3 צפייה בגלריה
שגריר ישראל עם קורבנות ההפצצות
שגריר ישראל עם קורבנות ההפצצות
שגריר ישראל באזרבייג'ן, ג'ורג' דיק
(צילום: שגרירות ישראל באזרבייג'ן)
כבר שנים ארוכות מוכרת ישראל לאזרבייג'ן נשק וציוד צבאי, ועכשיו, לאחר חידוש הלחימה בינה לבין ארמניה - ישראל העבירה בסוף השבוע ציוד רפואי והומניטרי לאזרחים שנפגעו בהפצצות ארמניות בלחימה על חבל נגורנו קרבאך. הלחימה בשבועות האחרונים כוללת קרבות אוויר, ארטילריה ושריון וגובה קורבנות רבים.
האזרים ביקשו לאחרונה סיוע הומניטרי ורפואי כדי לעזור לעשרות אזרחים שנפגעו מהפצצות ארמניות בעיר גנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן. 15 אזרחים נהרגו בהפצצות, עשרות נפצעו וחלקם איבדו את בתיהם שנהרסו.

ישראל נענתה לבקשת הסיוע, כולל ציוד לאלה שאיבדו את בתיהם: תנורי חימום, בגדים ארוכים, שמיכות, ערכות עזרה ראשונה, ועוד. בנוסף, החבילה השנייה שניתנה ביום שישי כללה ציוד רפואי מתכלה, וייתכן כי יישלח ציוד רפואי נוסף בהמשך, לפי הצורך. לפני כשבועיים ישראל הציעה סיוע הומניטרי גם לארמניה, אך זו לא נענתה להצעה לפי שעה.
שגריר ישראל באזרבייג'ן, ג'ורג' דיק, מסר את הסיוע בגנג'ה, וביקר באתרי הפגיעות בהם נהרגו אזרחים חפים מפשע והניח פרחים לזכרם, ואף פגש אזרחים שאיבדו את יקיריהם ובתיהם, והם הביעו הכרת תודה לישראל. הסיוע ניתן אך ורק לאזרחים, ולא לנפגעי הלחימה.
3 צפייה בגלריה
שגריר ישראל עם קורבנות ההפצצות
שגריר ישראל עם קורבנות ההפצצות
"ישראל מתפללת לפתרון של שלום בקונפליקט". השגריר הישראלי עם קורבנות ההפצצות
(צילום: שגרירות ישראל באזרבייג'ן)
בביקורו בגנג'ה אמר השגריר דיק: "באתי לגנג'ה כדי לפגוש באופן אישי את תושבי העיר, וכדי להיות עד לתוצאה הטרגית של ההתקפה. באתי להביע את תנחומיי ותנחומי מדינת ישראל לקורבנות ולאחל החלמה מהירה לפצועים. פגשתי כמה מהקורבנות ואפגוש עוד בהמשך, הסיפורים שלהם קורעי לב. כישראלים, אנו יודעים את האפקט ההרסני של מלחמה, במיוחד כאשר אזרחים חפים מפשע מותקפים. אלימות נגד אזרחים, לא משנה מאיזה לאום או דת, היא לא מקובלת. אף אחד לא צריך לאבד את יקיריו, ידידיו או שכניו בזמן שהם ישנים בשלווה בלילה.
"אנו מעריכים את הידידות שלנו עם אזרבייג'ן, היא נטועה עמוק בהיסטוריה ובאה לידי ביטוי במגוון רחב של תחומי שיתוף פעולה. הידידות שלנו היא בין האומות ולא מכוונת נגד אף אחד אחר. ישראל מתפללת לפתרון של שלום בקונפליקט הזה כך שכל עמי האזור יחיו בשלום, חופשיים מפחד ובכבוד שמגיע להם".
ישראל מנהלת מערכת יחסים אסטרטגית ענפה עם אזרבייג'ן. לפי דיווחים, ירושלים מזרימה לבאקו כלי נשק רבים, ועל רקע הטענות שהיא ממשיכה בכך גם כעת, כשהלחימה בנגורנו קרבאך נמצאת בשיאה, החזירה בתחילת החודש ארמניה את שגרירה מתל אביב לירוואן. לפני כשבועיים נשיא חבל נגורנו קרבאך, אראיק הרוטיוניאן, האשים את ישראל בשותפות ל"רצח העם" שמתנהל לדבריו נגד הארמנים בחבל הבדלני.