל מדינות העולם – אף שסייעה למוסקבה בחסימת מהלכים בינלאומיים נגדה, בשל הפרת השלמות הטריטוריאלית של אוקראינה. בחודש שעבר חשפה כאמור "יוזמת שלום" בת 12 נקודות, אבל זו לא כוללת אף צעדים קונקרטיים – וקריאתה להפסקת אש בלי דרישה לנסיגה רוסית מהשטחים הכבושים נתפסת במערב כניסיון לקבע את המצב הנוכחי בשטח, באופן שיועיל למוסקבה. אף שהיוזמה הסינית והביקור של שי לא צפויים לפי ההערכות להשפיע על מסלול המלחמה, הם מעידים כאמור על המאמצים ההולכים וגוברים של שי לחיזוק מעמדו הבינלאומי, כשרק לפני ימים אחדים הוא רשם הישג נוסף עם תיווך ההסכם בין איראן לסעודיה.
לקראת הביקור פרסמו אתמול פוטין ושי מאמרי דעה שבהם קראו להידוק היחסים בין ארצותיהם – שי בטור שפרסם בתקשורת הממלכתית ברוסיה ופוטין בטור בתקשורת הממלכתית בסין. במאמר שלו כתב שי כי הוא מקדם באופן "אקטיבי" שיחות שלום בין הצדדים ותיאר את ביקורו ברוסיה כ"מסע של ידידות, שיתוף פעולה ושלום". לדבריו, כדי למצוא "פתרון הגיוני" למה שכינה "משבר", על כל הצדדים לאמץ "חזון משותף וכולל של ביטחון בר קיימא". יצוין כי עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שי לא שוחח מאז תחילת המלחמה, אם כי ב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו שהוא שוקל כעת את האפשרות הזו.

לפוטין יש "תקוות גדולות"

עבור פוטין ביקורו של שי הוא הזדמנות להראות לאזרחי ארצו ולעולם כי יש לו ידיד בעל עוצמה שעומד לצדו אל מול המערב, שפועל לבודד את רוסיה. "אנחנו יכולים להרגיש את השינויים הדרסטיים שעובר הנוף הגיאופוליטי ברחבי העולם", כתב פוטין במאמר שפרסם אתמול בעיתון הסיני הממשלתי "יומון העם". הוא גם שיבח את בייג'ינג על "העמדה המאוזנת" שנקטה סביב המלחמה ועל "ההבנה של הרקע והסיבות האמיתיות" שעמדו מאחורי הפלישה.
8 צפייה בגלריה
כוחות צבא פרו רוסים במריופול
כוחות צבא פרו רוסים במריופול
הכוחות הרוסיים באוקראינה. סין תשלח סיוע צבאי?
(צילום: רויטרס)

פוטין הוסיף כי הוא "תולה תקוות גדולות" בדיונים עם שי, ואחת מהן היא לבטח הידוק שיתוף הפעולה הכלכלי והצבאי בין המדינות: מאז הפלישה אשתקד, ובעקבות הסנקציות הקשות שהטיל המערב על רוסיה, הפכה סין ליבואנית העיקרית של הנפט והגז הרוסיים – באופן שמנע את קריסתה של הכלכלה הרוסית. במערב הזהירו בחודשים האחרונים כי סין שוקלת גם מתן סיוע צבאי לפוטין, אם כי בייג'ינג הכחישה זאת וגורמים אמריקנים הבהירו שהיא טרם קיבלה הכרעה בסוגיה. בינתיים צבאותיהן של סין ורוסיה ממשיכים לערוך תרגילים משותפים, ורק בשבוע שעבר ערכו תמרונים עם צבא איראן בים הערבי.
בארה"ב ובאוקראינה מתבוננים בחשד בביקור של הנשיא הסיני. רשת CNN דיווחה כי בוושינגטון עוקבים מקרוב אחר סימנים שיעידו אולי על נכונותה של סין לסייע צבאית לרוסיה, ושגרירת אוקראינה בארה"ב אוקסנה מראקובה אמרה לרשת החדשות: "אנחנו מאוד מקווים שסין לא תהפוך לשותפה לדבר עבירה במלחמה האיומה הזו". הבוקר, שעות לפני נחיתתו של שי במוסקבה, אמר מזכיר המועצה לביטחון לאומי של אוקראינה אולכסיי דנילוב כי יישום מוצלח של "יוזמת השלום" הסינית מחייב את נסיגתם של הכוחות הרוסיים מהשטחים הכבושים – דרישה שמוסקבה כאמור שוללת. זמן קצר אחרי הנחיתה אמר דובר משרד החוץ האוקראיני אולג ניקולנקו כי קייב מצפה ששי ינצל את השפעתו על רוסיה כדי להביא לסיום המלחמה.
על הביקור מעיבה החלטתו בסוף השבוע של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג להוציא צו מעצר נגד פוטין בגין פשעי מלחמה באוקראינה – ושי הוא המנהיג הראשון בעולם שלוחץ ידיים למנהיג המבוקש – אולם הן מוסקבה והן בייג'ינג לא מכירות בסמכותו של בית הדין. משרד החוץ הסיני תקף הבוקר את בית הדין בהאג, קרא לו להימנע ממה שכינה "פוליטיזציה וסטנדרטים כפולים" – והצהיר כי כמנהיג מדינה פוטין צריך להיות חסין מהעמדה לדין.
8 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג
בית הדין הפלילי בהאג. בייג'ינג תקפה את ההחלטה להוציא צו מעצר נגד פוטין: "סטנדרטים כפולים"
(צילום: shutterstock)
בצהריים הודיעה מוסקבה על התגובה הראשונה שלה לצו נגד פוטין, שמעמיד אותו בסכנת מעצר ב-123 מדינות, ומסרה כי פתחה בחקירה פלילית נגד התובע בהאג ושופטי בית הדין. מדובר כמובן בצעד סמלי בלבד. מוקדם יותר אמר דוברו של פוטין, פסקוב, כי צו המעצר הוא עוד מפגן, אחד מני רבים, של "עוינות מוחלטת" מצד המערב נגד רוסיה ומנהיגה: "אנחנו רושמים אותם לעצמנו, אבל אם ניקח כל אחד ללב, שום דבר טוב לא יצמח מזה. לכן אנחנו מתבוננים על זה ברוגע, רושמים לעצמנו הכול בתשומת לב רבה, וממשיכים לעבוד". פוטין עצמו טרם התייחס ישירות להאשמות נגדו, אך במפגן של התרסה ביקר אתמול בעיר הכבושה מריופול במזרח אוקראינה.

בלי אייפונים בקרמלין

על רקע המתיחות מול המערב, בתקשורת הרוסית דווח הבוקר כי הקרמלין הורה לפקידי הממשל הרוסי להפסיק לעשות שימוש באייפונים, מחשש שהסמארטפונים של חברת אפל חדירים יותר לניסיונות מעקב של המודיעין המערבי. לפי הדיווח של העיתון "קומרסאנט", סגן ראש הממשל הנשיאותי במוסקבה סרגיי קיריינקו הורה לפקידים להחליף את האייפונים שלהם עד 1 באפריל. גורמים עלומי שם סיפרו לעיתון כי קיריינקו אמר לפקידים: "או שתזרקו את האייפון, או שתביאו אותו לילדים".
8 צפייה בגלריה
אייפון 14 פרו
אייפון 14 פרו
הקרמלין הודיע: בלי אייפונים לפקידי ממשל
(צילום: AFP)
דובר הקרמלין פסקוב לא אישר את הדיווח, אבל גם לא הכחיש אותו והזהיר כי כל סוגי הסמארטפונים עלולים להיות חדירים לניסיונות מעקב ולפיכך לא ראוי לעשות בהם שימוש בעיסוק ממשלתי רשמי. פוטין עצמו, יצוין, הצהיר בעבר שאין לו סמארטפון, אבל פסקוב ציין שהוא גולש מעת לעת באינטרנט.
במקביל לפסגה במוסקבה, גם בלונדון ייערך היום מפגש בינלאומי שמטרתו לחזק את בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – על רקע הצו שהוציא נגד פוטין. בדיונים בלונדון ישתתפו שרי משפטים מרחבי העולם, וסגן ראש הממשלה הבריטי דומיניק ראב אמר כי מטרת הפסגה היא להבטיח ש"פושעי מלחמה יישאו באחריות לזוועות שביצעו באוקראינה במהלך הפלישה הלא-חוקית והלא-מוצדקת הזו".
גם מבריסל הגיעה בצהריים בשורה משמחת עבור קייב: מדינות האיחוד האירופי הגיעו שם להסכם שבמסגרתו ירכשו עבורה לפחות מיליון פגזים ארטילריים, שנחוצים מאוד לאוקראינים בשדה הקרב, בשווי של כ-2 מיליארד אירו. הקרבות בחזית נמשכים כל העת, בעיקר בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה – כשהקרב הקשה והארוך מכולם ממשיך להתחולל בעיר האסטרטגית בחמוט.