ארבעה ימים לאחר הפרסום באל-ג'זירה של תמונות חדשות שלא נראו של גלעד שליט בשבי והקלטה המזויפת ככל הנראה של "חייל ישראלי שבוי", הגיעה היום (ד') לקהיר משלחת מצומצמת של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס. בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", שדיווח על כך, ציינו כי מדובר כחלק מהמשא ומתן העקיף על עסקת שבויים, במטרה להחזיר לישראל את גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול, ואת האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
בקהיר כבר נמצאת משלחת של הזרוע המדינית של חמאס, לטובת שיחות עם הפלגים הפלסטינים ומשא ומתן על עסקת שבויים, בתיווך המודיעין המצרי. לפי הדיווח, כעת הגיעה כאמור לבירת מצרים גם משלחת בכירי הזרוע הצבאית, בראשות סגן ראש הזרוע הצבאית מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף - ולצורך המשא ומתן העקיף מול משלחת ביטחונית ישראלית שגם הגיעה לקהיר למטרה זו.
השיחות צפויות להתנהל באותו האופן שבו נוהל המשא ומתן לשחרור גלעד שליט - שני הצדדים יושבים בחדרים נפרדים, והמתווכים המצרים מדלגים ביניהם.
מצרים משקיעה בחודש האחרון מאמצים גדולים ומפעילה לחץ על שני הצדדים על מנת להביא לפריצת דרך בסוגיית השבויים והנעדרים כדי לסיימה. ישראל מצידה קושרת מאז סיום מבצע "שומר החומות" בין הגעה לפתרון בעניין זה לבין המשך ההסדרה וההקלות לרצועה.
1 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
כבר בשבוע שעבר אמר גורם מדיני בכיר שגברו הסיכויים להגעה לעסקת חילופי שבויים עם חמאס, ולדבריו ישראל מחכה כעת להצעה מצד המתווכים המצרים לעסקה שכזו. הוא הוסיף כי המצרים "מושקעים בסוגיה" ומבינים שללא פתרון בעיית השבויים והנעדרים לא יתבצע שיקום של ההרס הרב שנגרם ברצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות".
המעורבות המצרית בהשגת הפסקת האש הפכה את קהיר לנכס בעיני הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן, הרואה בה גורם מפתח לשמירה על היציבות באזור. מדובר לפיכך בהישג גדול מבחינת הנשיא המצרי עבד אל-פתאח א-סיסי, ששיפר את מעמדו הבינלאומי.
הגורם ציין כי המצרים נחושים להגיע לעסקה, וישנה ציפייה שיניחו על השולחן הצעה בקרוב. בישראל מעריכים שהמצרים יפעילו לחץ כבד על חמאס להתגמש בעניין השבויים והנעדרים, כדי להתניע את שיקום הרצועה בתמיכה רחבה של הקהילה הבינלאומית.
חמאס מתעקש לפי שעה להפריד את סוגיית השבויים והנעדרים מסוגיית שיקום רצועת עזה, ולדון בשתי הסוגיות בערוצים שונים, אולם בישראל מכריזים שוב ושוב כי לא יסכימו לכך, למעט מתן סיוע המוגדר הומניטרי, כמו מים, חשמל וכדומה.
בעקבות פרסום הקלטת באל-ג'זירה הבהירה משפחת מנגיסטו כי הקול לא נשמע כזה של אברה. עד כה משפחת א-סייד לא התייחסה להקלטה. מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום אמר כי "חמאס נמצא במצוקה לאחר המכות הקשות שספג במבצע שומר החומות ועושה כאן ניסיון למניפולציה זולה ושקופה. ישראל מודעת היטב למצבם של הבנים הדר גולדין ואורון שאול זכרם לברכה, ושל שני האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד שחצו את הגבול בעודם בחיים. מדינת ישראל תמשיך לפעול בנחישות ובאחריות להשבת הבנים והאזרחים".