איראן הודיעה לחמאס שהיא ושלוחיה, כולל חיזבאללה בלבנון, לא יגבירו את מעורבותם בלחימה נגד ישראל שהתפתחה בעקבות מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. כך מסרו אתמול (רביעי) גורמי מודיעין מערביים הבקיאים בפרטי הפגישה שהייתה בין ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה לבין המנהיג הרוחני והפוליטי העליון של איראן עלי חמינאי.
ארגון הטרור העזתי הכחיש את הידיעה שפורסמה בסוכנות רויטרס, שלפיה חמינאי נזף בהנייה על שחמאס יצא למתקפה על ישראל בלי לתאם תחילה עם איראן ועם גורמי הציר השיעי הרדיקלי שטהרן מכנה "ציר ההתנגדות".
הידיעה הזאת הוכחשה על-ידי הנייה בעצמו, אבל איראן וחמאס אינם מכחישים (וגם לא מאשרים) שארגון הטרור קיבל הודעה רשמית שהרפובליקה האיסלאמית, חיזבאללה וגורמים אחרים בקואליציה השיעית שבהנהגת טהרן, לא יעצימו את הלחימה נגד ישראל לכדי מלחמה כוללת כדי לעזור לעזה.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
עלי חמינאי ו איסמאעיל הנייה איראן חמאס פגישה יוני 2023
חמינאי והנייה
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency)/ רויטרס)
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
אישור נוסף, עקיף, למידע הזה התקבל אחרי פגישתם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג בקליפורניה אתמול. בשולי הפגישה, שנועדה להפחית את המתיחות הגלובלית בין סין לארה"ב ולמנוע את ערעור היציבות בדרום-מזרח אסיה ובכלכלות העולם, אמרו דיפלומטים סינים לעמיתיהם האמריקנים שבייג'ינג קיבלה מאיראן מסר שלפיו אין בכוונתה של טהרן וגם לא של שלוחיה להעצים את המלחמה בישראל, בתנאי שלא יותקפו ישירות על-ידי צה"ל או על-ידי כוחותיה של ארה"ב שנמצאים באזור.
המסר הזה, יש לו חשיבות רבה לכל הגורמים הבינלאומיים שמעורבים בעימות שמרכזו כעת בעזה אבל יש לו השלכות אזוריות וגלובליות. עבור ארה"ב ובעלות בריתה, שחששו ממלחמה אזורית במזרח התיכון בעקבות המלחמה בעזה, זאת צפירת הרגעה. היא מפחיתה בצורה משמעותית את האיום על היציבות האזורית במזרח התיכון, שארה"ב כה חששה ממנו ואף שלחה כוחות צבא ניכרים כדי שאויבי ישראל, המונהגים על-ידי איראן, לא יתפתו להצטרף ללחימה בעזה, מה שעלול היה לגרור את ארה"ב למעורבות בעוד מלחמה בנוסף על זו המתנהלת באוקראינה והתחרות הגלובלית הפעילה עם סין.
דעת הקהל בארה"ב, כפי שהוכח בסקרים שהיו באחרונה, מתנגדת נחרצות למעורבותה של ארה"ב במלחמה נוספת אפילו אם המעורבות הזאת תהיה עקיפה, והנשיא ביידן, שנמצא כבר למעשה בעיצומה של מערכת בחירות לתקופת נשיאות נוספת, נאלץ להתחשב בדעה זו. ההודעה של איראן לחמאס גם מעידה שהמסר ששיגר הנשיא ביידן כששלח שני כוחות משימה סביב נושאות מטוסים וצוללת גרעינית למזרח התיכון, נקלט היטב באיראן וגם על-ידי חיזבאללה בלבנון.
3 צפייה בגלריה
ביידן ושי נפגשים
ביידן ושי נפגשים
פגישת ביידן ושי
(צילום: רויטרס)
הממסד הביטחוני בישראל וקהיליית המודיעין שלה, למודי הניסיון המר, אומרים שהמסר האיראני אמנם נראה ונשמע אמין, אבל אסור להיתפס לשאננות וצריך גם להביא בחשבון אפשרות שזה מהלך הונאה או שהדינמיקה בגבול הצפון ובחזיתות אחרות עלולה לגרום להסלמה בלחימה עם חיזבאללה או בסוריה או עם העיראקים שאיש אינו רוצה בה.
לכן, אין כוונה בישראל להוריד כוננות או לשנות היערכות כתוצאה מהמידע על כוונת איראן להימנע מהעצמת מעורבותה ומעורבות חיזבאללה במלחמה. אבל הידיעה מורידה את לחץ הזמן מעל צה"ל הפועל כעת בעזה, ומאפשרת לו לנהל את הלחימה בקצב ובשיטות הרצויים לו, מה שמקטין את הסיכון לאבדות בקרב כוחותינו או ל"פיגוע לגיטימציה" שבו ייפגעו בשוגג פלסטינים רבים מאש כוחותינו, וזה יביא לדרישה מישראל להפסיק את הלחימה.
חשוב לזכור שהמסר האיראני לחמאס אין פירושו שאיראן והציר השיעי הרדיקלי יחדלו מלנסות לסייע לחמאס באמצעות מלחמת התשה בצפון, שמחייבת את צה"ל לרתק כוחות קרקעיים רבים לגבול לבנון ואינה מאפשרת לתושבי אזור הגבול שהתפנו מבתיהם לחזור ולחיות חיים נורמליים. הלחימה בגבול הצפון תימשך על אש קטנה והיא גם עלולה להסלים כתוצאה מאירוע שאף אחד מהצדדים לא יזם ולא רצה בו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ספינות אוניות מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
ארה"ב ספינות אוניות מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
ספינות מלחמה של הצבא האמריקני הים האדום
(צילום: רויטרס \ U.S.NAVAL FORCES CENTRAL COMMAND)
גזרה נוספת שיש בה פוטנציאל סיכון היא הים האדום וים סוף, שם פועלים החות'ים שגם הם חברים בקואליציית "ההתנגדות" שבהנהגת איראן. ניסיונותיהם של השיעים התימנים לפגוע בדרום ישראל באמצעות טילים וכטב"מים נכשלו עד עכשיו, אבל הם מאיימים בגלוי על ספינות סוחר ישראליות ואמריקניות שעוברות במיצרי באב אל מנדב בדרכן אל אסיה מאילת או מתעלת סואץ ומשם לאירופה.
לחות'ים יש טילי חוף-ים ואמצעים רבים אחרים שבאמצעותם הם יכולים לממש איום זה, כולל ניסיונות השתלטות פיראטיים על ספינות סוחר בבעלות ישראלית ששטות תחת דגל זר, אפריקני או דרום אמריקני. פגיעה בספינה כזאת או פעולה מלחמתית נגד השיט הישראלי והאמריקני החופשי בים האדום ובמיצרי באב אל מנדב יהוו אתגר שישראל, ובעיקר ארה"ב, יצטרכו לטפל בו בתקיפות רבה.
מכאן, שהמסר האיראני, שהוא כנראה אמין, בדבר כוונתה של טהרן להגביל את מעורבותה בלחימה בעזה אינו יכול לשמש צפירת הרגעה אלא להפחית את מספר הזירות שבהן צריך למקד את תשומת הלב המודיעינית והמבצעית האמריקנית והישראלית. כזכור, מי שפועל כעת באזור מיצרי באב אל מנדב והים הערבי הוא כוח משימה ימי אמריקני ובו נושאת המטוסים אייזנהאואר שנועדו להרתיע את הציר הרדיקלי השיעי באזור זה, בעיקר מפני פעולות של הזרוע הימית של משמרות המהפכה והחות'ים בתימן.