2 צפייה בגלריה
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוס קרב רוסי סוחוי 35
מטוסי קרב מסוג סוחוי 35
(צילום: רויטרס)
דאגה בישראל בעקבות ההודעה המשותפת של רוסיה וסוריה מהבוקר (יום ב') שלפיה החלו בסיורים אוויריים משותפים בשמי מדינתו של בשאר אסד. בצמרת המדינית והביטחונית תוהים מה קרה לרוסים, שהחליטו לשנות את המדיניות שלהם מול ישראל. אותה מדיניות לא הייתה מוצהרת, אבל אפשרה לחיל האוויר הישראלי לפעול באופן חופשי מול ההתבססות האיראנית ואף להגביר את התקיפות בסוריה בחודשים האחרונים ולמעשה לבלום את התוכנית של כוח קודס להקים בשטחה "חיזבאללה 2".
בפרסום הבוקר נאמר כי טייסים רוסים וסורים החלו לבצע משימות סיור אוויריות משותפות באזור רמת הגולן, לאורך נהר הפרת ובצפון סוריה. ל-ynet נודע כי האירוע המדובר התרחש בשבת האחרונה.
בהודעה נמסר כי הטייסים הרוסים המריאו מבסיס חיל האוויר חמימי, והטייסים הסורים המריאו מבסיסים של חיל האוויר הסורי מחוץ לדמשק. בהקשר זה, משרד ההגנה הרוסי מסר בהודעה מטעמו כי המשימה כללה את מטוסי ה-Su-34 וה-Su-35 של רוסיה ומטוסי ההתרעה והבקרה המוקדמת A-50, כמו גם מטוסי מיג-23 ומיג-29 של סוריה.
המשרד הרוסי הוסיף כי "במהלך משימת הסיור, טייסים סורים שלטו במרחב האווירי וסיפקו כיסוי ללוחמים, בעוד הצוותים הרוסים תרגלו התקפות על מטרות קרקעיות". כמו כן נמסר כי משימות משותפות מסוג זה יתקיימו כעת על בסיס קבוע.
2 צפייה בגלריה
הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב שבסוריה
הפצצת חיל האוויר הרוסי באידליב שבסוריה
סוחוי 34 רוסי בסוריה
(צילום: AFP)
אחת הסברות היא שהרוסים העריכו שתנאי מזג האוויר אפשרו חלון לתקיפה ישראלית בסוריה לפני שתיכנס מערכת חורפית נוספת ורצו לסכלה באופן מופגן. האיתות הזה יכול ללמד על כך שהרוסים חושבים שישראל הגזימה בתקיפות, אבל מצד שני די ברור כי מדובר באינטרס משותף של ירושלים ומוסקבה לדחוק את האיראנים מסוריה.
אפשרות נוספת והמרכזית יותר היא המתח בין המעצמות ארצות הברית ורוסיה כאשר בוושינגטון הולכת וגוברת הדאגה מפני מהלך צבאי רוסי בזמן הקרוב באוקראינה, וייתכן שהרוסים רוצים לאותת לאמריקנים על זירה פעילה נוספת במזרח התיכון. מבחינת הרוסים איתות כזה מול ישראל יכול להכניס אותה ללחץ שתפעל מול האמריקנים.

כעת, המבחן מבחינת ישראל הוא האם זה רק איתות במשחק בין המעצמות ובזה זה יסתיים או שמא תגביל רוסיה את הפעילות של חיל האוויר בסוריה נגד האיראנים. כזכור, יש מערכת תיאום בין שתי המדינות ונכון להיום הרוסים לא הפעילו את מערכות הנ"מ שלהם נגד מטוסי חיל האוויר אלא רק מערכות של צבא סוריה. שינוי כזה, שיגביל את חיל האוויר, יהיה אירוע דרמטי מבחינת ישראל.
כעת מתנהלים מגעים בדרג הביטחוני בין קצינים בצה"ל לצבא הרוסי במטרה להביא להרגעת הרוחות. ייתכן שבסיום השיחות, גם אם ישראל לא תצהיר על כך, היא תצמצם את התקיפות בסוריה עד יעבור זעם.