"הוא בדק אותי על הכיסא ואמר לי ללחוץ כדי לראות את רצפת האגן, אם היא חזקה. שתי האצבעות שלו היו בתוך הנרתיק שלי ועם האגודל שלו הוא נגע לי בדגדגן ולחץ לי עליו. התכווצתי ממש. לא הבנתי למה הוא נוגע לי שם. הרי בכל שנותיי כשהייתי אצל גינקולוגים, גברים ונשים כאחד, מעולם לא נגעו לי בדגדגן": כך מספרת דנה (49), שקראה בסוף השבוע את העדויות נגד פרופ' אלקלעי כפי שפורסמו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ורצתה לשתף גם היא על שאירע לה לפני שמונה שנים אצל אותו גינקולוג בדיוק. רק בעקבות העדויות האחרות הבינה דנה שגם היא הוטרדה מינית.
4 צפייה בגלריה
 "לא הבנתי למה הוא נוגע לי שם"
 "לא הבנתי למה הוא נוגע לי שם"
"לא הבנתי למה הוא נוגע לי שם"
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יובל חן, מתוך אתר שיבא)
ביום שישי נחשף כאן כי מספר תלונות על תקיפות מיניות הוגשו נגד פרופ' מנחם (מני) אלקלעי, מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה בבית החולים שיבא בתל השומר וגינקולוג בכיר. ארבע נשים שונות סיפרו על הטיפול שעברו אצל אלקלעי, ובעקבותיהן הגיעו נוספות. בשבת התווספה נטע, הבוקר (ראשון) אלה דנה ותמר. אמש הודיע המרכז הרפואי שיבא כי פרופ' אלקלעי הודיע להנהלת בית החולים על יציאתו לחופשה.
בעקבות המקרה, החליטה דנה שלא להגיע שוב לפרופ' אלקלעי. "לא התקרבתי אליו יותר. שמרתי איתי את הזעזוע הרבה זמן. ידעתי שזה תחום אפור וחשבתי שאולי הוא יודע מה הוא עושה - אבל גם כשביני לבין עצמי ידעתי שזו פגיעה מינית, שיכנעתי את עצמי שזה רק בראש שלי ושזה לא נורא. כשראיתי את השם שלו בעקבות הפרסום, אמרתי: 'בום, זו לא רק אני'".
4 צפייה בגלריה
מנחם מני אלקלעי
מנחם מני אלקלעי
"לא התקרבתי אליו יותר". אלקלעי
( מתוך אתר שיבא)
תמר (32) סבלה בעבר מבעיות גינקולוגיות וקבעה תור אצל פרופ' מנחם אלקלעי. "זו הייתה בדיקה מאוד מוזרה", היא משחזרת. "הוא הכניס משהו לנרתיק ושאל 'את נהנית מזה?'. בזמן שהוא בתוכי הוא דיבר איתי על יחסי מין ושאל, 'את מקיימת יחסי מין? את נהנית בסקס?', תוך שהוא נוגע בי במקומות אינטימיים שלא קשורים לבדיקה. הייתי נבוכה בטירוף. ידעתי שזה מוזר ושזה לא אמור לקרות".
כעבור מספר חודשים, חברתה של תמר הגיעה לבדיקה אצל פרופ' אלקלעי גם כן. שתיהן הצליבו מידע והבינו שעברו פגיעה מינית. "היא אמרה לי שהיא עברה אצלו בדיקה מאוד מוזרה. דיברנו על זה ולשתינו הוא עשה פחות או יותר אותו הדבר. כינינו אותו 'החלאה' במהלך השנים ותהינו אם הוא עדיין ממשיך לעשות את זה לנשים אחרות. עכשיו, אחרי הכתבה, אני מבינה שצדקתי ושאכן היה שם משהו לא תקין. הייתי גם בבדיקות גינקולוגיות נוספות אחריו, כמובן שלא אצלו. בחיים לא נגעו בי ככה ולא שאלו אותי אם אני נהנית מזה או מסקס בזמן הבדיקה או בכלל".
4 צפייה בגלריה
נטע שם בדוי, אישה שהוטרדה מינית על ידי הגינקולוג הבכיר
נטע שם בדוי, אישה שהוטרדה מינית על ידי הגינקולוג הבכיר
"חשבתי שאולי הוא יודע משהו שאני לא". נטע (שם בדוי)
עד כה העידו רות (56), מיכל (30), חיה (32) ועדי (50). אחריהן, כאמור, הייתה זו נטע (שם בדוי). כל אחת מהן סיפרה על הטיפול שעברה אצל אלקלעי ועל הצלקות שהוא הותיר בה גם שנים אחרי. המקרה של עדי, למשל, אירע לפני 18 שנה. "באתי אליו מספר פעמים לבדיקות בין הריונות", שחזרה בשבוע שעבר. "באחת מהן הוא נגע בי באופן מיני, כאילו הוא רוצה לגרות אותי. קפאתי. שאלתי: 'מה אתה עושה?', והוא אמר שהוא בודק. אחרי כמה דקות קפצתי מהכיסא, לקחתי את הדברים שלי והלכתי".
אצל נטע זה קרה באוגוסט האחרון. "לפני שנתיים הוא עשה לי ניתוח ששינה לי את החיים. באוגוסט חזרו לי הכאבים וקבעתי אצלו תור בבית החולים". אחרי שגער בה על שלא נכנסה להיריון, הוא ביקש שתעלה על הכיסא לבדיקה. "הוא אמר - 'אני הולך ללחוץ לך על נקודה בדגדגן'. לא הבנתי מה זה אומר. חשבתי שאולי אני לא יודעת הכול, אולי הוא יודע משהו שאני לא. ניסיתי לנשום עמוק, הייתי קפואה והוא פשוט נגע בדגדגן, החדיר אצבע לנרתיק ואצבע לרקטום, והמשיך במשך דקות ארוכות מאוד".
רות, המתלוננת הראשונה במשטרה נגד פרופ' אלקלעי, אמרה הבוקר לאולפן ynet: "זה קרה לפני שמונה שנים, אני גיגלתי עליו כדי לראות ולנסות ולחקור אם בנות אחרות גם הרגישו כמוני. הפגיעה אצלי היא כפולה - הוא פגע בי רפואית, עשה לי נשק מאוד חמור ועד עכשיו יש השלכות לזה. יצאתי מהמרפאה הפרטית שלו בהרגשה מאוד קשה, הייתי מאובנת, לא ידעתי מה לומר. זה היה נורא.
"בפעם אחרת הוא הגיע לבית חולים שבו הייתי מאושפזת בגללו. הוא אמר לי 'תעלי, אני אבדוק אותך'. אחרי שהוא עשה מה שעשה, אמרתי לו 'תגיד, מה אתה עושה? אתה בסדר?', והוא ענה לי 'את בהיסטריה'. אמרתי לו שאני לא בהיסטריה, הפסקתי את זה והוא הלך. הרגשתי מאוד מחוללת, זו הייתה הפעם השנייה".
- וחשת שזה היה על רקע מיני? "ברור, אישה מוטרדת היא אישה שמרגישה מוטרדת. עברתי לפחות 30-20 בדיקות כאלה בחיי, מעולם לא הרגשתי ככה, מעולם לא טיפלו בי ככה ולא עשו את מה שהוא עשה. כל מה שהוא עשה היה לזה אופי ממש מיני, התביישתי אפילו לדבר על זה. ביום שישי, כשקראתי את הכתבה, הכול התפרץ לי. לא ישנתי כל הלילה, רק בכיתי ונזכרתי במה שהוא עשה. שלחתי לו הודעה, הוא קרא אותה ואמרתי לו שסלחתי לו על הפגיעה הרפואית, אבל על הפגיעה המינית אני לעולם לא אסלח לו".

"הכניס את היד ונגע בנקודות גירוי"

ל' שגם היא זיהתה את עצמה כקורבן לכאורה למעשיו של פרופ' אלקלעי, סיפרה: "בינואר 2020 הלכתי אליו, הוא פרופסור מאוד מפורסם, איש מקצוע מאוד ידוע בתחום. רציתי ללכת לטוב ביותר, אז הלכתי לטוב ביותר במרפאה הפרטית שלו. מאוד כאב לי, אמרתי לו שיפסיק ושאני רוצה הפסקה. הוא אמר לי להירגע קצת ושאחר כך נמשיך. ואז הוא פשוט נגע בי, הכניס את היד שלו ונגע בי בנקודות גירוי. הרגשתי שזה לא בסדר, אמרתי לו 'מה אתה עושה?', והוא אמר לי 'לא לא, זה רק בשביל להרגיע אותך'.
"ביקשתי ממנו להפסיק, הייתי בשוק. אני כועסת על עצמי כי אני לא ילדה קטנה, אני אישה מבוגרת. באותו רגע הרגשתי מאובנת וחשבתי שאולי אירגע וזה יעבור, אבל המחשבות בראש היו מבולבלות. זה נמשך אולי שתי דקות קצרות, אבל מבחינתי זה היה נצח. כשיצאתי ירדתי לאוטו והתחלתי לבכות. אחר כך התקשרתי לחברה ולמרפאה וביקשתי שיחזור אליי. בערב הוא חזר אליי, אמרתי לו 'מה עשית לי?' והוא ענה 'זה היה כדי להרגיע אותך, שום דבר'. אחר כך לא רציתי לשמוע אותו, מיהרתי לבטל את המשך התורים והתחלתי לחפש איפה אני מתלוננת. לא רציתי לוותר, רציתי להילחם".
ל' סיפרה כי פנתה בנושא למשרד הבריאות, אולם לדבריה פרופ' אלקלעי המשיך לקבל מטופלות גם לאחר תלונתה. "במאי 2020 הגעתי למשטרה, כי בנציבות שירות המדינה אמרו לי להגיש שם את התלונה. חקרו את התלונה, העבירו את זה לפרקליטות ובדצמבר 2020, בדיוק לפני שנה, סגרו את התיק. הפרקליטות הודיעה לי שאין ראיות מספיקות לחקירה ושהם סוגרים את התיק. לא ויתרתי, הגשתי ערר והחקירה נפתחה מחדש".
4 צפייה בגלריה
י', אישה שהוטרדה מינית על ידי  הגינקולוג הבכיר
י', אישה שהוטרדה מינית על ידי  הגינקולוג הבכיר
מיכל
(צילום: יובל חן)
מטעמו של פרופ' אלקלעי נמסר בתגובה: "מדובר ברופא גינקולוג ותיק ומוערך שטיפל באלפי מטופלות במסירות ובמקצועיות. עבודת הגינקולוג רגישה ואינטימית, ונוכח זה חשוף העוסק בה לתלונות יותר מכל תחום רפואי אחר. הרופא לא ביצע מעולם מעשים מגונים במטופלותיו. חשוב להבין כי התלונות בתחום זה הינן בדרך כלל תלונות סרק או כאלה הנובעות מחוסר הבנה של הנבדקות, ולא ממעשים פסולים של הרופא המטפל. רוב התלונות המוזכרות כאן נחקרו כבר ונגנזו וזה יהיה קרוב לוודאי גורלה של התלונה האחרונה".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה פתחה בחקירה בעקבות התלונות שהוגשו, בימים אלה החקירה עודנה מתנהלת בליווי הפרקליטות. מטבע הדברים איננו מפרטים על אודות חקירות מתנהלות, אולם נמשיך לחקור במטרה להגיע לחקר האמת".
מבית החולים שיבא נמסר: "למרכז הגיעה תלונה לפני מספר שבועות אשר טופלה מיד והועברה לנציבות שירות המדינה. אנו פועלים בהתאם להנחיותיהם".
מהמרכז הרפואי פדה-פוריה, שגם שם עבד פרופ' אלקלעי ואחת הנשים שהעידו על מעשיו עברה שם טיפול אצלו, נמסר בתגובה: "התלונה הגיעה להנהלת המרכז הרפואי והועברה מיד לטיפולה של הממונה על מניעת הטרדות מיניות בבית החולים. הממונה עדיין מלווה את הטיפול בתלונה מול המתלוננת ובתיאום עם נציבות שירות המדינה. במקביל נמסר לנו שהאישה הגישה תלונה גם במשטרה. נציין, כי אתמול בערב הרופא יצא לחופשה והוא לא מגיע לבדיקות או ניתוחים בבית החולים. אנו ממתינים להמשך הנחיות הנציבות ונפעל על פיהן".
בהכנת הכתבה השתתפה אלכסנדרה לוקש