3 צפייה בגלריה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה
כבר יותר מ-25 שנה בפייזר. המנכ"ל אלברט בורלה
(צילום: AP)
ד"ר אלברט בורלה הוא האיש שגרם אמש (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו להעריך שישראל תקבל את חיסון הקורונה של חברת פייזר. "ביקשתי לשוחח איתו, הוא מיד נענה", סיפר נתניהו. "מתברר שאלברט בורלה מאוד גאה במוצאו היווני ובמוצאו היהודי מסלוניקי. אחרי השיחה הזאת אני משוכנע שנשלים את החוזה".
ההודעה על הצלחה בניסוי לחיסון הקורונה שלה שמה את חברת פייזר בכותרות עם תווית אחת גדולה - תקווה לקץ המגפה. ד"ר בורלה, יו"ר ומנכ"ל חברת התרופות, אמנם מכר את רוב המניות שלו בחברה רגע אחרי שהכריזה על יעילות החיסון - אך אין זה מרמז על האמון שלו בחיסון, אחרי יותר מ-25 שנות עבודה בפייזר.

נתניהו הגדיר את השיחה עם בורלה כ"מאוד חמה ולבבית", וציין כי ישראל מנהלת עם פייזר משא ומתן לרכישת החיסון. "הוא אמר לי שהוא מאוד מעריך את טיפוח היחסים בין יוון לישראל, שאני מוביל בשנים האחרונות", סיפר.
לדברי נתניהו, "אחרי השיחה הזאת, שהייתה מאוד עניינית ומאוד מעשית, אני משוכנע שאנחנו נשלים את החוזה עם חברת פייזר. זאת בשורה מאוד חשובה להבאת חיסונים רבים לכם אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
בקבוקון חיסון נגד קורונה של חברת פייזר
בקבוקון חיסון נגד קורונה של חברת פייזר
בקבוקון חיסון נגד קורונה של חברת פייזר
(צילום: רויטרס)
בורלה בן ה-59 מנהל את החברה מתחילת 2019. הוא נולד בסלוניקי ובגיל 34 עזב את יוון כדי להתקדם בקריירה בתעשיית התרופות, ומאז הוא מחלק את זמנו בין ארבע מדינות שונות. משפחתו הגיעה לסלוניקי מספרד לפני כ-600 שנה, והוא בן לניצולי שואה מהקהילה היהודית בעיר שנמחקה כמעט לחלוטין על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה.
בורלה הוא דוקטור לרפואה וטרינרית ובעל תעודת דוקטורט בביוטכנולוגיה של הרבייה מבית הספר הווטרינרי של אוניברסיטת אריסטו. בשנת 2020 דורג כמנכ"ל הבכיר של אמריקה בתחום התרופות על ידי המגזין "משקיעים מוסדיים". הוא חבר בוועד הפועל של השותפות למען ניו יורק, חבר במועצות המנהלים של פייזר בע"מ, קרן פייזר, PhRMA וקטליסט - ונאמן מועצת העסקים הבינלאומיים של ארה"ב.

בחברת פייזר בנה בורלה קריירה מגוונת ומצליחה, וביצע בחברה מספר תפקידים גלובליים בכירים במגוון שווקים ותחומים. לפני כניסתו לתפקיד המנכ"ל בינואר 2019, שימש כמנהל התפעול הראשי של פייזר החל מינואר 2018 - והיה אחראי על פיקוח על האסטרטגיה המסחרית של החברה, ייצור והליכי פיתוח מוצרים בינלאומיים.
לפני כן כיהן בורלה כנשיא קבוצת הבריאות החדשנית של פייזר, שכללה את קבוצות העסקים בתחומי דלקת ואימונולוגיה, רפואה פנימית, אונקולוגיה, מחלות נדירות וחיסונים. בנוסף, הוא גיבש קבוצת השפעה המוקדשת לפיתוח פתרונות לייעול הטיפול בחולים ולהוכחת ערך התרופות של פייזר, וכן להבטחת חדשנות רחבה יותר של המודל העסקי.
3 צפייה בגלריה
חברת פייזר
חברת פייזר
חברת פייזר
(צילום: shutterstock)
לפני שלושה ימים הכריזה פייזר שהחיסון שפיתחה יעיל נגד נגיף הקורונה ב-90% מהמקרים, ומניות החברה קפצו מיד. לפי דיווח שהועבר אתמול לרשות ניירות הערך בארה"ב, בורלה מכר 62% ממניותיו בחברה בעקבות ההודעה.
בורלה מכר 132,508 מניות בשווי של 41.94 דולר למנייה - ומדובר ברווח כולל של 5.56 מיליון דולר. המכירה נעשתה לפי תקנה המאפשרת לאנשים בחברת פייזר למכור את מניותיהם על פי חוקי סחר הפנים. לאחר מכירת המניות נותר בורלה עם כ-82 אלף מניות, שהשווי הנוכחי שלהן הוא 3.2 מיליון דולר.
בכיר במערכת הבריאות הרחיב על המשא ומתן עם פייזר ואמר ל-ynet: "ביקשנו מספר גדול מאוד של חיסונים לשכבה מאוד גדולה של האוכלוסייה. אנחנו נקבל את המנות הראשונות ברגע שפייזר יתחילו להוציא את המנות מחוץ לארה"ב. אנחנו במקום טוב ברשימה. גם הכמויות הגדולות יגיעו בטפטוף משום שאין יכולת ליותר מזה. עד החתימה עובדים על זה מאוד חזק". לדברי אותו גורם, מדובר ב"עסקה גדולה מאוד, וזה לא חיסון זול, אנחנו קונים הרבה".
החיסון של פייזר דורש אחסנה והובלה של החיסון בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. על כך אמר הגורם: "הנושא הזה עוד בטיפול, דרישות הקירור העדכניות מתחילות להיראות סבירות יותר. יש היערכות לכך".
הבכיר הבהיר כי אינו יודע להגיד בדיוק מתי יגיעו החיסונים, "יש הרבה תקלות שיכולות לקרות בדרך וזה מרוץ מטורף. לגבי מועד החתימה, אנחנו עובדים על זה סביב השעון ואנחנו עובדים על זה מאוד חזק. יש רצון טוב של כולם וכולם מתכווננים".
פורסם לראשונה: 23:20, 11.11.20