אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה המיועד של ג'ו ביידן, הציג אמש (שבת) את חזונו ליחסי ארצות הברית וישראל מסוגיית איראן, דרך הפלסטינים ועד לשמירה על יחסים חמים למרות חילוקי הדעות בין המנהיגים.
6 צפייה בגלריה
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן עם ביידן, סוזן רייס וג'ון קרי. 2013
בלינקן וביידן ב-2013
(צילום: רויטרס)
בשיחת זום שערך עם ארגון "הרוב הדמוקרטי למען ישראל", שמקדם מועמדים פרו-ישראלים במפלגה הדמוקרטית, שיבח בלינקן את הנשיא הנבחר ואמר כי "אתם יודעים היטב שבמשך הרבה שנים, כסנאטור אז וגם כסגן נשיא, ביידן מכיר את ישראל ואת היחסים בין המדינות יותר מכל אחד אחר בחיים הפוליטיים בארה"ב. לביידן יש מחויבות עמוקה לביטחון ישראל והוא היה שותף למגעים עם כל ראש ממשלה ישראלי מאז גולדה מאיר ומעורב בכל נושא שמשפיע על ישראל", אמר בלינקן.

שלום עם הפלסטינים? "צריך שניים לטנגו"

בלינקן הדגיש כי ביידן תומך בקידום פתרון שתי המדינות ומאמין שזו הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה, לצד מימוש השאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים.
"כנשיא, ג'ו ביידן ישמור ויעמיק את שיתופי הפעולה הצבאיים והמודיעיניים בין המדינות ויבטיח את העליונות הצבאית של ישראל. הוא יקרא גם לישראל וגם לפלסטינים להימנע מצעדים חד-צדדיים שיפגעו בסיכוי לחזור למתווה שתי המדינות ויחדש את התמיכה ברשות הפלסטינית, יפתח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, ויעביר סיוע הומניטרי וכלכלי לפלסטינים בהתאם לחוק טיילור פורס", כלומר הפסקת משכורות למעורבים בטרור. "ביידן יתעקש שהרשות הפלסטינית תפסיק את ההסתה ויכיר פעם אחת ולתמיד במציאות של מדינה יהודית בישראל".
6 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
ביידן יתעקש שההסתה תיפסק. "שיכירו אחת ולתמיד במדינה היהודית"
(צילום: רויטרס)
על יוזמות הסיפוח הישראליות אמר בלינקן כי "הנשיא הנבחר היה ברור בהתנגדותו לסיפוח. הוא לא לבד בעמדה הזאת, ולא רק בארה"ב. יותר מ-200 בכירים לשעבר במערכת הביטחון בישראל מתנגדים לסיפוח, כמו גם התנגדות של המדינות השכנות. עם זאת, בלינקן הדגיש כי "צריך שניים לטנגו", ואמר שביידן יתעקש על כך שהפלסטינים יפסיקו עם ההסתה לאלימות ועם הפעולות החד צדדיות. "דבר ראשון - אל תזיקו, ומרגע שנשיג את זה – נתחיל בצעדים לבניית אמון משני הצדדים. זה יהיה תהליך ארוך ויש לו סיכוי להצליח", טען.
בתשובה לשאלה האם ביידן יגרום לאו"ם להפסיק עם המתקפה נגד ישראל אמר בלינקן כי "האם נצליח לעצור את המתקפות? לא, אני לא חושב שזה אפשרי. אנחנו נעמוד בחוזקה נגד זה וננסה למנוע את זה. חלק ממה שנידרש לעשות זה להתייצב מחדש באו"ם. תחת ממשל טראמפ ארצות הברית התרחקה מהמוסדות של האו"ם והחלישה את מעמדה. כשאתה לא שם - אתה לא יכול להגן על ישראל, השתמשנו במנהיגות שלנו בארגונים האלה כדי להגן על ישראל, ולעיתים היינו גם היחידים לעשות זאת".

המאבק באיראן: "הגישה של טראמפ נכשלה"

בלינקן נשאל איך ייראה הסכם הגרעין הבא עם איראן, ומתח ביקורת חריפה על גישתו של הנשיא היוצא טראמפ. "הגישה של טראמפ נחלה כישלון חרוץ", אמר. "טראמפ אמר שהפרישה מההסכם תביא את האיראנים לשולחן המשא ומתן ותגרום להם להפסיק עם ערעור היציבות - וראינו בדיוק את ההפך. ראינו את איראן מתניעה מחדש כמה מהמהלכים המסוכנים של תוכנית הגרעין, והיא סיכנה חיילים אמריקנים בעיראק ובסוריה. פעולותיו של טראמפ שמו את הזרקור עלינו במקום על איראן והובילו לניכור מצד השותפות הקרובות שלנו באירופה", אמר.
6 צפייה בגלריה
ממשיכה להתחמש. צנטריפוגות באיראן
ממשיכה להתחמש. צנטריפוגות באיראן
ממשיכה להתחמש. צנטריפוגות באיראן
(צילום: AP)
בעניין אמברגו הנשק על איראן שפג לפני חודשיים אמר בלינקן כי בשל פרישתו של טראמפ מההסכם אי אפשר "ליהנות משני העולמות", כלשונו. "אנחנו לא יכולים לסגת מההסכם וגם להפעיל מנגנונים שיגנו עלינו מפני הרמאות האיראנית. קשה לבנות ככה קונצנזוס".

יחסי המנהיגים: "לא מכבסים כביסה מלוכלכת בחוץ"

מזכיר המדינה הבא אמר כי ביידן מאמין ש"חילוקי הדעות בין ידידים צריכים להישאר מאחורי דלתות סגורות ואין צורך להוציא אותם. אתה לא רוצה להעמיד את הידידים והשותפים שלך בפינה, לא צריך לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ". לדבריו, גישתו של ביידן עם ישראל ידועה כבר שנים: "אחרי האינתיפאדה השנייה נסענו לישראל ונכנסו למלון המלך דוד. המלון היה ריק כי לא היו תיירים ובארוחת הערב היה רק דניס רוס מלבדנו. באותו טיול פגשנו את שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, ונתניהו הצביע על תמונה חתומה שקיבל מביידן והוצבה על שולחנו. על התמונה היה כתוב 'ביבי, אתה טועה בהכל אבל אני אוהב אותך'. זה טיב היחסים, וזו תהיה הדרך שבה יפעל ביידן כנשיא".
6 צפייה בגלריה
ביידן כתב לנתניהו: "אתה טועה בהכל, אבל אני אוהב אותך"
ביידן כתב לנתניהו: "אתה טועה בהכל, אבל אני אוהב אותך"
ביידן כתב לנתניהו: "אתה טועה בהכל, אבל אני אוהב אותך"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
על ההתנגדות הגוברת בחוגי השמאל האמריקנים כלפי ישראל אמר בלינקן כי "אחד הדברים שמטרידים אותי מאוד זאת הדרך שבה מנסים להשתמש בישראל ככדור פוליטי. במשך עשורים, ממשלים דמוקרטיים ורפובליקניים הבטיחו שהתמיכה בישראל תהיה חוצת מפלגות, בעיקר התמיכה הביטחונית, ואני חושב שכך זה צריך להישאר. בשנים האחרונות ראינו שני דברים: בממשל אובמה השתמשו בישראל כדי לנגח את הדמוקרטים, וטראמפ לקח את זה לרמה אחרת, כשקרא למפלגה הדמוקרטית 'אנטי-ישראלית', וזה החמיר ככל שהתקרבנו לבחירות.
"זה מסוכן ליחסים, זה רע לישראל ורע לארה"ב. באותה מידה, אלה שמתעלמים מהאיום הקיומי על ישראל או לא מגנים את הפלסטינים על ההחלטות הגרועות שהם קיבלו", הוסיף בלינקן. "יש מקום לביקורת לגיטימית על חלק מהמדיניות הישראלית, אבל זה לא נכון להגדיר ככה את היחסים ולעיתים זה גולש לאנטישמיות. המפלגה הדמוקרטית צריכה לחזור לתמיכה בביטחון ישראל לא רק מסיבות אסטרטגיות. ביידן יתנגד להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בכל החלטה פוליטית שיצטרך לקבל".

זכרונות מתקופת אובמה - ושיחת הטלפון הלילית משגריר ישראל

"אף ממשל לא עשה עבור ביטחון ישראל יותר מאשר ממשל אובמה", סיפר מזכיר המדינה הבא והזכיר את מזכר ההבנות הביטחוני בסך 38 מיליארד דולר שחתם הנשיא לשעבר. "אם נסתכל על הקשרים בין הצבאות, בין קהילות המודיעין ועומק העבודה המשותפת, חילופי המידע מעולם לא היו עמוקים יותר ותכופים יותר. בעיצומו של עימות בעזה ישבתי במשרד בשעת לילה מאוחרת, וקיבלתי טלפון מהשגריר רון דרמר ששאל אם יוכל להגיע אליי ולדבר על נושא דחוף. הסכמתי כמובן. רון הגיע והביע את הנספח הצבאי והם הסבירו לי בפירוט רב את הצורך הדחוף לרכש דחוף של טמירים לכיפת ברזל. למחרת העברתי את מה שאמרו לי לנשיא ולסגן הנשיא ושניהם הסתכלו עליי ואמרו: 'תעשה את זה'. הלכנו לקונגרס ובתחילת השבוע שלאחר מכן אישרנו תוספת של רבע מיליארד דולר לישראל ולכיפת ברזל. זאת התגובה שהממשל נתן כשמדובר בביטחון ישראל".
6 צפייה בגלריה
תמונת ברק אובמה
תמונת ברק אובמה
"אף ממשל לא פעל עבור ביטחון ישראל כמו אובמה"
(צילום: AP)
לדבריו, אחת הסיבות שהניעו את ביידן להתמודד על הנשיאות היה אירוע הדריסה בשרלוטסוויל ברקע הקריאות האנטישמיות, אחרי שטראמפ התבטא שהיו "אנשים טובים בשני הצדדים".בלינקן הוסיף כי "ראינו עלייה היסטורית בתקריות האנטישמיות כמו בפיטסבורג, ותקריות אחרות נגד קבוצות דתיות והקהילה הגאה. שמענו סיסמאות אנטישמיות גם מהבית הלבן - ואנחנו צריכים לצאת נגד זה, לא רק בדיבורים אלא במעשים".
בלינקן הוסיף כי "מעבר לשיתופי הפעולה הביטחוניים והנשק, הייתה פעילות נגד הניסיונות לעשות דה-לגיטימציה לישראל וצעדים חשובים נוספים כמו העמקת שיתופי פעולה בנושאי מדע והיי טק" - ולדבריו ביידן ימשיך באותה הדרך ויקדם שיתוף פעולה מדעי, "מה שחשוב עכשיו יותר מתמיד במציאת פתרונות לקורונה", כדבריו.
"יש לנו שותפה דמוקרטית במזרח התיכון", אמר בלינקן על ישראל. "שותפה אסטרטגית בהתמודדות עם האיומים באזור, במיוחד מאיראן, וגם באתגרים משותפים אחרים שלנו ושל האנושות כולה: ההתמודדות עם הקורונה, עם שינויי האקלים והטכנולוגיה שמשפיעה על החיים. גם ארצות הברית וגם ישראל מביאות את אותם ערכים והיכולות המיוחדות כדי להתמודד עם הבעיות האלה".

בכיר סעודי במתקפה על ישראל: "מחנות ריכוז לפלסטינים"

שגריר סעודיה לשעבר בוושינגטון, הנסיך טורקי אל פייסל, ניצל את נאומו בוועידת הביטחון במנאמה שבה השתתף שר החוץ גבי אשכנזי למתקפה משולחת רסן נגד מדינת ישראל שהעיבה על האווירה החגיגית סביב "הסכמי אברהם".
שבועיים לאחר הפגישה החשאית למחצה של ראש הממשלה נתניהו עם יורש העצר בן סלמאן בסעודיה, אל פייסל האשים את ישראל בצביעות - ומנה באריכות את פעולותיה נגד הפלסטינים באחד הפאנלים. הנסיך אמנם הדגיש כי זוהי עמדתו הפרטית, אך טען כי "ממשלות ישראל מציגות את עצמן כמבקשות שלום ובעלות מוסר גבוה וטוענות להגן על זכויות אדם - אך מאז הצהרת בלפור הן פינו בכוח את הפלסטינים אחרי מלחמת העצמאות, שרפו את הכפרים שלהם וחזרו על כך גם אחרי מלחמת ששת הימים.

"ממשלות ישראל לא כיבדו את ההחלטות של מועצת הביטחון המשיכו לכבוש עוד ועוד אדמות בניגוד לאמנת ז'נבה. בזמן הזה הם בנו חומת אפרטהייד כדי למנוע מהתושבים לחזור לאדמותיהם הכבושות. בית הדין הבינלאומי קבעו שהחומה בלתי חוקית אך ישראל התעלמה מהפסיקה", אמר הנסיך והמשיך במתקפה. "ישראל עצרה אלפי פלסטינים והכניסה אותם למחנות ריכוז בתואנות ביטחוניות. זקנים, צעירים, נשים וגברים נרקבים שם ללא צדק. הם הורסים את הבתים שהם רוצים, ומתנקשים במי שהם רוצים, והכנסת העבירה חוק שקובע שאזרחות ישראלית ניתנת בלעדית רק ליהודים. איזו מין דמוקרטיה זאת?".
אל פייסל הוסיף כי "ישראל היא המדינה החזקה ביותר באזור, מפציצה את סוריה ולבנון, יש לה יותר מ-200 פצצות אטום שהן 'הרתעת ארמגדון' עבורה בזמן שהיא מכריזה מלחמה נגד חמאס ומאפשרת סיוע כספי מהקטארים למי שהגדירה כארגון טרור. ישראל מציעה ידידות לממלכה הסעודית בשעה שהיא משלחת את כלבי התקיפה שלה בתקשורת נגד סעודיה כדי לעשות לה דמוניזציה".
על הסכמי השלום המתגבשים אמר אל פייסל כי "אתה לא יכול לטפל בפצע פתוח עם משככי כאבים. הסכמי אברהם הם לא כתבים קדושים, ואי אפשר לקרוא לזה הסכמי אברהם בלי המעורבות של סעודיה. צריך ליישם את יוזמת השלום הערבית עם פלסטין, ואני קורא לעם ישראל לקבל את היד המושטת לשלום ולסיים את ההצגה הטרגדית הזאת. רק אז נוכל כולנו ביחד להתמודד מול איראן".
6 צפייה בגלריה
נסיך סעודי טורקי אל פייסל
נסיך סעודי טורקי אל פייסל
הנסיך טורקי אל פייסל
(צילום: AP)
שר החוץ גבי אשכנזי אמר בתגובה לדברי הנסיך כי "האשמותיו הכוזבות של נציג סעודיה בפאנל אינן משקפות את העובדות ואת רוח השינוי שחווה המזרח התיכון בימים אלו. אני דוחה את דבריו. פג תוקפו של 'שיח ההאשמות הישן' ואין בכוונתנו להיגרר אליו. אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש. עידן של שלום". אשכנזי הדגיש כי הסכמי אברהם לא באים על חשבונם של הפלסטינים אלא הפכו להזדמנות. "אני קורא לפלסטינים להיכנס למו"מ ישיר עם ישראל ללא תנאים", אמר השר.
הנסיך הסעודי השיב לו ואמר: "כשאנו מדברים על אי הצבת תנאים לשיחות, ההתנחלויות הן תנאי מוקדם. תפנו את ההתנחלויות ואז תיכנסו למו"מ. זה יהיה הדבר ההוגן ביותר. אני קורא לישראלים להראות רצון טוב, כי ההתנחלויות לא מוכרות על-ידי הקהילה הבינלאומית.
שר החוץ הבחרייני, עבד אל לטיף בן רשיד אל זיאן, יצא להגנת ישראל ואמר כי מבחינת ארצו שיתוף הפעולה עם ירושלים לא מכוון נגד אף אחד, ומדובר בצעד יזום לטובת קידום הביטחון, היציבות והשגשוג במזרח התיכון כולו. השר הבחרייני הדגיש כי הוא קורא לישראל לקבל את יוזמת השלום הערבית, אך הזכיר שלפלסטינים אין אדמה משלהם.
גם מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, ד"ר דורי גולד, נקלע לעימות עם הנסיך הסעודי. לאחר שביקש את רשות הדיבור השיב גולד: "האם אנחנו רוצים להיתפס להאשמות העבר שרבות מהן שקריות? או שאנחנו רוצים להציג לדור הצעיר במזרח התיכון חזון חיובי ועתיד טוב יותר? אני מעדיף את האפשרות האחרונה".
הסעודי תקף את גולד והתייחס לספר שהוציא אחרי מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר, שבו האשים את הסעודים במימון טרור. "אני חושב שד"ר גולד הוא האחרון שיכול לדבר על דעות קדומות". הוויכוח גלש גם אחרי הוועידה. גולד ואל פייסל נועדו בשולי הפאנל והנסיך שאל את גולד אם שינה את דעתו על הממלכה. המנכ"ל לשעבר השיב בחיוב, משום שהפסיקה את הסיוע לחמאס.