פרסום ראשון: יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר לחברי סיעתו כי המפלגה לא תתמוך ב"חוק האזרחות" שנועד למנוע איחוד משפחות ערביות בישראל עם פלסטינים מהשטחים. זמן קצר לאחר הפרסום היום (ה') ב-ynet על ההתנגדות הצפויה של מרצ לחוק, במפלגה הוציאו הודעה רשמית שבה הכריזו על כך. במרצ שוקלים אפשרות שלפיה חלק מחברי הסיעה יתנגדו אקטיבית בהצבעה על החוק, וחלק ייעדרו.
1 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
יו"ר מרצ והשר ניצן הורוביץ. שוקלים שחלק יתנגדו בהצבעה, וחלק ייעדרו
(צילום: יואב דודקביץ)

"מרצ התנגדה לחוק האזרחות מאז ומתמיד - הפגנו נגדו, הצבענו נגדו בכנסת ועתרנו נגדו לבג"ץ", מסרו במפלגה בציוץ בחשבון הטוויטר הרשמי שלה. "חוק שמפלה אוכלוסיה על רקע גזעי, שבא לעולם בחטא, לא צריך לעלות להצבעה בכנסת. אם החוק בכל זאת יגיע להצבעה - מרצ תתנגד. זו העמדה הערכית של מרצ, וזו תישאר העמדה של מרצ. גם באופוזיציה, וגם בקואליציה".
שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי בכל מקרה בכוונתה להעלות את החוק ביום שני הקרוב להצבעה במליאה, כיוון שתוקפה של הוראת השעה הזמנית יפוג ממילא ב-6 ביולי. חוק האזרחות הוא חוק זמני שאימצה הכנסת לראשונה בשנת 2003, במהלך האינתיפאדה השנייה, ונועד למנוע מפלסטינים תושבי השטחים לקבל מעמד חוקי בישראל.
בקואליציה התקשו בימים האחרונים להגיע להסכמה על אישור הארכת הוראת השעה בשנה נוספת, כפי שנעשה מדי שנה מאז 2003, בין היתר לאור התנגדות של חברי כנסת ממפלגת רע"מ. שקד ויו"ר הקואליציה עידית סילמן מימינה קיוו בכל זאת להגיע השבוע לפשרה כלשהי בקואליציה השברירית - אך השיחות לא הניבו פתרון ושלשום השתיים החליטו לדחות את ההצבעה, כאמור ליום שני.

לא ברור מה משמעות ההתנגדות הזו של מרצ לחוק, אך בקואליציה קיוו עד עתה שהחוק יעבור אולי בכל זאת - באמצעות תמיכה או הימנעות של ח"כים מסוימים ממפלגות הימין באופוזיציה, שתמכו בחוק הזה פעמים כה רבות בעבר. בליכוד יש חברי כנסת, דוגמת אבי דיכטר, שטוענים כי יש לתמוך בחוק - בשל המשמעויות הביטחוניות והלאומיות שיש לו.
אולם רבים אחרים באופוזיציה הביעו התנגדות לתמיכה בהארכת הוראת השעה, בין היתר בטענה שאין זה מתפקידם "להציל" את הקואליציה. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי יהיה מוכן לתמוך בהארכת חוק האזרחות, בתנאי שהקואליציה תסכים לאשר גם את הצעת "חוק יסוד: ההגירה".
"הסיבה שרוצים להעביר את החוק הזה היא כי הוראת השעה איננה עונה על הדרישה שדרושה כדי לעצור מסתננים, עובדים זרים, ולעצור את איחוד המשפחות שמביא אלפים ורבבות שאינם אזרחי ישראל ואינם צריכים להיות בגבולות ישראל. הוראת השעה לא יכולה לשמש חלופה לחוק יסוד הגירה", אמר נתניהו בישיבת ראשי האופוזיציה ביום שני.

"יש היום רוב לימין שמאפשר להעביר את חוק ההגירה. האירוע הזה חושף את האמת על ממשלת בנט", הוסיף נתניהו. "אם הקואליציה תסכים לקדם את ההצעה שלנו, נסכים להאריך את החוק הקיים - בתנאי שנעביר באותו יום את חוק ההגירה".
ראש הממשלה החליפי ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב לתנאי הזה שהציב נתניהו, ופנה בדבריו לאופוזיציה: "את מי בדיוק אתם מענישים? למי אתם גורמים נזק? זה התפקיד שלכם כאופוזיציה? להיות מוכי שנאה? להזיק לציונות? להזיק לזהות היהודית של ישראל? ההתנהלות הזו לא באמת גורמת נזק לקואליציה. אם כבר, זה מחזק אותנו ומאחד אותנו. זה מזכיר לנו למה היה חשוב כל כך להקים את הממשלה החדשה".
גם שקד התייחסה השבוע להתנגדות באופוזיציה להארכת חוק האזרחות, ואמרה לפני ישיבת הממשלה השבועית ביום ראשון: "אני מצפה מהאופוזיציה להתעשת, להפסיק עם הספינים על חשבון המדינה". שקד דחתה את הקריאות בליכוד ובציונות הדתית לתמוך בחקיקת "חוק יסוד: ההגירה". לדבריה, לא ניתן לחוקק חוק יסוד שכזה בלוח הזמנים הקיים, "וגם לא מבחינת התוכן". היא הוסיפה: "אם הם לא רוצים לאזרח 15 אלף פלסטינים במיידי, הם צריכים או להימנע או להצביע בעד. מעולם מפלגות אופוזיציה ימניות-לאומיות לא הצביעו נגד החוק הזה".