4 צפייה בגלריה
ההורים השכולים בועדה למניעת אסונות
ההורים השכולים בועדה למניעת אסונות
"האחראי צריך לשים את המפתחות וללכת". ההורים השכולים בוועדה למניעת אסונות, היום
(צילום: מוטי קמחי )
הוריהם של הנספים מאסון נחל צפית הגיעו היום (חמישי) לדיון על דוח הביניים שהוגש לפני כעשרה ימים לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון מוועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות בפעילות המכינות הקדם-צבאיות. הדיון בוועדה, שהוקמה בעקבות אסון נחל צפית, התמקד בעיקר בפרק ההמלצות.
לפי המלצות דוח הביניים חלה חובה על משרדי הביטחון, החינוך וההתיישבות להטמיע את תנאי הבטיחות במכינות. בנוסף, על מפעילי המכינות להתאים את ההוראות של משרד הביטחון וחוזרי המנכ"ל של משרד החינוך לפעילויות המכינה. כמו כן, חובת הדיווח מוטלת על המכינה ומפעיליה, והיא כוללת דיווח שוטף, לרוב אירועים חריגים, גם במקרים של הטרדות מיניות.
4 צפייה בגלריה
אבי נעים ושולמית וסרקרוג
אבי נעים ושולמית וסרקרוג
"זיהיתי הסרת אחריות של משרדי הממשלה". אבי נעים והשופטת שולמית וסרקרוג בדיון היום
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
"הוועדה לא מצביעה על אנשים שברחו מאחריות". יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
(צילום: צילום הורנשטיין)
בדיון נכחו השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג שעומדת בראש הוועדה, וחברי הוועדה האלוף (במיל') גרשון הכהן ואבי נעים שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד ההתיישבות. בדיון השתתפו חלק גם סמנכ"ל חירום ביטחון ובטיחות במשרד החינוך אריה מור ומנכ"ל מועצת המכינות דני זמיר.
נעים אמר בדיון כי "זיהיתי הסרת אחריות של משרדי הממשלה. אנחנו מצפים מהם לקחת אחריות ומנהיגות ולעשות ככל שניתן למנוע אסונות כאלו". אריק שמיר, אביה של שני שמיר שנספתה באסון נחל צפית, אמר כי יש לו טענות קשות נגד משרדי הממשלה, ובראשן העובדה "שהוועדה לא מצביעה על אנשים ספציפיים שברחו מאחריות. שלפחות תירשם להם הערה בתיק האישי".
השופטת בדימוס וסרקרוג אמרה כי קיימת בדוח אחריות ציבורית, אך אין לוועדה סמכות למצוא אשמים, שכן מדובר כבר במשפט פלילי. "במדינה מתוקנת הוועדה קמה מיד ולא שלוש שנים אחרי", הוסיף נעים. לדבריו, "אנחנו ארבע שנים אחרי האסון ועדיין מתפלפלים בנושא. בטרגדיה כזו לא צריך לתת פרשנות לחוק, אלא האחראי לנושא היה צריך לשים את המפתחות וללכת".

4 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
אזור נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
אייל בללי, אביה של גלי בללי שנספתה באסון, אמר כי "לכל ארגון יש את העומד בראשו. ארבע שנים אחרי, אם קורה כזה אסון היום, למי פונים? זו שאלה שאין עליה תשובה". מנכ"ל מועצת המכינות זמיר אמר בדיון: "אף מכינה לא רואה את כללי הביטחון באופן וולונטרי. במציאות זו חובה. צריך להיות משרד אחד שיאחד את המכינות תחתיו, והאחריות תהיה שלו".
מטעם עורכי הדין אהרן מיכאלי ודנה קאופמן ממשרד גולדפרב זליגמן, המייצגים תשע מהמשפחות השכולות נמסר: "דוח הביניים של ועדת הבדיקה מחזק ומאשש את עמדת ההורים השכולים, כפי שהובעה לאורך כל הדרך. לפיה, בניגוד לעמדת משרדי החינוך והביטחון ומנכ"ל משרד החינוך דאז, משרדי הממשלה היו ועודם מחויבים על-פי דין לפקח על פעילות המכינות הקדם-צבאיות ולהסדיר את כללי הבטיחות להתנהלותן בכל ספקטרום".
"לצערנו הרב, הישיבה שנערכה היום לדיון במסקנות הוועדה הדגישה את המשך ניסיון המשרדים להתחמק מאחריות, ולא נעשה כל מאמץ אמיתי להביא להסדרה מהירה וליישום מסקנות דוח הביניים. נדרש מראש הממשלה ושר ההתיישבות, שר הביטחון ושרת החינוך לדאוג להסדרה מהירה ויסודית של עולם המכינות".