הצרות המשפטיות של האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, העמיקו בסוף השבוע, כשהתובע הכללי האמריקני מאריק גרלנד הודיע כי הוא ממנה תובע מיוחד לחקור את הפרשות שבהן הוא מסובך. גרלנד הסביר כי "הנסיבות יוצאות הדופן" של העניין הן שמחייבות את המהלך, ומינה לתפקיד את דייוויד ווייס, תובע מדלאוור, מדינת האם של משפחת ביידן. ווייס חקר עוד לפני כן את התנהלותו הפיננסית המפוקפקת של בן הנשיא.
6 צפייה בגלריה
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן. ביוני הפרשה כבר נראתה סגורה
( צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
זה ירדוף אותו לבחירות בשנה הבאה. הנשיא ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
מינויו של התובע המיוחד שיחקור את הפרשה בא אחרי שהמשא ומתן על הסדר טיעון בעניינו של האנטר ביידן עלה על שרטון. ההתפתחות הזו יכולה לגרום כאב ראש פוליטי לא פשוט לנשיא ביידן לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר של השנה הבאה, שבהן יתמודד על כהונה שנייה. כבר בקמפיין הבחירות של 2020 השתמשו הרפובליקנים בצרות של האנטר ביידן ובמעורבות-לכאורה של אביו בהן כדי לנגח את ג'ו ביידן, והם צפויים לעשות זאת ביתר שאת בקמפיין הקרוב.
התפנית האחרונה במעמדו המשפטי של האנטר ביידן באה אחרי שבחודש יוני כבר נראתה הפרשה סגורה: בתום חמש שנות חקירה הודיע אז משרד המשפטים כי הושג הסדר טיעון בין התובעים הפדרליים לבין ביידן הבן, ובמסגרתו סוכם שהוא יודה בביצוע עבירות מס פדרליות מבלי להישלח לכלא. משרד המשפטים האשים את האנטר בהעלמת מס של יותר מ-100 אלף דולר בשנים 2017 ו-2018, ובהסדר בין הצדדים סוכם שביידן לא יישלח לכלא גם בגין עבירת נשק שמיוחסת לו – החזקת נשק בניגוד לחוק בתקופה שבה היה מכור לסמים.
6 צפייה בגלריה
האנטר ביידן
האנטר ביידן
כפר באשמה. האנטר ביידן
(צילום: רויטרס/Jonathan Ernst)
6 צפייה בגלריה
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
אחת התמונות הפרטיות שהודלפו ממחשבו האישי של האנטר ביידן, בניסיון להביך אותו ואת אביו
(צילום: AFP)
אלא שבסוף החודש שעבר סירבה שופטת בית המשפט המחוזי בדלאוור מוריאל נוריקה לקבל את הסדר הטיעון, החליטה להשהות את העסקה ודרשה מהצדדים לנמק מדוע לדעתם עליה לאשר אותה. השופטת העלתה אז הסתייגויות בנוגע לנוסח ההסדר, ואמרה שהיא אינה מבינה מדוע עבירת הנשק נכללת בהסכם הנוגע להעלמת מס. בעקבות זאת הוגשו נגד האנטר ביידן אישומים בגין עבירות מס, ובכך הוא הפך לבן הנשיא הראשון בתולדות ארה"ב שמואשם בפלילים. הוא כפר באשמה.
מינויו של ווייס לתובע המיוחד הוא התפתחות משמעותית, משום שגרלנד ידוע כאדם זהיר שאינו נחפז למהלכים מעין זה, והמינוי ייתן לווייס עצמאות רבה, סמכות ותקציב כדי לנהל את החקירה. לפי שעה לא ברור לגמרי מדוע נקט התובע הכללי גרלנד את הצעד, אבל הוא בא על רקע הודעתה של התביעה בדלאוור אתמול שהמשא ומתן על הסדר טיעון חדש בעניין העלמת המס נקלע למבוי סתום.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. תקף את ההסדר: "המערכת שלנו מקולקלת!"
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
למינוי התובע המיוחד צפויות כאמור להיות השלכות פוליטיות. כבר אחרי הצגת הסדר הטיעון בחודש יוני טענו גורמים רפובליקנים כי משרד המשפטים תפר להאנטר ביידן הסדר נוח במיוחד בשל העובדה שהוא בנו של נשיא דמוקרטי מכהן. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להתמודד מול ביידן על הנשיאות בקרב חוזר בנובמבר של השנה הבאה, תקף אז את ההסדר ואמר: "המערכת שלנו מקולקלת!".

פנס: "כשאני הייתי סגן נשיא, הבן הטייס שלי הגן על המדינה"

הסאגה המשפטית סביב ההסדר של ביידן באה בשעה שנגד טראמפ עצמו תלויים ועומדים כבר שלושה כתבי אישום – אחד בגין תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, שני בגין לקיחת מסמכים מסווגים ביותר מהבית הלבן לאחוזתו בפלורידה, ושלישי בגין ניסיונותיו להפוך בדרכי מרמה את תוצאות הבחירות שבהן הפסיד לג'ו ביידן. אף שההסתבכות של טראמפ חמורה בהרבה מזו של האנטר ביידן, ואף שנגד הנשיא ג'ו ביידן עצמו אין שום אישום או חקירה, ההשוואה בין ההסתבכויות שלהם ושל קרוביהם בלתי נמנעת, וצפויה ללוות את קמפיין הבחירות לנשיאות של 2024.
גם אמש תקף הנשיא לשעבר טראמפ את ניהול החקירה נגד האנטר ביידן, ופקפק בעצמאותו של התובע המיוחד ווייס, שאותו טראמפ עצמו מינה לפקיד. על כל פנים טראמפ קרא לתובע לפעול בזריזות, ואמר שכל מי שיתברר כי פעל שלא כהלכה "צריך לשאת בהשלכות הנדרשות". סגן הנשיא של טראמפ לשעבר, מייק פנס, שבעצמו מתמודד בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, אמר לכתבים באייווה כי הוא מברך על מינוי התובע המיוחד, ועקץ את משפחת ביידן: "אם להיות כן, אני לא יכול להתחבר למה שהבן של ביידן עשה כשהוא היה סגן הנשיא. כשאני הייתי סגן הנשיא, הבן שלי הטיס מטוס F35 בחיל הנחתים והגן על המדינה שלנו".
6 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם משפחתו לאחר ההשבעה
ג'ו ביידן עם משפחתו לאחר ההשבעה
ג'ו, ג'יל והאנטר ביידן בטקס ההשבעה לנשיאות ב-20 בינואר 2021. הרפובליקנים מנסים לגרור את האבא לסערה
(צילום: AFP)
האנטר ביידן בן ה-53, נזכיר, הוא בנו השני של ג'ו ביידן, ומעלליו רדפו בשנים האחרונות את הנשיא, בכלל זה כשהתמודד במרוץ לבית הלבן. ביידן הבן הודה בעבר כי סבל מהתמכרויות לסמים ולאלכוהול, לפני שנים הוא אף סולק בשל כך מהצבא, ונוסף על כך נטען נגדו כי בימים שבהם כיהן אביו כסגן הנשיא הוא ניצל את קשריו בצמרת הממשל כדי להיטיב עם אנשי עסקים שאיתם רקח עסקאות באוקראינה ובסין. ערב הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020 גם נחשפו תמונות מביכות ואימיילים אישיים לא מחמיאים מתוך מחשבו הנייד של האנטר ביידן, שהתגלגל בדרך כלשהי לידי יריביו של אביו ג'ו במחנה הרפובליקני.
מאז 2019 ניסו הרפובליקנים בבית הנבחרים לקשור שוב ושוב את מעלליו של האנטר ביידן לאביו, אך עד כה הם לא הצליחו לנפק ראיה כלשהי לעבירה שביצע הנשיא. כך או כך הם ממשיכים במאמציהם, וועדת הפיקוח של בית הנבחרים, שבה הם שולטים כעת, מנהלת חקירה סביב קשריו הכלכליים של האנטר ביידן והעסקאות שבהן היה מעורב.