בזמן שבפרקליטות הצבאית עדיין בוחנים אם להגיש כתבי אישום נגד לוחמים ומפקדים שמעורבים בהשפלות אלימות כלפי חיילים צעירים בגדוד ההנדסה הקרבית 605, גינה אתמול (רביעי) בחריפות קצין ההנדסה הראשי, תא"ל עידו מזרחי, את המעשים שהובילו השבוע לצעד הקיצוני של פירוק פלוגת הצמ"ה של הגדוד.
המעשים החמורים נחשפו ב-ynet לפני כארבעה חודשים, ושלשום נחשפה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" ההחלטה על פירוק הפלוגה. "בחודשים האחרונים התגלו בפלוגת הצמ"ה של גדוד 605 אירועים חמורים שחייבו מענה פיקודי חד וברור", כתב תא"ל מזרחי בפנייה פנימית למפקדים בחיל ההנדסה הקרבית. "האירועים הללו הם תת-תרבות עבריינית, ומהווים ביטוי לכשל מנהיגותי ופיקודי מהמעלה הראשונה. לא נסבול בצה"ל התעמרות, יחס משפיל וזלזול כה בוטה בכבוד האדם ובפקודות הצבא".
3 צפייה בגלריה
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
התעללות הנדסה קרבית צה"ל חיילים
מקל ששימש לתקיפת חיילים, ורגל של חייל שנפגע
מנגד, לוחמים ששירתו בפלוגת הצמ"ה טוענים להשחרת שמם: "קצינים בכירים בגדוד חתמו על מסמך שניסחנו עם נוהלי זכויות הוותיקים. כולם ידעו ואישרו", סיפרו. "תרמנו למדינה שנתיים ושמונה חודשים כלוחמים ופתאום מציירים אותנו כאלימים, בזמן שאצלנו לא הייתה אלימות בפלוגה בכלל". קצין בכיר בחטיבה 188 הודה אתמול שאכן דווקא בפלוגות אחרות בגדוד, שלא פורקו, עלו עדויות רבות על מקרים שבהם כן הייתה גלישה לאלימות פיזית.
בחטיבה 188 ניסו להיאבק בתופעה החמורה, אך לאחר שכל הניסיונות כשלו אישר קצין הנדסה ראשי, תת-אלוף עידו מזרחי - בצעד חריג שכמותו לא זכור בצבא בשנים האחרונות - לפרק את הפלוגה שמפעילה בשגרה ובמלחמה כלים הנדסיים כדחפורי D-9, לצד טנקים וכוחות חי"ר בעומק שטח האויב. בימים הקרובים יפוזרו כ-100 לוחמים וקצינים ביחידות החיל השונות, והפלוגה תוקם מחדש עם לוחמים וסגל שונים. עד אז, את משימות היחידה והכוננות שלה למלחמה תתפוס יחידה מקבילה במילואים.
מכתב גינוי קצין הנדסה התעללות חיילים
3 צפייה בגלריה
עידו מזרחי
עידו מזרחי
קצין ההנדסה הראשי עידו מזרחי
(צילום: דובר צה"ל)
"היו שני חיילים שפשוט הפכו לסמרטוטי הפלוגה, 'סונג'רו' למשימות הכי מלוכלכות ורק בלחצים חיצוניים הוחלט בתחילת השנה לערב גם את מצ"ח", העידו חיילים. "בפלוגת המפקדה הגיע בוקר אחד חייל מקורס נהגים והעז לישון על המיטה התחתונה ואז גילה שאסור לו כי הוא צעיר. חבריו הזהירו אותו שיחטוף מכות רצח אם יעשה זאת שוב, אם יצעק עד מתי, יסתובב עם הכובע לאחור, יתקלח לפני חיילים שצברו פז"ם של שנתיים ויאכל מוצרי חלב. אפילו היה אסור לצעירים לראות את הוותיקים, ואם מישהו יראה אז מיד יחנקו אותו, 'כאילו בצחוק'".
3 צפייה בגלריה
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
צה"ל לוחם לוחמים הנדסה קרבית
"חיילים התביישו להתלונן". לוחמי הנדסה קרבית
(צילום: אתר צה"ל)
לפי עדות אחרת, חייל שהוכרח להתקלח במסיר שומנים ולצאת לרקוד במזג אוויר סוער וגשום בבגדים קצרים - שוחרר בחלוף פרק זמן מצה"ל על סעיף נפשי. "חיילים התביישו להתלונן וקשר השתיקה שנוצר הזין את מעגל האלימות", סיפר גורם שסייע ללוחמים. "חיילים צעירים ביצעו את רוב העבודה במטבח. כשביקשו לעשות את צרכיהם, דרשו מהם לעבוד יותר. לילה אחד נתפס חייל צעיר כשישן לבד בחדר, אז חיילים ותיקים העירו אותו ואמרו לו שירשו לו להמשיך לישון כך רק ללא המזרן, על קפיצי הברזל. כשסירב לתנאי הזה, הוא הוכה נמרצות במקל של מטאטא עד שהתחנן שיפסיקו. המעטים שהעזו להתלונן זכו ליחס מלגלג מהקצינים".
קצין בכיר ששוחח אתמול עם ynet טען כי לא מוכר לו שהמעשים גלשו לאלימות פיזית או מילולית, ולהערכתו הצעד החריג של פירוק הפלוגה עצר את התופעה לפני שהתפתחה לכך, ובכל מקרה נתנה רוח גבית למפקדים אחרים "לכסח את הדשא מדי חודש, להפעיל סנסורים ולעקור מהשורש את דפוסי הפעולה האלו".
יחד עם זאת, הוא הודה את מה שהחיילים טענו לאורך כל הדרך: קצינים ואנשי קבע ביחידה ידעו וראו את המתרחש, ולא נקפו אצבע כדי לשים סוף לתופעה. בחלק מהמקרים היו אלה המפקדים בעצמם שנענשו בעונשי מחבוש וריתוקים - ללא הועיל.