ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם הערב (ראשון) בפתח הכינוס השנתי בירושלים של "ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה" שנערך במוזיאון הסובלנות ירושלים, וחזר על עמדתו כי לא יסכים להכתבה בינלאומית שמנסה להכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית. זאת אחרי שהבוקר אישרה הממשלה החלטה שבה היא מתנגדת להכרה כזאת במדינה פלסטינית - בצל תוכנית הבזק שלפי הדיווחים מקדמת ארה"ב.

"הפורמולה שלנו פשוטה, שחרור חטופים יכול להיעשות על ידי פעולה צבאית חזקה ומשא ומתן קשוח", אמר נתניהו בנאומו. "עמדה קשוחה צריכה להפעיל לחץ, לא על חמאס אלא על אלה שיכולים להפעיל לחץ עליו, וקודם כל קטאר, שמארחת את מנהיגי חמאס. בחמאס נתמכים בהם כלכלית, ולכן אני קורא ללחוץ על קטאר ועל חמאס כדי לשחרר חטופים. אני מקווה שנוכל להגיע לעסקה בקרוב, אבל עסקה או לא - צריך לסיים את העבודה להשגת ניצחון מוחלט".
נתניהו התייחס לשיחה שקיים בשבוע שעבר עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "היתה לי שיחה טובה איתו. אני מעריך את התמיכה שלו ושל הממשל מתחילת המלחמה", אמר. "לפעמים יש לנו חילוקי דעות, אבל יכולנו להתגבר עליהם. אני מסכים עם ביידן שאנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו להוציא אזרחים מהדרך כדי להשלים את העבודה.
"חיסלנו שלושה רבעים מהכוח הצבאי של חמאס, ואי אפשר להשאיר בעזה רבע מהם. אף אחד לא היה עושה את זה במקרה של דאעש, לא היו משאירים רבע ממנו בטרירטוריה. אמריקה סיימה שם את העבודה עם השותפים שלה, ואנחנו נסיים את העבודה כאן עם חיילינו האמיצים. אנחנו נוודא שלאוכלוסייה האזרחית תהיה דרך לצאת מהסכנה למקומות בטוחים".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים
"ישראל לא תסכים שייכפו עליה מדינה פלסטינית אחרי 7 באוקטובר". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו בגאלה במוזיאון הסובלנות בירושלים
שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו בגאלה במוזיאון הסובלנות בירושלים
"ישראל תצטרך למצוא איזון בין דברים חשובים שונים שמעוררים דאגה". שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו
(צילום: אלכס גמבורג)
נתניהו התייחס לתוכנית הבזק להקמת מדינה פלסטינית שלפי דיווחים מקדם ממשל ביידן, ואמר: "אפשר להסכים על דברים רבים, אבל ישראל לא יכולה להסכים עם הכתבה בינלאומית שמנסה להכיר חד-צדדית במדינה הפלסטינית, ובעצם לכפות מדינה פלסטינית על ישראל אחרי הזוועה של 7 באוקטובר. אזרחי ישראל מאוחדים מאוד בזה".
ראש הממשלה הקריא לנוכחים מתוך הצעת ההחלטה ההצהרתית שהוא העלה הבוקר בישיבת הממשלה, שלפיה ישראל מתנגדת להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית: "ישראל דוחה מכל וכל הכתבה בינלאומית לגבי הסכם עם הפלסטינים. הסכם, אם יושג, ייעשה דרך משא ומתן בין הצדדים בלי תנאים. ישראל מתנגדת לכפייה, הכרה כזאת לאור הטבח תהיה פרס חסר תקדים לטרור ותמנע כל סיכוי להסכם שלום אמיתי". לדברי נתניהו, "זה עבר פה אחד בממשלה היום, זה יעבור מחר בכנסת - ואני מקווה שהוועדה תאמץ את המסר".

לפני דברי נתניהו, התייחס שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו ללחימה בעזה וקרא לישראל לעשות הכול כדי להגן על אזרחים. "כשאנחנו אומרים שחייבים להיזהר יותר, אנחנו מתכוונים שישראל צריכה להיזהר יותר מההשפעה על ילדים, זה משקף את הערכים המשותפים שלנו", אמר.
הוא נשאל לגבי ההחלטה ההצהרתית של הממשלה והשיב: "אנחנו מעולם לא אמרנו שזו המדיניות שלנו. המדיניות שלנו היא שצריך להיות תהליך מעבר לאופק, וישראל צריכה להיות חלק מהותי בו. עכשיו זה רגע בזמן שיש בו אפשרות אמיתית, שכוללת מו"מ עם סעודיה ותהליך רפורמה ברשות הפלסטינית, למדינה פלסטינית מפורזת שיכולה לחיות לצד ישראל בשלום. אבל ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה הזאת, ולמצוא איזון בין דברים חשובים שונים שמעוררים דאגה".
בהחלטה ההצהרתית, שאושרה הבוקר בממשלה פה אחד, נכתב כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים. הסדר, ככל שיושג, יהיה אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים; ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזו בעקבות הטבח של ה–7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום". אותה הצעה, שהעלה נתניהו, התקבלה בתיאום עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט.

מוקדם יותר נאם בוועידה השר גנץ, חבר קבינט המלחמה, שאמר: "לאחר טבח 7 באוקטובר, פעולות חד צדדיות כמו הכרה במדינה פלסטינית הן לא הדרך ליציבות אזורית ולהסדרים מדיניים. עלינו לפעול בתהליכים ארוכי טווח שיבססו ארכיטקטורה אזורית מול הציר האיראני ולקדם הסדרים מדיניים שישפרו את חיי כל התושבים באזור ויקדמו את השלום".
בתשובה לשאלה כיצד הוא רואה את היום שאחרי בעזה, אמר תחילה כי זה יקרה לפחות אחרי שנה: "אנחנו צריכים להתחיל לבנות משהו חדש, שלטון אזרחי שלא יכול להיות חמאס, ושלא צריך להיות ישראל. אני מניח שאלו צריכים להיות פלגים פלסטיניים שלא קשורים לחמאס".