יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, המנהיג הרפובליקני קווין מקארתי, הודיע הערב (יום ג') כי הנחה את המחוקקים לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא ג'ו ביידן, על רקע טענותיהם של גורמים במפלגה הרפובליקנית כי בימיו כסגן הנשיא של ברק אובמה ניצל את מעמדו כדי לסייע לעסקיו של בנו האנטר ביידן בחו"ל. החקירה אינה צפויה להביא בפועל להדחה של הנשיא, אבל במחנה הרפובליקני מקווים שהיא תחשוף מידע שיביך את ביידן, ותחליש עוד יותר את מעמדו לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, שבהן יתמודד על כהונה נוספת.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם לאלפים ב ווילה ליטא בתום פסגת נאט"ו 12 ביולי
הנשיא ביידן. על הכוונת של הרפובליקנים
(צילום: EPA )
6 צפייה בגלריה
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
ארה"ב יושב ראש בית הנבחרים קווין מקארתי מודיע על פתיחת חקירת הדחה נגד ג'ו ביידן
היו"ר מקארתי מודיע על החקירה. "לא קיבלתי את ההחלטה בקלות"
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
בהודעה שפרסם ברשת X (לשעבר טוויטר) כתב מקארתי כי הבדיקות שניהל בית הנבחרים עד כה בענייניו של ביידן חשפו "תרבות של שחיתות" הסובבת את משפחתו של הנשיא, וכי עולות טענות "חמורות ואמינות" להתנהלות לא כשרה מצד ביידן, בהן ניצול סמכות לרעה, שיבוש הליכי חקירה ושחיתות. מקארתי מסר כי החקירה שתיפתח כעת תאפשר למחוקקים לאסוף עובדות, וטען כי הוא לא קיבל את ההחלטה בקלות. "נלך לאן שהראיות ייקחו אותנו", כתב מקארתי.
הודעתו של יושב הראש על פתיחת החקירה באה בעקבות טענותיהם של גורמים במפלגה הרפובליקנית כי בשנים 2017-2009, כשכיהן כסגן הנשיא, ניצל ביידן את התפקיד כדי לסייע לבנו האנטר. הרפובליקנים טרם גיבו את הטענות הללו בראיות חד-משמעיות, אבל בשימוע שנערך לאחרונה בבית הנבחרים הצהיר אחד מעמיתיו של ביידן הבן בעולם העסקים כי האנטר "מכר אשליות", שלפיהן מי שיהיה איתו בקשרים עסקיים יוכל לקבל גישה לבית הלבן. המעבר של בית הנבחרים לחקירת הדחה רשמית ייתן כעת בידי החוקרים סמכויות רחבות יותר, כולל האפשרות לזמן עדים ולדרוש לעיין במסמכים הקשורים לנשיא ביידן ובנו.
6 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
האנטר ביידן. "הבטיח גישה לבית הלבן"
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
6 צפייה בגלריה
קווין מקארתי
קווין מקארתי
הקיצונים במפלגתו איימו שיודח אם לא יפעל. מקארתי
(צילום: רויטרס)
לשכתו של ג'ו ביידן מיהרה הערב לדחות את המהלך שמקדם מקארתי ולהציג אותו ככזה הנובע ממניעים פוליטיים. "היו"ר מקארתי לא צריך להיכנע לחברים מהימין הקיצוני שמאיימים להשבית את הממשל אם הוא לא יפתח בהליך הדחה חסר יסוד ונטול ראיות נגד הנשיא ביידן", אמר דובר הבית הלבן איאן סאמס, "ההשלכות עבור העם האמריקני יהיו קשות מדי".
בהצהרתו על איומי הימין הקיצוני התכוון הדובר סאמס לכמה מחברי בית הנבחרים המשתייכים לאגף הניצי ביותר במפלגה הרפובליקנית: אלה הודיעו לאחרונה כי לא יצביעו בעד חוקי תקציב החיוניים למניעה של השבתת הממשל, כל עוד מקארתי לא ייתן אור ירוק לפתיחה בחקירה נגד הנשיא הדמוקרטי. חלקם אף איימו לפעול להדחת מקארתי אם לא יעשה זאת.

הרפובליקנים לא ישיגו 67

המפלגה הרפובליקנית מחזיקה כיום בבית הנבחרים ביתרון דחוק על המפלגה הדמוקרטית, עם 222 חברים לעומת 212, ועובדה זו אמורה לאפשר לה טכנית לאשר הגשת כתב אישום נגד ביידן אם תחפוץ בכך. אם החקירה אכן תוביל את הרפובליקנים לצעד שכזה, ביידן יעמוד למשפט בסנאט, אבל שם כדי להדיחו יהיה צורך בתמיכה של שני שלישים מהסנאטורים. בסנאט נהנים כיום הדמוקרטים מיתרון דחוק, עם 51 סנאטורים משלהם לעומת 49 רפובליקנים, וגם אם לא היה להם רוב כזה – סיכויי הרפובליקנים לגייס את הרוב הדרוש להדחה, 67 תומכים, היו אפסיים.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. היחיד שהועמד לדין פעמיים בסנאט
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
6 צפייה בגלריה
הצבעה ב סנאט משפט דונלד טראמפ
הצבעה ב סנאט משפט דונלד טראמפ
מצביעים על הדחת טראמפ אחרי שכבר סיים את תפקידו כנשיא, בפברואר 2021, בסנאט
(צילום: AP)
הרפובליקנים מאמינים כי העמדה לדין של ביידן תטיל כתם היסטורי על שמו, משום שהיא תצרף אותו לרשימה שחורה של ארבעה נשיאים בלבד שהועמדו למשפט בסנאט עד היום: אנדרו ג'ונסון, שב-1868 הואשם בגין הפרת חוק הקביעות במשרה, אבל בסנאט ניצל על חודו של קול מהדחה; ביל קלינטון, שב-1998 עמד לדין אחרי ששיקר על יחסיו המיניים עם מוניקה לווינסקי, וזוכה בסנאט ברוב של 55 מול 45; ודונלד טראמפ, שב-2019 הועמד לדין באשמה שניסה להניע באוקראינה חקירה נגד ביידן, וב-2021 הועמד לדין שוב בגין חלקו במהומות הקפיטול, אך בשני המקרים לא הושג הרוב הדרוש להדחתו. ב-1974 עמד ריצ'רד ניקסון בפני הדחה בטוחה בבית הנבחרים ובסנאט בגין פרשת ווטרגייט, אך הוא התפטר – ולכן נסגר ההליך נגדו עוד לפני ההצבעה.
רבים במחנה הדמוקרטי תופסים את פתיחת החקירה נגד ביידן כנקמה של הרפובליקנים על שני הליכי ההדחה שנוהלו נגד טראמפ, הליכים שעוררו את חמת זעמם של שמרנים. הדמוקרטים סבורים גם כי חקירת ההדחה היא ניסיון להסיח את הדעת מצרותיו המשפטיות של הנשיא לשעבר טראמפ, שניצב בימים אלה בפני ארבעה כתבי אישום, חלקם חמורים ביותר. טראמפ עצמו דחק לאחרונה באנשי האגף הרפובליקני הקיצוני בבית הנבחרים לפעול להדחת ביידן, ומי שהוביל את האיומים להדיח את מקארתי עצמו היה חבר הקונגרס מאט גייטס, מבעלי בריתו הגדולים של טראמפ.
הניסיון לקדם חקירת הדחה נגד ביידן עוררה אי-נחת גם בקרב חברי קונגרס מתונים במפלגה הרפובליקנית שבבחירות בשנה הבאה יתמודדו מחדש על המושב שלהם במחוזות הצבעה שאינם רפובליקניים מובהקים. אלה הביעו חשש שקידום חקירת ההדחה ייתפס כמעשה רדיפה נגד ביידן, וכך ירחיק מהם מצביעים מתונים, החיוניים מאוד להם לניצחון.