הדרך לקידום תוכניות בנייה חדשה בהתנחלויות מלווה במורת רוח: הנהלת מועצת יש"ע מביעה אכזבה ברקע ההחלטה לקדם בנייה של 2,200 יחידות דיור בשלל מקומות ברחבי יהודה ושומרון. לטענת הנהגת המתנחלים, מסדר היום של מועצת התכנון העליונה (מת"ע) במנהל האזרחי הוסרה בנייה של אלפי יחידות דיור נוספות. הדיווחים על קידום הבנייה ליהודים ועל אישור הפקדה לפלסטינים לבנות 1,000 יחידות דיור בשטחי C נחשפו לראשונה ב-ynet.
שבעה חודשים מאז שהתכנסה בפעם האחרונה, צפויה מועצת התכנון העליונה לאשר בשבוע הבא בנייה חדשה בשורת התנחלויות, לא רק בגושי ההתיישבות אלא גם במקומות הנחשבים למבודדים. זו תהיה הפעם הראשונה שבה מאושרת בנייה בהיקף נרחב למתנחלים בממשלה של נפתלי בנט ויאיר לפיד, ולפני ביקורו המתוכנן של בנט בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
קרני שומרון
קרני שומרון
קרני שומרון
(צילום: אילן ארד, lowshot.com )
לפי התוכנית כעת, בבית אל יאושרו 58 יחידות דיור, בהר ברכה 286 יח"ד, בכפר עציון 292, בקרני שומרון 83, בגבעת זאב 42, באלון שבות 105, בברקן 28 ובמעלה מכמש 14 יח"ד. בנוסף להפקדה יאושרו כ-1,315 יחידות דיור, בין היתר בהתנחלויות קרני שומרון (27 יח"ד), קדומים (377) וברבבה (399).
לטענת המתנחלים, במועצת התכנון העליונה הוחלט להוריד מסדר היום בנייה של 380 יחידות דיור בקדומים, 220 בטלמון, 190 באלון מורה, 620 בעלי ותוכנית מתאר במכמש. בעקבות כך כינסה אמש (יום ד') הנהלת מועצת יש"ע דיון חירום.

"עצירת פיתוח לשנים רבות קדימה"

בתום הדיון מסרה הנהגת המתנחלים: "אנו נמצאים במצב בלתי מתקבל על הדעת שבו תוכניות שאושרו על ידי שר הביטחון בני גנץ, נדחו על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט. אנו מתנגדים למהלך חסר התקדים לפיו מורידים מסדר היום של מת"ע תוכניות בנייה ביהודה ושומרון ובקעת הירדן, למרות שהן מוכנות לאישור.
"לא ייתכן שתוכניות שמחכות על שולחן המועצה במשך שבעה חודשי הקפאה לא יקודמו. זוהי עצירת פיתוח של ההתיישבות לשנים רבות קדימה ואנחנו לא נוכל להמשיך לשבת ולהמתין. כל ממשלה שלא מבינה את חשיבותה של ההתיישבות ולא בונה בה באופן רציף, ושכורכת בנייה ליהודים יחד עם בנייה לפלסטינים - אין לה זכות קיום. אנו דורשים להחזיר מיד את כל התוכניות שאושרו, לדיון וקידום".
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר: "אישור 2,200 יחידות דיור בהתיישבות ביו"ש הוא רגע חשוב ומשמח. קיום מת"ע ראשונה בממשלה ההחלטה על הבנייה לאחר שבעה חודשים של הקפאה, היא החלטה חשובה ויש לברך עליה.
"כל אישור בנייה בארץ ישראל, בוודאי בלב הארץ ובוודאי ביו"ש, הוא משמח, קל וחומר כשבין האישורים ישנן תוכניות גדולות. בדיוק באותה המידה - לצד השמחה על אישורי הבנייה צריך להדגיש כי צורכי ההתיישבות גדולים הרבה יותר והציפייה היא לאישורי בנייה בגודל ובהיקף הנדרשים, הגדילה המהירה בהתיישבות זקוקה למענה משמעותי וגדול יותר".
מנגד, בקיבוץ הדתי כפר עציון בירכו הבוקר את ראש הממשלה נפתלי בנט על החלטתו לאשר יותר מ-290 יחידות דיור ועוד שטח נרחב לתיירות ולחקלאות. ירון רוזנטל, מנהל הקיבוץ, אמר: "אחרי 20 שנה שאנחנו מבקשים לקדם ולאשר את התב"ע בחלק הדרומי של הקיבוץ, פעם אחר פעם נתקלנו בסירוב וקשיים ועתה אנחנו מודים לראש הממשלה ולשותפים נוספים בסביבתו על ההתגייסות ואישור התוכניות שמאפשרות לטעת עוד שורשים של התיישבות יהודית בגוש עציון.
"הצטערנו לראות את המחאה של מועצת יש"ע, שלא אושרו יותר יחידות דיור, ונפעל ביחד איתם להמשך שגשוגה של תנועת ההתיישבותץ יחד עם זאת, לאורך הדרך לימדו אותנו ותיקי ההתיישבות שעל כל אישור בנייה שמתקבל יש להודות וראוי שגם כעת תימשך המדיניות הזו".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
אבו מאזן וגנץ. קידום בנייה לפלסטינים
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
במקביל, ישראל אישרה כאמור לרשות הפלסטינית תוכנית הפקדה לבנייה של 1,000 יחידות דיור בשטחי C בגדה. מדובר בצעד דרמטי וחריג שלא נעשה שנים. גם הבנייה לפלסטינים תעלה לדיון בשבוע הבא במועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי.
סביב שטחי C שנמצאים בשליטה ישראלית מלאה מתנהל מאבק בנייה קבוע בין הרשות הפלסטינית לבין המתנחלים, כאשר כל צד מנסה לקבוע עובדות בשטח. שטחי C מהווים כ-60% משטח יהודה ושומרון.
מי שקיבל את ההחלטה לאשר את בניית יחידות הדיור לפלסטינים הוא שר הביטחון בני גנץ. מקורות ברמאללה מסרו ל-ynet כי מי שעדכן אותם בנושא אתמול היה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, שנתן להם כבר מסגרת זמן ולפיה ועדת התכנון במנהל האזרחי תתכנס בשבוע הבא ותאשר להפקדה את חמש תוכניות המתאר שהם הגישו.
הבנייה המתוכננת תהיה בכפרים מעצרה ליד בית לחם (150 יחידות דיור), ביר אל-באשא ליד ג'נין (270 יח"ד), חירבת עאבא ליד ג'נין (160 יח"ד), אל-מסקופה באזור ג'נין (233 יח"ד) וחירבת זכריא – בין אלון שבות לגוש עציון (50 יח"ד).
המקורות מסרו כי הרשות הפלסטינית הפעילה לחץ במשך זמן רב על ישראל לאשר את הבנייה בשטחי C, אחרי שלטענתם הרשויות הישראליות סירבו במשך שנים ארוכות לאשר בנייה וכמות האישורים שניתנו הייתה אפסית. המקורות ברמאללה הביעו שביעות רצון מהצלחתם להביא את ישראל לקבל את ההחלטה הזאת שיש לה גם משמעות מדינית.
מאז חילופי הממשלה, ישראל מנסה לחזק את הרשות הפלסטינית סביב סוגיות כלכליות וכעת גם באישורי בנייה חריגים בהיקפם בשטחי C.
בשבועות האחרונים שוחח שר הביטחון גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השניים דיברו על הצורך לקדם צעדים בוני אמון, שיסייעו לביטחון ולכלכלה האזוריים. בנוסף אישרה הממשלה להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים בישראל ב-16 אלף איש.
ההחלטה הישראלית לחזק את הרשות הפלסטינית באה במקביל למאמצים אמריקניים ובריטיים להביא לחיזוק ההנהגה ברמאללה, עם ביקורם ברמאללה של ראש המודיעין הבריטי ריצ'רד מור ושל ראש ה-CIA ויליאם ברנס.
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר בתגובה לאישור הבנייה לפלסטינים כי "גנץ מוביל לאסון. במקום להעמיק ולהרחיב את השליטה והאכיפה של ישראל ביהודה ושומרון, הוא מסייע לפלסטינים להתקדם בתוכניתם המסוכנת להשתלט על השטח. מדובר באסון להתיישבות ובסיכון ביטחוני חמור לתושבים".
בתנועת רגבים אמרו: "בשנה האחרונה הוקמו אלפי מבנים בלתי חוקיים על ידי הפלסטינים בשטחי c. בזמן שאלקין וגנץ התווכחו מי יהיה אחראי על הגברת האכיפה נגד ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון, הבנייה הפלסטינית השתוללה. לא רק שהמנהלת לא הוקמה וההשתלטות הפלסטינית נמשכת, אין שום היגיון והצדקה לאשר כעת גם בנייה נוספת".