ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק התחסן היום (ראשון) לקורונה בקופת חולים מכבי. בריאיון לאולפן ynet הוא התייחס למבצע החיסונים וטען כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא אחראי לו: "אני לא חושב שהוא הזיק, אבל הוא לא הסיבה שהחיסונים כאן. פייזר מצאה בישראל מקום נכון לפיילוט".
3 צפייה בגלריה
אהוד ברק
אהוד ברק
"פייזר לא מנהלת את ענייניה לפי שיחת טלפון". ברק
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"החיסונים - לא בגללו ולא בגלל מה שקרה בסלוניקי". נתניהו מתחסן
( צילום: תומר אפלבאום)
לדברי ברק, "ניהול משבר הקורונה היה כישלון. מחדל של ניהול, של מנהיגות ושל דוגמה אישית, ועוד ידובר בו". הוא התייחס למבצע החיסונים ואמר: "בסך הכל זה דבר מבורך ואני רוצה לברך את כל העוסקים במלאכה - קופות החולים, נציגי פייזר וגם ראש הממשלה. אבל, לא צריך להתבלבל. לא נתניהו הביא את החיסונים, אלא פייזר מצאה בישראל מקום נכון לפיילוט, בגלל קופות החולים".
ברק הסביר את טענתו: "יש כאן קופת חולים שמחזיקה נתונים 40 שנה אחורה על כל המחוסנים בני שכבת הגיל שלי. שני שליש משכבת הגילאים הזו נמצאים אצלה בנתונים. אין דבר כזה בשום מקום בעולם. זה נכס עצום לפייזר, כי הוא מאפשר להראות שכשמישהו מת אחרי שהתחסן - ואנשים בגילי נוהגים למות לעיתים יותר קרובות - הוא לא מת בגלל החיסון, אלא כתוצאה ממחלת רקע כלשהי".
"הנתונים הללו הם אוצר, ולכן פייזר, בכוונת מכוון, הקדימה את הגעת החיסונים. לא בגלל השיחות של נתניהו עם המנכ"ל ולא בגלל מה שקרה בסלוניקי לפני 80 שנה. פייזר יכולה להראות שהם לקחו מדינה כמעט שלמה, וחיסנו את כל שכבת הסיכון. כל מי שימות לאחר מכן יוכלו לבדוק אם היה לו קשר לחיסון או מחלת רקע".
3 צפייה בגלריה
אהוד ברק מתחסן חיסון חיסונים נגיף קורונה ריאיון אולפן ynet
אהוד ברק מתחסן חיסון חיסונים נגיף קורונה ריאיון אולפן ynet
ברק מתחסן
(צילום: עמית הובר)
אז חברת פייזר ראתה בנו שפני ניסיונות? "לא רוצה לקרוא לזה שפנים, כי הם חברה אחראית בסך הכל. אבל, כשמפתחים חיסון בתוך שנה אחת, במקום הנורמה של חמש-עשר שנים, יש דברים שצריך להוכיח אותם - לגבי היעילות והאמינות של החיסון, ובעיקר לגבי אי הקטלניות שלו. אחד המנכ"לים של פייזר בעבר היה איש סטנפורד כמוני, והכרתי אותו היטב. זו לא חברה שמנהלת את ענייניה לפי שיחות טלפון. זו חברה ציבורית שנמצאת תחת מיקרוסקופ ונתונה לסכנת תביעות. הם לא עושים שום דבר במקרה, הכול קשר לצורך שלהם לעבור בצורה שאפשר להגן עליה אחר כך בכל התפתחות".
"אין לזה קשר לנתניהו", קבע ברק. "אני לא חושב שהוא הזיק, אבל הוא לא הסיבה שהחיסונים כאן".
ברק נשאל על האפשרות שיחזור לראשות מפלגת העבודה בבחירות הקרובות, והשיב: "אני לא עוסק בעצמי. הגיע הזמן להעביר את הלפיד, לא רק לדור אחריי - אלא לשני דורות אחריי. ואני ממליץ מאוד להביא נשים. הקורונה הוכיחה שנשים מטפלות במשברים ברמה הלאומית הרבה יותר טוב מגברים. יש להן הרבה פחות אגו, הרבה פחות טסטוסטרון, קצת פחות שרירים ומוח שעובד בצורה יותר שיטתית. זה כמובן בהכללה".
"הגיע הזמן להעביר את ההובלה", הוסיף. "צריך לעשות ריסטארט. בשום מדינה בעולם איש לא מעלה על הדעת שאדם שעומד למשפט על שוחד, מרמה והפרת אמונים, בעודו מכהן כראש ממשלה, יוכל לרוץ עוד פעם. מתקשרים אליי מנהיגים מכל העולם כדי לשאול איך זה יכול לקרות".